Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos heeft in de nabeschouwing van Ziggo Sport aangegeven dat sprintrace-winnaar Max Verstappen nog voldoende snelheid achter de hand had in Brazilië, en verwacht daarnaast dat alle tekenen erop wijzen dat Red Bull Racing in 2024 alleen maar sterker zal worden.
Verstappen veroverde de leiding al bij de start, en gaf die vervolgens niet meer uit handen. Doornbos meent dat Verstappen in de eerste helft van de race niet voluit ging. 'Met name de veertiende ronde was interessant, toen Max op de boordradio kwam en vroeg: wat gaan we nu doen? Moet ik de pace managen? Toen zei Gianpiero Lambiase dat Lando Norris twee tienden sneller was in de snelle bochten, en dat hij er dus een tandje bij moest zetten. Daarna reed hij meteen weg. Max was amper in beeld, dus hij was dominant, zoals we hem kennen.'
Norris moet zijn meerdere erkennen in Verstappen
De Nederlander had niet lang nodig om polesitter Norris te verschalken. 'Max had een geweldig reactievermogen, echt niet normaal. Minder dan twee tienden van een seconden nadat de lampen uitgingen', zegt de Rotterdammer. 'Hij stond natuurlijk op het vuile gedeelte. Lando maakte het hem ook niet heel moeilijk, en daarna was hij gezien. Het zijn maatjes, en Lando weet ook wel dat hij niet aan het vechten is met Max en de Red Bull, want dat is natuurlijk een van de beste coureurs aller tijden in een van de beste auto's aller tijden. Het is ook gewoon erkennen wat je pakket is. Hij weet dat de Red Bull een waanzinnige race-auto is, en P2 was het maximaal haalbare.'
Lange tijd bleef het onderlinge verschil onder de twee seconden, maar aan het einde van de race liep de Red Bull-coureur zo'n zeven tienden per ronde uit. 'Norris kwam een beetje in de buurt', zegt Doornbos over de beginfase van de race. 'Het was alsof Max met hem aan het spelen was, want daarna had hij nog veel meer van zijn banden over en trok hij dat gat aan het einde. Hij was echt wel aan het managen. Hij had nog wel tijd in zijn zak.'
Verstappen legt de basis in de kwalificatie
Verstappen laat nauwelijks steken vallen en is nagenoeg altijd op de voorste plekken terug te vinden. Dat vormt een groot contrast met Sergio Pérez, die op zondag als negende moet beginnen. 'Hij zal een hele andere race moeten rijden dan Max. Hij moet ofwel veel van de banden vragen aan het begin, of wachten op de strategie. Dat is waar Max enorm in gegroeid is, dat hij in die kwalificatie niet meer 105 procent hoeft te geven, want uiteindelijk weet hij dat hij een geweldige race-auto op zondag heeft en een geweldige strategie.'
Vooraf werd Mercedes als grootste uitdager aangewezen, maar de Ferrari- en Mercedes-coureurs gaven in de sprintrace al zo'n halve minuut toe op Verstappen. 'Bizar, maar zij verloren natuurlijk heel veel in die intense gevechten. De Mercedessen waren ook heel agressief in het begin. De snelheid van de Red Bull, toen Pérez door het veld sneed, dat is frustrerend als je in een Mercedes. Het is ook gek, want vorig jaar stonden ze hier nog één en twee.'
'Hamilton is in principe altijd heel sterk op dit circuit, maar hij verdedigde op een gegeven moment niet eens meer op het rechte stuk. Ik vond het een hele leuke sprintrace, met veel inhaalacties', oordeelt Doornbos. 'Op een gegeven moment had je wel DRS-treinen met Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, en Oscar Piastri.'
Komt er bij Red Bull nog meer aan?
Doornbos kaart verder aan dat Red Bull het afgelopen jaar ook nog eens minder ontwikkelingsmogelijkheden had vanwege de budgetstraf, die op 26 oktober ten einde kwam. 'Volgend jaar is dat natuurlijk weg, en volgens mij hebben ze dan ook een geüpdatete windtunnel weer, dus maak je borst maar nat.' Red Bull is al een tijdje geleden gestopt met de ontwikkeling van de 2023-auto, en dus al een tijdje volledig bezig met de RB20.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties