Verstappen legde verzoek van Lambiase eerst naast zich neer: 'Ze vormen een geweldig stel' Opinie
Opinie

Verstappen legde verzoek van Lambiase eerst naast zich neer: 'Ze vormen een geweldig stel'

Verstappen legde verzoek van Lambiase eerst naast zich neer: 'Ze vormen een geweldig stel'

Max Verstappen en Gianpiero Lambiase vormen sinds 2016 een koppel bij Red Bull Racing. Die samenwerking verloopt nagenoeg altijd goed, hoewel beide mannen een sterke persoonlijkheid hebben. In races met wisselvallige weersomstandigheden is die samenwerking extra belangrijk, en dat bleek ook in Australië weer, waar Verstappen en Lambiase voor verschillende strategische dilemma's stonden.

De Grand Prix van Australië ging zoals vooraf al verwacht op een nat wegdek van start. Waar de Formule 2-hoofdrace nog afgelast werd, was het circuit in de namiddag een stuk droger, en daardoor moeten de coureurs wisselen tussen droogweerbanden en regenbanden. De overstap van de intermediates naar de slicks werd voor iedereen eenvoudiger gemaakt, door een crash van Fernando Alonso.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen legde verzoek van Lambiase eerst naast zich neer: 'Ze vormen een geweldig stel'
Alonso parkeert zijn auto in de muur.

Alonso crashte bij het uitkomen van bocht zeven, waardoor een langdurige Safety Car-periode nodig was. 'Ik luisterde bij de boordradio's mee, dat was bizar gaaf', vertelt Jack Plooij bij De Stamtafel, een programma van Ziggo Sport. 'Die twee, Gianpiero Lambiase en Max, vormen samen een geweldig stel.', vindt de pitreporter. Plooij deelt dat er de nodige discussie was bij Verstappen over de wissel naar droogweerbanden.

Boordradioverkeer Verstappen en Lambiase

Lambiase: Max, we hebben een dubbele gele vlag bij het uitkomen van bocht zeven. Alonso staat aan de linkerkant in de muur. Safety Car, let op je delta!

Verstappen: Kunnen we nieuwe banden halen, of niet?

Lambiase: Ja.

Verstappen: Denk je dat dit beter zou zijn? De baan is niet klaar voor slicks.

Lambiase: Begrepen, Max.

Verstappen: De droge lijn is niet goed genoeg. We gaan crashen.

Waar Lambiase aanstuurt op een wissel naar slicks, lijkt Verstappen eerst te begrijpen dat zijn nieuwe race engineer nieuwe regenbanden voorstelt. Verstappen is niet overtuigd van een wissel naar droogweerbanden, al maakt uiteindelijk iedereen die keuze, met uitzondering van de Haas-coureurs. De Nederlander stelt zijn mening uiteindelijk dan ook bij.

Verstappen: Als er ook maar een beetje regen valt, heb ik een probleem.

Lambiase: Ik begrijp het, Max. Beide McLarens hebben droogweerbanden gehaald.

Verstappen: Eh, oké. F*cking hell. Oké, laten we het maar doen, f*ck it.

Lambiase: Oké, kom maar naar binnen.

Verstappen: Oké, voor slicks.

Interesse naar de volledige communicatie tussen Verstappen en Lambiase in de kwalificatie en de race? Die vind je op woensdag terug op F1Maximaal.nl bij 'De race van Verstappen'.

Verstappen geprezen

Olav Mol is onder de indruk van de wisselwerking tussen Verstappen en Lambiase. 'Max zegt: als ik zelf de keuze heb, blijf ik hierop rijden, maar als de concurrent het ook doet, moet je mee', zo wijst hij aan dat Verstappen uiteindelijk toch overstag gaat. Daarbij speelt het ook een rol dat de voorsprong van McLaren zo groot was, dat ze na hun pitstops sowieso nog eerste en tweede lagen. 'Ik vind dat heel verstandig van hem. Hij gebruikte nog wel even het F-woord. Er was in ieder geval een hele lange piep', lacht Mol.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen formule1 melbourne gianpiero lambiase
Het onderlinge respect tussen Lambiase en Verstappen leidt doorgaans tot de juiste keuzes.

Terug naar regenbanden

Later in de race begint het opnieuw te regenen. Waar Verstappen doorgaans besluitvaardig is, overheerste nu toch enige twijfel op de radio. 'Max wachtte even met het overstappen naar die intermediates. Ik vond dat rete-spannend', vertelt Plooij. Collega Mol haakt op die woorden in. 'De coureur weet dit gewoon het beste. Max rijdt door alle minisectoren heen, en er was maar één gedeelte dat echt nat was.'

'Dat is ook waar de McLarens eraf gingen', aldus Mol. 'Dan weet je ook dat als je die intermediates eronder zet, dat die banden in het begin op hun lazer krijgen, en dat je aan het einde van de race moet oppassen. Daar heeft Max ook twee ronden voordeel van gehad.' Verstappen kon zo aan het einde van de race nog druk zetten op Norris, die zijn intermediates in die eerste twee ronden zwaarder had moeten belasten.

'Max weet het als beste, en anderen laten zich toch te veel leiden door de pitmuur, en zitten er niet genoeg bovenop', zegt Mol over de wisselwerking bij Red Bull Racing. 'Ik vind dat het altijd bij de coureur moet liggen. Als je vooraan ligt, kom jij wel als eerste bij de bocht aan, die de vorige ronde nog droog was. Daar hebben de McLarens echt geluk gehad', voegt Mol nog toe, over het moment waarbij Oscar Piastri een goed resultaat weggooide.

f

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws