max verstappen vrijdag saoedi arabie 12 helm Opinie
Opinie

Analist verwacht meer foefjes van Verstappen: 'Nu gaat de trukendoos echt open'

max verstappen vrijdag saoedi arabie 12 helm

Na vijf races van het 2025-seizoen is het voor de analisten van Ziggo Sport tijd om de balans op te maken. Renger van der Zande, Rick Winkelman en Jan Lammers bespreken de stand van zaken van de teams en hopen dat Max Verstappen en Red Bull Racing het zwaarste achter de rug hebben. De upgrade in Imola moet aanslaan, maar Van der Zande denkt dat Verstappens mentaliteit een grote rol speelt.

Red Bull en Verstappen staan op dit moment niet waar ze willen staan: derde in het rijderskampioenschap en derde in het constructeurskampioenschap. Het team is hard aan het werk om de auto te verbeteren, maar sommige problemen zijn nog niet opgelost. In Jeddah ging het beter dan in Bahrein, maar Verstappen dacht dat dat circuitspecifiek was. Voor Imola staat een grote upgrade gepland, dus moeten ze het zien te overleven in Miami.

De voorsprong van Lando Norris en Oscar Piastri in het rijderskampioenschap is eigenlijk zo groot nog niet, merkt Van der Zande op. Hij twijfelt eraan of Norris zijn teamgenoot nog wel in kan halen. 'Ik zag een interview met Norris waarin ze vroegen of hij dit jaar ook naar Nederland ging (voor Koningsdag, red.)', begint de IMSA-coureur in het Race Café. 'Vorig jaar stond hij gewoon te feesten. Toen brak hij bijna zijn neus omdat hij waarschijnlijk dronken was', lacht hij.

Norris is serieus bezig met zijn kampioenschap. Een feestje tussendoor past niet in de agenda. 'Omdat hij zo serieus is, denk ik dat het wat minder goed gaat met hem. Piastri leidt nu het kampioenschap, en die kan meegaan doen voor de grote bokalen', wijst Van der Zande aan. 'Max moet het uiterste uit zijn tenen halen, zoals je zag in de kwalificatie, met een honderdste, het minimale ertussen. Dit is hoe we Max willen zien, een boze Max, getergd.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zondag 2
In de kwalificatie was Verstappen subliem in Jeddah.

Kampioenschapsmonster

Winkelman zit naast Van der Zande en vraagt zich af hoe moeilijk het is om voor de eerste keer mee te strijden voor het kampioenschap. Norris heeft dat vorig jaar al ontdekt. 'Ik denk dat Piastri ervoor gemaakt is', zegt Van der Zande direct. 'Hij is gewoon een kampioenschapsmonster. Zeker als je kijkt naar bocht 1 in Jeddah. Ik denk niet dat hij een gozer is zoals Norris of Max, maar hij is zo hard aan het opbouwen. Hij is echt materiaal voor de toekomst. Misschien dit jaar nog niet, maar volgend jaar wel.'

Lammers komt op dat moment snel naar binnen gerend, hij was net te laat voor de start van de uitzending. Hij schuift vlekkeloos aan bij het gesprek. 'Als we kijken naar Max, hoe dicht hij erbij (Norris en Piastri, red.) zit. We mogen hopen dat hij het zwaarste achter de rug heeft. Ik denk dat hij zichzelf, en ons, nog wel gaat verrassen', vermoedt de voormalig Formule 1-coureur. 'Hij haalt het uiterste uit de auto, en dat moet natuurlijk ook', neemt Van der Zande weer over.

Verstappens trukendoos

De IMSA-coureur wijst naar de kwalificatie van Jeddah als een voorbeeld. Verstappen pakte poleposition met een minimale voorsprong en met de optimale voorbereiding. 'Hij kreeg die tow van Tsunoda, dus je ziet dat er alles aan gedaan wordt', zegt Van der Zande. 'Nu gaat de trukendoos echt open. Hij moet van alles proberen om dat voordeel te behalen.' Winkelman valt bij: 'Je ziet dan ook hoe goed hij echt is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen gp saoedi arabie 2025 zaterdag 11
Kan Verstappen de poleposition ook in Miami pakken, voor zowel de sprint als de Grand Prix?

Verstappen gedijt in situaties onder hoge druk, of als hij gefrustreerd is. Kijk naar Miami 2023 en Brazilië 2024. 'Hij haalt dan niet alleen het beste uit zijn auto. Wat denk je van de mensen om hem heen? De hele organisatie? Niets wordt aan het toeval overgelaten', zegt Lammers. Hij neemt het incident in de eerste bocht in Jeddah als voorbeeld. 'Hij dacht: ik kan die plek teruggeven, maar ik heb die positie gewoon nodig. Waarschijnlijk denkt hij dan: die vijf seconden die ik krijg kan ik dan misschien wel dichtrijden.'

Problemen adresseren

Het ging op Jeddah in ieder geval stukken beter dan in Bahrein. Vanuit de studio krijgen de analisten daarom een vraag over de circuits waarop Red Bull goed voor de dag kan komen. 'Op Jeddah ging Max goed, dus de low downforce tracks. Hij won tijd op de rechte stukken, dus banen zoals Jeddah, Monza. Alles met high downforce, daar maakt McLaren waarschijnlijk het verschil', zegt Van der Zande.

Ook het asfalt is een belangrijke factor, zoals te zien was in Suzuka, Bahrein en Jeddah. 'Alles met vlak asfalt gaat Red Bull ook wel helpen', zegt Winkelman. 'Als het heel grof asfalt is, dan hebben ze het zwaar', knikt Lammers. 'Hoofdzakelijk gaan ze goed op circuits met een goede flow, zoals in Jeddah. Dan komen ze goed tot hun recht. De updates kunnen deze problemen later adresseren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws