De mannen van het Ziggo Sport Race Café snappen niet helemaal hoe het kwam dat George Russell de remactie van Fernando Alonso in de laatste ronde van de race in Melbourne niet zag aankomen. De meningen aan tafel verschillen er echter wel over, of de straf van de Spanjaard na de race terecht was. Zo viel het coureur Richard Verschoor op dat Sergio Pérez eerder wel met een vergelijkbare actie zonder straf wegkwam, terwijl Larry ten Voorde de beslissing van de stewards kan begrijpen.
Het was misschien wel de grootste klapper tijdens het Grand Prix-weekend in Australië: George Russell ging in de laatste ronde rechtdoor de grindbak in, waarna hij vervolgens eerst hard de barrières raakte, en vervolgens overdwars op de baan terechtkwam. De stewards gaven na de race de schuld voor het incident aan Alonso, die tijdens de laatste ronde te vroeg op zijn rem was gegaan en zo de downforce bij Russell liet verdwijnen. Ziggo Sport Race Café-presentator Rob Kampheus snapt echter niet helemaal hoe het kwam dat Russell op deze manier van de baan raakte. 'De hoek waarop hij eraf ging (Russell, red.), dan denk ik: er zijn zat jongens die daar een moment hebben gehad. Alonso had daar ook een moment en die stuurde dan keurig rechtdoor, en kond dan pal langs de muur toch door.'
Renger van der Zande springt echter voor Russell in de bres. 'Dit is aan het einde van de race, de banden zijn op. Daarnaast zag je het hele weekend al bij Mercedes dat ze instuurden en dan in die mid corner gingen glijden', legt de coureur uit. 'Ook andere auto's, zoals Aston Martin, zag je in die mid corner glijden. Hij (Russell, red.) had geen downforce meer, omdat hij vlak achter Alonso zat, en hij verkeek zich gewoon, want hij had het niet verwacht (dat Alonso snelheid verminderde, red.).'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verschoor denkt dat Russells crash ook deels door de wind kwam. 'Wat Alonso daar doet, is gewoon superslim, alleen het lijkt nu heftiger, omdat hij (Russell, red.) die hele auto opvouwt, maar uiteindelijk heeft hij (Russell, red.) daar gewoon een momentje.' Verschoor vindt daarom de straf voor Alonso niet helemaal terecht, terwijl Ten Voorde de straf wel terecht vond. Volgens Van der Zande zou elke coureur in de laatste ronde een vergelijkbare actie hebben gemaakt: 'Alonso is een oude, sluwe vos. Dat is elke coureur, je probeert gewoon de laatste ronde te overleven, dus je vangt hem op en je gaat weer door.'
Zag Russell remactie Alonso echt niet aankomen?
Rob van Gameren zet er ondertussen vraagtekens bij dat Russell de actie van Alonso niet heeft zien aankomen. 'Je zag bij de onboard van Russel de lampjes bij Alonso al gaan branden halverwege dat korte rechte stuk. Daar zie je dan al dat iemand niet meer vol gas gaat. Dan kan je toch niet meer verrast zijn dat iemand dichterbij komt?'
De andere gasten aan tafel bij het Race Café zijn dat met Van Gameren eens, maar de meningen blijven erover verschillen of de tijdstraf van de Spanjaard terecht was. Verschoor trekt de vergelijking met Abu Dhabi 2021, toen Sergio Pérez fel tegen Lewis Hamilton verdedigde. 'Daar heeft hij (Pérez, red.) toch ook geen straf voor gekregen? Toen ging hij (Pérez, red.) ook honderd meter eerder remmen, zelfde verhaal.' De mannen komen tot de conclusie dat Alonso eerder bestraft leek te zijn voor de consequenties, de crash van Russell, dan voor zijn eigen acties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties