Analist Peter Windsor had genoeg om na te bespreken na de openingsdag van het weekend in Bahrein. De ware verhoudingen tussen de teams zijn nog niet helemaal bekend, en het is ook nog gissen naar de sterktes en zwaktes van de verschillende auto's. Windsor analyseerde dan ook de rijstijlen van de coureurs, waarbij een hoofdrol was weggelegd voor Max Verstappen. Volgens Windsor was het contrast met teamgenoot Sergio Pérez levensgroot, en er volgde ook nog een vergelijking met Lando Norris.
'De Mercedes-coureurs zeiden na afloop van de openingsdag wel dat ze niet op de feiten vooruit moesten lopen, maar ze stonden toch maar mooi eerste en tweede voor Mercedes', opent Windsor bij zijn samenvatting van de dag, op zijn YouTube-kanaal. 'Er is echter sprake van verzachtende omstandigheden: Max Verstappen wist geen ideaal rondje te rijden, en Lando Norris stond zelfs twintigste en laatste! De echte focus in die tweede sessie lag op de long runs', weet Windsor.
Opsteker voor Mercedes en Hamilton
Windsor had wel nog wat positieve woorden over voor Hamilton, de snelste man van de dag. 'Ik had al aangegeven dat Lewis Hamilton waarschijnlijk relaxter dan ooit tevoren en dus ook sneller zou zijn, omdat alle druk is weggevallen. Nu heeft hij zijn keuze gemaakt en denkt hij alleen nog maar aan zijn toekomst in die rode auto', vermoedt Windsor. 'Ondertussen geniet hij gewoon van het racen. Of hij nu wint of verliest, hij gaat gewoon relaxed zijn en ervan genieten, en dat was ook te zien. Hij reed geweldig in de nieuwe Mercedes. Hij was briljant in bochten 9 en 10, zoals dat altijd al het geval is geweest.'
'Voor het hele Mercedes-team was het een hele sterke dag', weet Windsor. 'Ze gingen op de tweede set zachte banden ook nog sneller. George stond net achter Lewis, en dat is precies zoals Lewis het graag heeft. Ik weet zeker dat dit George een beetje steekt, het wordt interessant om te kijken hoe zich dit verder gaat ontwikkelen.'
Uitslag niet representatief
Windsor besteedt vervolgens aandacht aan de zesde tijd van Verstappen. 'Je ziet in de uitslag dat Max geen geweldige ronde wist te rijden. Hij was een halve seconde langzamer dan Lewis. Nico Hülkenberg zat maar enkele honderdsten achter Max, dus daar klopt ergens iets niet. Het is wel goed om te zien dat de Haas het redelijk deed. Ze hebben nu goed management', luidt de sneer naar Günther Steiner, 'en de coureurs zagen dan ook goed uit in de auto. Of ze dat vol weten te houden, is natuurlijk maar de vraag.'
Ook Ferrari en McLaren leken competitief te zijn in een veld met kleine onderlinge verschillen. 'Ferrari oogde heel goed toen de auto gevuld was met brandstof, en ook in de kwalificatiesimulaties zag het er redelijk uit. Oscar rijdt in bochten 9 en 10 heel goed, net als Lewis, Max, en Charles', merkt de analist op.
Verstappen maakt indruk in racesimulatie
'De longruns waren veel belangrijker op deze openingsdag', gaat Windsor verder. 'De Mercedes-coureurs beginnen met hoge 36'ers, en gaan dan naar de 37'ers. Verstappen begint ook met 36'ers, maar hij zakt helemaal niet weg naar de 37'ers. Hij blijft 36,5 of 36,6 rijden. Als ze bij Mercedes dus zeggen dat ze niet op de feiten vooruit willen lopen, en dat de Red Bull er heel goed uitziet, dan is dit wat ze bedoelen. Die 36'ers die Max weet te rijden, zijn heel erg indrukwekkend', oordeelt de 71-jarige.
Windsor stipt ook aan dat Ferrari de bandendegradatie beter op orde lijkt te hebben. 'Ferrari begon wat langzamer, maar ging na een tijdje harder dan Mercedes. Daar zullen ze heel erg blij mee zijn. Carlos Sainz was ook snel, dus Ferrari zal daar heel blij mee zijn. Als we naar McLaren kijken, ziet dat heel vergelijkbaar uit met Mercedes. Oscar Piastri begon ook met een 36,5. Dat is een Verstappen-achtige ronde! Daarna zakt hij naar de lage 37'ers', voegt Windsor toe.
Verstappen versus Pérez
'Max zag er heel goed uit', zegt Windsor, als hij beide Red Bull-coureurs vergelijkt. 'Sergio Pérez was een beetje langzamer. Nou ja, hij was wel meer dan een beetje langzamer', zo corrigeert Windsor zichzelf. 'Red Bull ziet heel sterk uit in de long runs, en ik ben benieuwd wat er gebeurt als ze de brandstof uit de auto halen.' Windsor keek daarnaast ook nog naar de korte racesimulaties aan het einde van de eerste training. 'Max had een vrij goede stint, en was heel constant, zoals dat hem typeert. Pérez gaf een indicatie dat de Red Bull niet de makkelijkste auto is om te besturen op het moment', zo wijst Windsor op de wisselvallige rondetijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook in die eerste sessie vond Windsor Verstappen goed overkomen, ondanks klachten op de boordradio. 'Max geeft een hele kalme indruk af bij Red Bull, maar als je de tijden van Pérez ziet, vraag je je af of de concurrentie Red Bull heeft bijgehaald. George Russell reed veel ronden, en het verschil ten opzichte van Max is duidelijk, maar hij lijkt Pérez wel comfortabel de baas te zijn.' Windsor vindt het contrast tussen beide heren dus groot.
Verstappen versus Norris
De analist analyseerde Verstappen ook in een vergelijking met Lando Norris. 'Ik heb nog in meer detail gekeken naar bochten 9 en 10, om een beter idee te kunnen geven van waar het bij Max Verstappen allemaal om draait. Het is heel erg lastig om te remmen voor bocht 10, met zijwaartse krachten op de auto vanwege bocht 9. Het is heel belangrijk dat je die zijwaartse krachten probeert te minimaliseren voordat je begint te remmen. Het is interessant om het verschil tussen Verstappen en Norris te zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen nam daarbij een andere lijn. 'In bocht 9 reed Max zo'n halve autobreedte verder naar rechts dan Lando. Bij de apex zit Max veel verder naar rechts dan Norris, die een traditionele lijn aanhield. In het midden van de bocht gingen ze even snel, en zijn minimumsnelheid is zelfs hoger, ondanks dat hij op mediumbanden reed, en Norris op zachte banden. Zijn minimumsnelheid was 78 kilometer per uur, en die van Norris was 75 kilometer per uur. Max zat daar in de derde versnelling, en Norris in de tweede versnelling, al verschillen de versnellingsbakverhoudingen natuurlijk. Max reed echter wel op de hardere band, met minder grip.'
Dat Verstappen in de krappe bocht in de derde versnelling blijft hangen, is volgens Windsor een gevolg van zijn talent. 'Ik vind het heel speciaal dat hij daar in de derde versnelling zit. Dat is waarschijnlijk omdat Max heel efficiënt remt, door wijder door bocht 9 te rijden. Hij zorgt dus ervoor dat hij geen zijwaartse krachten heeft, zodat hij het rechte stukje wat kan verlengen, zonder enige problemen. Lando wil zo snel mogelijk die bocht ingaan, maar Max is net wat sneller bij het ingaan van die bocht, ook al heeft Lando zachtere banden.'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Pakt Verstappen pole in Bahrein? Krijg twee keer je inzet terug bij Jacks. Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties