Tung heeft positief bericht voor Verstappen-fans: 'Probleem werd uitvergroot' Opinie
Opinie

Tung heeft positief bericht voor Verstappen-fans: 'Probleem werd uitvergroot'

Tung heeft positief bericht voor Verstappen-fans: 'Probleem werd uitvergroot'

Waar Red Bull Racing in Nederland de upgrades van de auto haalde, introduceerde McLaren weer een nieuw pakket aan upgrades, waaronder een nieuwe vloer en achtervleugel. Analist Ho-Pin Tung bestudeerde de actie op het circuit, en legt uit waarom Red Bull het zo lastig had. Hij weet de zorgen van de Verstappen-fans enigszins weg te nemen.

Tung beseft dat de race in Zandvoort vooraan een eentonig beeld opleverde. 'McLaren heeft veel vooruitgang geboekt, dat is duidelijk', geeft hij aan bij nu.nl. 'Ze waren nu ook in de kwalificatie én de race duidelijk sneller, in het verleden was Red Bull in de kwalificatie vaak nog sneller en kwam McLaren in de race bovendrijven, of andersom.' Hoewel Red Bull het duidelijk niet goed voor elkaar had, beperkte Verstappen wel wederom de schade met een tweede plek.

'In zowel de kwalificatie als de race viel me op dat Verstappen veel onderstuur had. Dat was duidelijk te zien op zijn onboard-beelden', merkt Tung op. 'Bocht 10 - de Bocht Zonder Naam - is een van de weinige bochten in Zandvoort die vlak zijn. Je ziet daar dat coureurs in die bocht bijna allemaal last hebben van overstuur', zegt de analist over de linkerbocht voor het tweede DRS-gedeelte, te zien in het onderstaande kaartje van het circuit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

circuit zandvoort
Vooral in bocht 10 had Verstappen heel veel onderstuur.

'Verstappen en Red Bull hadden juist ook in bocht 10 last van onderstuur. We weten dat Verstappen er sowieso niet van houdt om met een auto met veel onderstuur te rijden', stipt Tung aan. 'Daarbij is Zandvoort een circuit waar als je last van onderstuur hebt, dit probleem extra wordt uitvergroot. De bochten zijn bijna allemaal scherper dan negentig graden. In die bochten schiet je als coureur vaak wat door, om vervolgens heel kort te roteren. Als je een auto met onderstuur hebt, wordt dat een ontzettend moeilijk verhaal.'

'Je kan de bochten dan nog op dezelfde manier aanvallen, maar het korte roteren lukt dan niet', legt de coureur uit. 'Als gevolg daarvan ben je te lang op de voorkant van de auto aan het wachten en verlies je veel tijd bij het uitkomen van de bocht, omdat je moet wachten totdat je op je gas kunt gaan. Dit was duidelijk te zien in de race tussen Verstappen en Lando Norris, bijvoorbeeld in de Tarzanbocht, toen ze nog dicht bij elkaar zaten. Verstappen zal met een onderstuurde auto in Zandvoort meer tijd verloren hebben op Norris dan op andere circuits het geval zou zijn geweest.'

Kerbstones in Zandvoort

Aangezien de balans bij de RB20 niet goed was, leed ook de bandenslijtage daaronder. 'Toen de banden nog nieuw waren, kon Verstappen nog goed meekomen', aldus Tung, die dit in beide stints terugzag. 'We weten ook dat Red Bull een stijve auto heeft, die heel moeilijk over de kerbstones rijdt. Vergelijk dat met de auto van Ferrari: die glijdt als het ware over de kerbstones, alsof ze er niet liggen', zo legt hij uit dat het Italiaanse team een relatief sterk weekend had.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tung heeft positief bericht voor Verstappen-fans: 'Probleem werd uitvergroot'
Charles Leclerc deed het op zondag in Zandvoort goed met Ferrari.

Tung legt uit dat dit in de kwalificatie nog niet zichtbaar was. 'Met een zachtere auto kan je niet zo goed de optimale grip van een nieuwe band benutten, omdat je scherpte mist. In de race hielp die zachtere auto Charles Leclerc om de band constanter te houden. Waar Red Bull en Ferrari op beide uiteinden van het spectrum zitten, zit McLaren daar een soort van tussenin.'

Verwachtingen voor rest van 2024

Op basis van Zandvoort is het volgens Tung moeilijk om conclusies te trekken. 'Ik vind het lastig om te zeggen of Red Bull slechter is geworden, of dat de rest juist beter is geworden. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide, al denk ik wel dat de rest echt behoorlijke stappen heeft gezet. Ik ben dan ook benieuwd naar Monza, want dat is weer een heel ander circuit dan Zandvoort. Zandvoort is een beetje een vreemde eend in de bijt, net zoals Singapore dat op een hele andere manier is. Norris zal dan ook niet alle resterende races met twintig seconden voorsprong winnen, maar het belooft wel een hele interessante tweede helft te worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws