Tung: 'Het lijkt dat Red Bull die balans beter heeft gevonden dan Ferrari' Opinie
Opinie

Tung: 'Het lijkt dat Red Bull die balans beter heeft gevonden dan Ferrari'

Tung: 'Het lijkt dat Red Bull die balans beter heeft gevonden dan Ferrari'

Ho-Pin Tung blijft na de Grand Prix van Miami van mening dat Red Bull Racing met de RB18 een betere raceauto heeft dan de F1-75 van Ferrari. De analist van Viaplay denkt namelijk dat Adrian Newey de wagen van Max Verstappen en Sergio Pérez zo heeft gebouwd, dat de balans tussen downforce en topsnelheid beter in orde is dan bij de Italiaanse concurrent.

Tung legt uit wat Newey gedaan zou kunnen hebben om die balans tussen neerwaartse druk en snelheid op de rechte stukken te creëren: 'Als ontwerper kan je een auto veel neerwaartse druk geven, maar dat gaat natuurlijk ten koste van luchtweerstand. De vraag met deze auto's was wat de juiste balans zou zijn en het lijkt dat Red Bull die balans beter heeft gevonden dan Ferrari.'

Christijan Albers sluit zich aan bij zijn collega en voegt toe dat de grip levels van de RB18 eveneens dik in orde zijn: 'In sector twee in de kwalificatie was Ferrari daar het snelste, maar in de race zie je gewoon dat Red Bull de beste auto heeft qua mechanische grip. En dan ook nog eens met weinig drag, dus ze zijn ook nog eens snel in de laatste sector en op de rechte stukken.'

'Dan zie je toch bij Leclerc dat hij zo needy greedy wordt'

Verstappen won weliswaar de race, maar in de openingsfase had hij het volgens Tung nog niet makkelijk om Leclerc te verschalken: 'Ondanks de lange rechte stukken en ondanks de DRS was het nog niet zo heel eenvoudig voor Verstappen om Leclerc voorbij te komen. Dat kwam eigenlijk pas op het moment dat Leclerc wat moeite begon te krijgen met zijn banden.'

Toen Leclerc eenmaal moeite kreeg met zijn banden, kon Verstappen optimaal profiteren en de leiding overnemen. 'Het kwam gewoon helemaal naar ze toe', vertelt Albers. 'Je zag dat de auto sneller en sneller werd. Leclerc had zo'n safety car nodig om nog eens het gevecht aan te kunnen gaan.' Maar ook na de safety car kon de kampioenschapsleider geen serieuze tegenaanval openen.

Albers zag de Monegask wel naderen en ook in de openingsfase reed Verstappen na zijn actie niet zomaar weg: 'Maar dan zie je toch altijd bij Leclerc, dat hij toch zo needy greedy wordt dat hij zichzelf gaat overdriven. Max was weer van de buitencategorie vandaag, net zoals hij dat ook was in Imola. Hij is constant, maakt geen fouten... Leclerc bezwijkt altijd een beetje onder de druk.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws