Onderweg naar F1 | Sargeant mengt zich in F2-titelstrijd na tweede hoofdrace-zege F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Sargeant mengt zich in F2-titelstrijd na tweede hoofdrace-zege

Onderweg naar F1 | Sargeant mengt zich in F2-titelstrijd na tweede hoofdrace-zege

Ook de Formule 2 en Formule 3 mochten genieten van een double-header van Groot-Brittannië en Oostenrijk. Op de Red Bull Ring kwamen de twee juniorenklassen in actie, en net zoals in Silverstone hadden de jongere coureurs in enkele sessies te maken met een nat wegdek. Wie viel er op en wie viel er door de mand? Terrence Riepma, Mike van Weert en Christian Moerman bespreken het in Onderweg naar F1.

Christian: 'Recentelijk werd hij door collega Terrence al aangehaald, maar ook deze week haalt hij de rubriek weer: Logan Sargeant. Vóór het 2022-seizoen was ik nooit echt fan van hem, dat moet ik toegeven, maar hij verkeert momenteel in bloedvorm. De Carlin-coureur, die onder contract staat bij Williams, kwalificeerde zich op vrijdag als derde, en reed vanaf die prima kwalificatie eigenlijk een heerlijk, zorgeloos weekend.'

'Voor de sprintrace wordt de grid omgedraaid, wat betekent dat hij de zaterdagwedstrijd vanaf de zevende plek aan zou vangen. In het midden van de grid hield hij zich prima staande en de wedstrijd eindigde hij dan ook als zevende, de positie waarop hij begon. Een aardig staaltje consistentie dat hij door zou trekken naar een pittige hoofdrace.'

'Tijdens de hoofdrace was het wegdek van de Red Bull Ring namelijk nat. Diverse heren waagden de gok op droogweerbanden vanaf de start van de race, en voor sommigen pakte deze gok goed uit. Zo wist Richard Verschoor zich naar de bovenste trede van het ereschavot te werken. Sargeant hield diverse concurrenten goed van zich af in enkele gevechten, en eindigde de race als derde. Na een diskwalificatie voor Verschoor, en een tijdstraf voor Jehan Daruvala, wiens team zijn gridplek probeerde te drogen, wat strafbaar is, eindigde de Amerikaan zo bovenaan de tijdstabel, hoewel hij de eerste plek op eigen houtje niet behaalde. Desalniettemin kende hij een goed, vlot en consistent weekeinde.'

Teleurstelling bij Verschoor ondanks meesterzet Trident

Mike: 'De afgelopen weken is het strategische team bij een Italiaanse renstal meermaals besproken. In de Formule 2 was er op de Red Bull Ring een Italiaans team dat op tactisch vlak wel de juiste keuze wist te maken, en dat was Trident. Tijdens de feature race van de Formule 3 was het nog aan het regenen, maar het werd in de ochtend al snel droog in Spielberg. De baan was zeker nog niet droog aan de start van de Formule 2-race, maar Trident nam een wilde gok met Richard Verschoor. De Nederlandse coureur stond namelijk op de slicks, terwijl de coureurs om hem heen op de regenbanden stonden. Een meesterzet van Trident.'

'Verschoor zette op de vrijdag de achtste tijd neer, en was dus de coureur die te vinden was op de slicks. Vroeg in de race kwam de safety car naar buiten, en na de herstart, in ronde vijf, vond de Trident-rijder zich op de zesde positie. Binnen twee ronden vond de coureur zich achter al aan de leiding van de race. Het verschil tussen de slicks was enorm, en Verschoor sneed door het veld zoals een warm mes door de boter snijdt. Vanaf dat moment hoefde Verschoor eigenlijk ook niet meer achter zich te kijken. Het gaat naar de coureurs achter zich werd alsmaar groter, en hij kon gedurende de race een vrije pitstop maken. De zege kwam dan ook geen moment in gevaar.'

'Tot opeens de finishvlag viel voor de Nederlander. De coureur moest zijn bolide aan de kant zeggen, want hij kon de auto simpelweg niet naar de pits rijden. Aan de pitmuur bij Trident was de triomfantelijke stemming al snel omgeslagen, maar toen de coureur eenmaal terug was, na een ererondje in de safety car, werd het feest toch gevierd. Uiteindelijk juichte het team van Trident wel te vroeg. Er zat te weinig brandstof in de tank van de auto van Verschoor, met diskwalificatie als gevolg. Vorig jaar zagen we dat ook in de Formule 1, toen er een tweede plek werd afgepakt van Sebastian Vettel. Het is zuur voor Verschoor, die gewoon een briljante en dominante race reed.'

Martins heeft pech met achterblijver

Mike: 'Tijdens de feature race van de Formule 3 kwam het aan het begin met bakken uit de hemel in Spielberg. De coureurs begonnen achter de safety car, en tijdens de rollende start was Isack Hadjar, die van poleposition mocht starten, voldoende om Victor Martins achter zich te houden. De twee coureurs hadden het in de openingsfase lastig om hun auto op het circuit te houden. Martins wist, door de meerdere fouten van Hadjar, dicht op zijn titelconcurrent te komen, maar van een aanval kwam het niet.'

'Aan het einde leek die aanval er alsnog te komen, waar het niet voor een gelapte auto. De safety car was naar buiten gebracht na een incident op de baan, en Martins kwam dus weer dichter bij Hadjar. Er zat echter een gelapte auto tussen de twee rijders in, en die werd er niet tussenuit gehaald. Dat leverde uiteindelijk een probleem op voor Martins, aangezien Caio Collet de Fransman in de weg reed. Voordat Hadjar over de streep was gekomen om de race weer te herstarten, was het gat alweer drie seconden. Martins had een realistische kans om het gat naar Hadjar te vergroten als hij de kans had gekregen om zijn concurrent aan te vallen, maar het mocht helaas niet zo zijn voor de leider in het klassement.'

Hadjar ontpopt zich tot grootste talent van Red Bull

Terrence: 'Deze naam is inmiddels al te vaak voorbijgekomen in deze rubriek, maar dat is niet bepaald een verrassing. Laat staan onterecht, want Isack Hadjar blijft enorme indruk maken in de Formule 3. De Franse Red Bull-protegé won afgelopen weekend voor de derde keer in zijn debuutseizoen. De 17-jarige pakte voor de hoofdrace poleposition en domineerde werkelijk waar van start tot finish.'

'De race op de Red Bull Ring werd verreden in zware regenval, maar dat leek Hadjar niet te deren. De jongeling uit Parijs creëerde een voorsprong van vier seconden totdat een late safety car-periode bijna roet in het eten gooide. De herstart in ronde 23 bleek echter een makkie te zijn voor Hadjar, die na bocht 1 al een voorsprong van een seconde had op Martins. Laatstgenoemde blijft wel de F3-leider, maar heeft slechts één punt voorsprong op Hadjar. Dat wordt smullen in de tweede helft van het seizoen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws