Formule 1-journalist en voormalig teammanager Peter Windsor was behoorlijk onder de indruk van de kwalificatie in Spanje en denkt dat de poleposition terecht naar Lando Norris ging, maar merkte dat er één gebied betreffende het circuit was dat het territorium was van de RB20 van Max Verstappen. Hij denkt wel dat het verschil veel groter was geweest als Verstappen geen tow had gekregen.
De kwalificatie in Spanje was net als in Canada behoorlijk spannend. In Montreal reden George Russell en Verstappen dezelfde tijden, in Barcelona reden Verstappen en Norris bijna dezelfde tijden. Het verschil was slechts twee honderdsten. Verstappen gaf na afloop dan ook aan dat McLaren het erg goed voor elkaar had met haar pakket en hij drong aan bij Red Bull Racing om de lat nog hoger te leggen en terug te keren naar het niveau van begin 2024. 'Het was gewoon schitterend', zegt Windsor in de analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Lando vond een prachtig ritme, waarvan we al tekenen zagen sinds Miami.'
De Brit kreeg een enorme boost betreffende zijn zelfvertrouwen nadat hij zijn eerste overwinning boekte in Miami. 'En het was Max Verstappen die hij versloeg, dat maakt het voor de coureur natuurlijk alleen maar beter. Natuurlijk is de race morgen het grote ding', gaat Windsor verder. De Brit heeft de twee kwalificatierondes van Verstappen en Norris onder de loep genomen voordat hij over de zondag gaat praten. 'De Red Bull is ongelooflijk goed in sectoren 1 en 3. In de eerste sector was Verstappen 0,014 sneller. Hij kreeg waarschijnlijk per ongeluk een tow van Pérez, want hij tikte de 328 kilometer per uur aan', gaat Windsor verder.
'Lando was ongeveer twee kilometer per uur langzamer, maar toch maakte hij dat verschil goed in de middensector. Vooral in bocht vijf, zes en zeven en daarna was Lando ongelooflijk. Hij zet daar paarse tijden neer. Max was eigenlijk de snelste van allemaal, totdat hij bij sector drie aankwam. Daar laat Lando zien hoe goed die McLaren is in termen van tractie. Sector drie was eigenlijk, zoals ik al zei, de Red Bull-sector. In het remgebied daar doet Verstappen het perfect. Daar pakte hij een tiende, waar de Red Bull zo goed is over die hobbel net voor de apex. Misschien komt dat doordat ze een andere rijhoogte of zoiets hebben. Zo komt het allemaal neer op honderdsten en duizendsten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor lijkt de Red Bull de beste auto te vinden voor de race
Verstappen zei na afloop tegenover Viaplay dat ze wellicht voor iets teveel downforce hadden gekozen betreffende de set-up, maar Windsor lijkt er nog wel een voordeel in te zien. 'In de race zal Red Bull het kleine voordeel van topsnelheid hebben, zelfs zonder tow, en dat zal een fijne troef zijn voor Verstappen. Als de banden beginnen te slijten, als ze een beetje gaan grainen, zal dat een heel grote factor zijn. Ik kan niet anders dan denken dat Red Bull in de planning van de set-up al heeft aangegeven dat ze meer downforce konden geven in sector 2, maar dat Max het dan moeilijk zou hebben in sector 3 met de topsnelheden', vervolgt de Brit.
'Ik gok dat Max dan zou hebben gezegd: nee, nee, geef me sector 3 en topsnelheid, want dat heb ik nodig voor de race. En vergeet niet, natuurlijk, hij zal in de DRS van Lando zitten in de vroege stadia van de race', wijst Windsor aan. De voormalig teammanager kijkt in ieder geval uit naar de race. Hij denkt dat het een mooie strijd gaat worden tussen Verstappen en Norris. 'Twee totaal verschillende auto's, en twee totaal verschillende coureurs. Max pakt de bochten iets korter dan Lando. Maar ja, gewoon een geweldige prestatie van beide coureurs.'
Windsor kijkt er vooral naar uit hoe de coureurs het gaan doen op de banden. 'Ik denk dat Max een beetje een probleem heeft omdat Lando zo goed is met zijn input en de snelheid waarmee hij de auto belast', legt Windsor uit. 'Maar als iemand een goede prestatie zal leveren betreffende bandenmanagement, dan is het Lando Norris, en dat moet Verstappen in gedachten houden. Vanuit het perspectief van Max heeft hij het voordeel door de laatste bocht, die leidt naar het rechte stuk waar DRS is.'
Pérez krijgt op zijn dak van Windsor
Windsor was ook erg te spreken over de kwalificatie van Lewis Hamilton, en ook over die van de Alpine-coureurs. Toen hij aankwam bij de coureur die de achtste tijd had geklokt, was hij minder enthousiast. 'Een lusteloze Pérez die er op dit moment compleet verloren uitziet in termen van waar zijn snelheid naartoe is', zucht Windsor. 'Het is gewoon het klassieke beeld van Checo die te veel banden gebruikt, te veel onnodige overgangsbochten, en veel meer van de auto vragen dan Max. En het is vreemd omdat hij altijd zegt dat hij zo hard aan het werk is', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties