Jolyon Palmer denkt dat Sergio Pérez weinig in kan brengen tegen de strategische keuze van Red Bull Racing om Max Verstappen tijdens de tweede serie pitstops eerder naar binnen te halen voor een setje van het zachte rubber. De Nederlander was vele malen sneller en daarnaast zorgde Red Bull er met deze keuze voor dat het duo niet het gevecht met elkaar hoefde aan te gaan. Maar waarom liep Verstappen zo hard in? Palmer legt het uit.
Tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Nederland begon het ineens flink te regenen. Pérez besloot om de slicks direct in te wisselen voor een setje van de intermediates, terwijl Verstappen nog een ronde door bleef malen. De keuze van de Mexicaan bleek de juiste en nadat Verstappen een ronde later zijn pitcrew had bezocht, reed hij ineens met een ruime voorsprong aan de leiding. Lang kon hij daar echter niet van genieten, want Verstappen liep met reuzestappen in op zijn teamgenoot. Toen het tijd was om weer naar de slicks te wisselen, haalde Red Bull Verstappen echter eerder naar binnen. Pérez was daar niet blij mee, maar volgens Palmer was het een logische keuze van het Oostenrijkse team.
'Verstappen vloog over het circuit. Hij was vele malen sneller dan Pérez', begint Palmer in zijn analyse voor F1TV. 'Hij liep hard in en het was onvermijdelijk dat hij een undercut zou doen toen ze voor de softs gingen. Ik denk dat Checo niet echt kan klagen gezien het tempo waarmee Verstappen op hem inliep. Red Bull haalde Max eerder naar binnen, want ze waren bang voor een undercut van de coureurs achter hem. Uiteindelijk konden ze zo ook een gevecht tussen de twee voorkomen en het pakte perfect uit.'
Maar waarom was Verstappen zoveel rapper?
Verstappen is al het hele seizoen met afstand de snelste coureur van het veld, getuige ook wel zijn elf zeges in 2023. Dat teamgenoot Pérez het tempo van de Nederlander niet heeft is ook geen schande, maar in Zandvoort was het verschil wel erg groot, zo vindt ook Palmer. 'Het is eigenlijk een behoorlijk contrast tussen beide coureurs. Pérez rijdt vooraan, maar wordt snel binnen gehengeld. De coureurs wordt verteld dat er meer regen aankomt en ze willen de intermediates heel houden. Ik denk dat Checo in die fase erg voorzichtig rijdt. Neem daarbij in ogenschouw dat hij een ronde eerder naar binnenging voor de inters en als het weer begint te regenen wil je ze niet aan flarden rijden op een droge baan', stelt Palmer, die vervolgens een verklaring geeft voor het enorme verschil.
'In de eerste sector zit er weinig verschil tussen beiden. Pérez remt eerder in bocht één, maar in de langzame bochten doet hij het eigenlijk niet zo slecht. Hij is zelfs sneller. Het verschil wordt gemaakt in de snelle bochten in de tweede sector, waar Verstappen veel meer vertrouwen heeft dan Pérez. Hier maakt Verstappen korte metten met hem. Zandvoort is een lastig circuit, er is grind en de muren zijn niet ver weg. Je wordt dus hard gestraft als je een fout maakt.'
'Ik denk ook dat Pérez erg voorzichtig was. Dat deed hij waarschijnlijk om zijn banden heel te houden, want hij is ontzettend langzaam vergeleken met zijn teamgenoot', zag Palmer na het bestuderen van de data. 'Verstappen nam wat meer risico met de banden en omdat het zo snel opdroogde, betaalde dit zich uit. Pérez had waarschijnlijk veel meer kunnen pushen, vooral in de snelle bochten waar je de banden flink kan beschadigen. Hij reed niet voluit. Misschien kwam dit door een gebrek aan vertrouwen of wellicht was dit om zijn banden te sparen. Hoe dan ook kostte het hem de flinke buffer, die hij na de openingsronde had opgebouwd en uiteindelijk de leiding na de tweede serie pitstops', aldus Palmer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties