Vitantonio Liuzzi, die in 2005 zijn F1-debuut voor Red Bull Racing maakte, stelt dat onder meer Max Verstappen voor een flinke verandering heeft gezorgd in de Formule 1. De Nederlander maakte immers op 17-jarige leeftijd al zijn debuut in de koningsklasse en hij bewees dat dit absoluut geen nadeel hoefde te zijn. Liuzzi maakt desgevraagd een vergelijking met zijn eigen carrière om de verschillen bloot te leggen.
In 2025 zullen maar liefst zes jonge talenten hun eerste volledige F1-seizoen afwerken. Andrea Kimi Antonelli (18) is de jongste van hen en mag zijn officiële debuut zelfs maken voor het topteam van Mercedes, waar hij zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moet doen vergeten. Liam Lawson (22) is de oudste van het zestal, maar mag zijn eerste volledige F1-seizoen wel meteen plaatsnemen in de tweede Red Bull-bolide naast Verstappen.
Wanneer Liuzzi terugdenkt aan zijn eigen loopbaan, dan is het duidelijk dat er de afgelopen jaren veel veranderd is. De Italiaan was op 21-jarige leeftijd immers nog altijd actief in de karting, de stap naar de formulewagens moest hij nog zetten. Was hij dan een uitzondering? 'Nee, destijds was dat vrij normaal', geeft Liuzzi aan in de Inside Line-podcast. 'In de afgelopen tien jaar hebben coureurs als (Sebastian, red.) Vettel, Verstappen en (Charles, red.) Leclerc de houding ten opzichte van talenten in formulewagens veranderd', doelt Liuzzi onder meer op het feit dat Verstappen in 2015 al op zijn zeventiende de stap naar de F1 zette.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Als je tegenwoordig onder je twintigste levensjaar niet in de Formule 1 zit, dan ben je al geen supertalent meer', vervolgt de 44-jarige Italiaan. 'Maar in mijn tijd was dat anders. Toen bereikte je de Formule 1 pas rond je 25ste. Als je 23 was, dan was je echt jong', ziet de voormalig Red Bull-coureur een duidelijk verschil met de huidige situatie.
Andere benadering
De grootste verandering zit volgens Liuzzi in de manier waarop coureurs tegenwoordig klaargestoomd worden voor het grote werk in de koningsklasse van de autosport. 'Tegenwoordig gooien ze jonkies in de F1, zelfs al deze er op mentaal gebied nog niet klaar voor zijn. Ze (de teams) coachen ze dan en ze helpen de talenten gedurende het seizoen in hun ontwikkeling', legt Liuzzi uit hoe de benaderingswijze van de teams tegenwoordig is.
'In mijn tijd kwam je enkel in de F1 als je al een volwassen coureur was. Dat gold voor mij, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen en vele anderen. Jonge coureurs moesten eerst laten zien dat ze goed konden presteren en daarna konden ze pas strijden tegen coureurs als Michael Schumacher, David Coulthard en Mika Häkkinen. Tegenwoordig is alles anders', aldus Liuzzi, die na zijn debuut voor Red Bull ook nog voor Toro Rosso, Force India en het Spaanse HRT Racing actief was in de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties