'Ik dacht dat ik vijfde of zesde zou eindigen', bekende Max Verstappen na afloop van de race in Silverstone. Dat hij uiteindelijk toch tweede eindigde, en nog even op een zege mocht hopen, had dan ook weinig te maken met de snelheid van zijn RB20, maar met strategisch sterke keuzes te maken dat de wereldkampioen voor de 107e keer op het ereschavot mocht plaatsnemen.
Met zijn 107e podium liet Verstappen Alain Prost en Fernando Alonso - allebei goed voor 106 podiumplekken - achter zich. De jacht mag nu geopend worden op de nummer drie, Sebastian Vettel, die op 122 podiums staat, terwijl Michael Schumacher (155) en Lewis Hamilton (199) nog ver buiten bereik zijn. Het scheelde niet veel, of Verstappen had ook zijn 63e overwinning nog kunnen pakken. 'Het veranderde steeds, maar het was echt geweldig hoe Max nog zo dichtbij kwam', zegt Jan Lammers in de Formule 1-podcast van de NOS.
Verstappen stiekem toch een beetje de winnaar
Hoewel Hamilton er met de hoofdprijs vandoor ging, denkt Lammers dat ook Verstappen wel een beetje als winnaar van de race mag worden gezien, aangezien hij ondanks een gebrek aan snelheid toch uitliep op uitdager Lando Norris. 'Ik denk dat Verstappen ook heel erg besefte dat George Russell en Lewis Hamilton zevende en achtste in het kampioenschap staan, dus zij gaan hem niet bedreigen in het kampioenschap', legt de Zandvoorter uit. 'Het kan altijd gek lopen, maar dat is voor hem een belangrijk gegeven. Als Mercedes één en twee wordt, houden die coureurs ook de punten bij Norris weg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lammers merkt wel een wijziging in de mentaliteit bij Verstappen. 'Dit was wel een race van Max waarbij je zag dat hij niet met nul punten thuis wilde komen. Hij wilde maximale punten binnenhengelen', zo wijst Lammers erop dat Verstappen de druk van Norris in het kampioenschap wel degelijk voelt. 'Het was ook een race waarbij hij wel eerst keek wat het weer zou doen. Hij heeft gezorgd dat hij bleef rijden en geen fouten maakte. Toen het weer stabieler was, maakte hij een goede keuze met de harde banden. Daar keek iedereen van op, maar dat was een perfecte keuze. Hij heeft heel gecalculeerd en professioneel gereden', luidt het oordeel van de analist.
Symbiose bij Red Bull
Dat Red Bull op het bepalende moment een verrassende, maar toch goede keuze maakte, is geen toeval. 'Dat is toch kennis van zaken, en voornamelijk ook communicatie en overleg', aldus Lammers. 'Dit is ook een heel mooi voorbeeld ervan dat zo'n keuze niet door één persoon genomen wordt. Natuurlijk kan het zo zijn dat een coureur het team overrulet en zegt: om nu met slicks te rijden, is gekkenwerk. Dan heb je ook een team nodig dat dit onmiddellijk accepteert, en beseft: als Max dat zegt, dan is het zo.'
Lammers legt uit dat Verstappen zelf ook op zijn werkgever vertrouwt. 'Omgekeerd, als het team overlegt, heeft Max honderd procent vertrouwen in het team. Dan heb je wel twee stabiele factoren waarmee je kunt navigeren, en niet twee zwevende doelwitten. Dan heb je twijfel, en dan ga je fouten maken in de beslissing. De rijder en het team zijn een eenheid. Daar is zoveel respect voor elkaars vakmanschap en kennis van zaken. Dat maakt de beslissingen makkelijker.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties