Giedo van der Garde kan alleen maar lachen om de schatting van Viaplay-collega Kees van de Grint. De voormalige bandenspecialist van Bridgestone vermoedt dat Red Bull Racing een prijskaartje van ongeveer 75 miljoen euro moet betalen om van Sergio Pérez af te komen. Van der Garde vindt dat zwaar overdreven, en komt met een financieel gunstige oplossing voor Red Bull.
Giedo van der Garde en Joost Hofman bespreken bij DRS: De Race Show de schadekosten per coureur. Pérez reed in 2024 bijna vijf miljoen euro aan schade, met grote klappers in Monaco, Azerbeidzjan, Hongarije, en Canada. Daardoor is Red Bull op Williams na het team met de meeste schade in 2024, terwijl het McLaren-duo de minste brokken maakte. 'Williams had gewoon meer dan twee keer zoveel schade als de rest', weet Van der Garde. Bij het Britse team hadden Alexander Albon, Franco Colapinto, en Logan Sargeant allemaal meerdere zware crashes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Afkoopsom Pérez
De verwachting is dat Red Bull afscheid gaat nemen van Pérez, maar dan moet er wel eerst een overeenkomst komen over de afkoopsom. Pérez heeft lang volgehouden dat hij volgend jaar gewoon in de auto zit, en stuurt dus erop aan dat Red Bull een flink bedrag zal moeten overmaken. Van der Garde verwacht dat dat wel gaat gebeuren. 'Je haalt wel iemand binnen, die veel goedkoper is', zo wijst de oud-coureur aan dat Red Bull ook geld gaat besparen.
'Sergio Pérez zal tussen de acht en twaalf miljoen euro per jaar verdienen, misschien wel vijftien miljoen euro per jaar. Dat valt dus weg', legt Van der Garde uit, die eventueel nog wel een oplossing kan bedenken. 'Je kan dit eventueel oplossen, als Carlos Slim toch een Latijns-Amerikaanse coureur wil. Je kunt dat sponsorgeld dan meenemen naar Colapinto, als je hem bij Visa Cash App RB kunt plaatsen. Dan zal Slim wel bij de Red Bull-teams blijven hangen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Je kunt Pérez dan afbetalen, en dan haal je Liam Lawson', gaat Van der Garde verder. 'Die krijgt misschien een miljoen per jaar, of misschien twee miljoen euro per jaar, inclusief bonussen. Vergeleken met Pérez is dat een groot verschil.' Lawson is als Nieuw-Zeelander wel marketingtechnisch minder interessant dan de in Latijns-Amerika razend populaire Pérez.
Daarnaast speelt de afkoopsom een belangrijke rol. 'Dat afkopen van Pérez gaat wel geld kosten', weet Van der Garde. Hofman deelt vervolgens dat Kees van de Grint bij Viaplay een bedrag van 75 miljoen euro noemde. 'Nee, joh, ben je gek, man?' lacht Van der Garde. 'Ik weet niet waar hij dit vandaan haalt. Waarom zou dit 75 miljoen euro zijn voor een jaarcontract, als je niet hoeft te rijden? Had hij zijn bril wel op?' vraagt Van der Garde zich af.
Gasly of Sainz?
Hofman suggereert vervolgens dat Pierre Gasly ook mogelijk weer een oplossing kan worden voor Red Bull. 'Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar kunnen ze Gasly niet terughalen?' vraagt Hofman zich af. 'Dat gaan ze nooit doen', reageert Van der Garde. 'Gasly zit goed bij Alpine, en Gasly wil zeker niet naast Max Verstappen, want dan wordt hij weer ingemaakt. Gasly zit daar goed. Alpine is een prima team, en ze zijn stappen aan het zetten. Hij is daar de eerste coureur, wat voor hem heel belangrijk is. Dat gaat niet gebeuren.'
Ook een verrassing met Carlos Sainz ziet Van der Garde niet gebeuren. 'Red Bull moet ook gewoon kiezen om die jonge talenten de kans te geven. Dan wordt het dus Liam Lawson', voorspelt Van der Garde. Lawson heeft zelf al aangegeven dat hij uitkijkt naar de kans om van de snelste coureur op de grid te leren, Max Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties