Villeneuve plaatst vraagtekens bij Verstappen: 'Hele aparte coureur' Opinie
Opinie

Villeneuve plaatst vraagtekens bij Verstappen: 'Hele aparte coureur'

Villeneuve plaatst vraagtekens bij Verstappen: 'Hele aparte coureur'

Jacques Villeneuve vindt dat Max Verstappen momenteel ijzersterk presteert, maar heeft er zo zijn twijfels bij of de wereldkampioen ook bij een andere werkgever zo goed voor de dag zou komen. De Canadees denkt dat Verstappen alleen een verschil kan maken als coureur, als hij een bepaald type auto krijgt, dat Red Bull Racing al jarenlang levert.

Villeneuve ging voor aanvang van het nieuwe seizoen het gesprek aan met YaySweepstakes.com, dat hem vroeg naar de toekomst van de wereldkampioen. Max Verstappen heeft een contract bij Red Bull tot en met 2028, maar er staan verschillende clausules in dat contract. De Nederlander is al in verband gebracht met Mercedes en Aston Martin, terwijl Ralf Schumacher ook Ferrari als optie voor Verstappen noemde.

Heeft Verstappen wel alternatieven?

'Het ligt er ook aan welke stoeltjes beschikbaar zijn', aldus Villeneuve, die daarmee lijkt te betwijfelen of Aston Martin wel interessant genoeg is voor Verstappen. 'Misschien is er komend jaar helemaal geen team met een stoeltje voor Max Verstappen, dat opwindend genoeg is om Red Bull voor te verlaten. De meeste teams zullen hem wel willen aantrekken, maar misschien ligt er toch geen goede kans voor hem', vreest Villeneuve, die zelf overigens na zijn titeljaar overstapte van Williams naar BAR, dat een dramatisch debuutseizoen beleefde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen jacques villeneuve
Villeneuve betwijfelt of Verstappen zoveel goede altneratieven heeft.

De Canadees doelt erop dat veel topteams in 2025 een keuze hebben gemaakt voor de komende jaren. McLaren heeft Lando Norris en Oscar Piastri al vastliggen voor 2026, en datzelfde geldt voor Charles Leclerc en Lewis Hamilton bij Ferrari. Bij Hamilton zou zijn situatie mogelijk wel kunnen veranderen, als hij het lastig heeft tegen Leclerc in 2025. Mercedes is het enige andere topteam, dat nu nog contractuele mogelijkheden heeft om te wisselen. George Russell en Kimi Antonelli hebben allebei een contract dat aan het einde van het jaar afloopt, maar dat via verschillende opties wel verlengd kan worden.

Verstappen als Vettel?

Het heeft er dan ook alle schijn van dat Toto Wolff de mogelijkheid wil behouden om Max Verstappen voor 2026 aan te trekken, maar Villeneuve benadrukt dat het geen zekerheid is dat Verstappen in een ander team ook zal uitblinken. 'Het is lastig te begrijpen, hij is een hele aparte coureur. Hij zoekt echt de limieten op, en zit ook altijd op die limiet. Hij heeft wel een specifieke auto nodig. Niet elke auto past bij zijn rijstijl.'

Villeneuve lijkt Verstappen daarmee met Sebastian Vettel te vergelijken. De Duitser deed het in de door Adrian Newey ontworpen bolides tot en met 2013 ook altijd erg goed, maar kreeg het in 2014 veel lastiger na de introductie van de nieuwe reglementen. Vettel verkaste naar Ferrari, maar hervond daar nooit meer zijn absolute topvorm. Ook de andere coureurs die wereldkampioen werden met een Newey-auto, waaronder ook Jacques Villeneuve, werden na het afscheid van Newey nooit meer wereldkampioen.

Eisen van Verstappen

Alexander Albon gaf het in het verleden al aan: Verstappen wil een auto hebben met enorm veel grip aan de voorkant. De Williams-coureur omschreef het als een computermuis, die op maximale gevoeligheid staat. 'Hij lijkt van hele precieze auto's te houden, die scherp insturen, en grip aan de voorkant hebben', beaamt Villeneuve. 'Hij kan dan wel met de achterkant van de auto omgaan. Niet veel coureurs kunnen hier constant mee zijn, en er zijn ook niet veel auto's die zo bestuurd of ontworpen worden', waarschuwt de kampioen van 1997.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Villeneuve plaatst vraagtekens bij Verstappen: 'Hele aparte coureur'
Het circuit van Suzuka is Verstappen op het lijf geschreven.

Villeneuve legt ook uit waarom onervaren coureurs het vaak zo lastig hebben naast Verstappen. 'De manier waarop Verstappen rijdt, en de wijze waarop de auto dan ontwikkeld wordt, maakt het voor Formule 2-coureurs heel lastig, want ze komen uit de Formule 3, waar de auto altijd onderstuur heeft, en dat is in de Formule 2 ook het geval. Die auto's hebben zoveel onderstuur, dat de auto's heel anders bestuurd moeten worden.' Het verschil tussen Verstappen en Sergio Pérez was vaak ook kleiner als Red Bull met onderstuur kampte.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws