Lando Norris won de Nederlandse Grand Prix op dominante wijze, en greep zo de tweede zege uit zijn carrière. Dominantie hoort bij de Formule 1, en daar heeft commentator Olav Mol dan ook geen problemen mee, maar hij geeft wel aan in de nabeschouwing van Ziggo Sport dat hij zich eraan stoort hoe eenvoudig de Brit aan het einde van de race nog even de snelste rondetijd kon neerzetten.
Norris was het hele weekend al dominant, en zette zijn concurrenten in de kwalificatie al op grote achterstand. Aan het begin van de race hield hij vast aan zijn traditie om slecht van zijn plek weg te komen, maar de MCL38 was meer dan snel genoeg om de leiding weer te heroveren en zelfs een pitstop aan voorsprong op te bouwen op Max Verstappen. Om het feest compleet te maken, pakte hij in de slotronde ook nog even het 26e punt voor het rijden van de snelste ronde.
Daarmee werd Red Bull Racing ook met de neus op de feiten gedrukt: Norris had nog veel marge. Helmut Marko gaf het achteraf eerlijk toe: 'Daar kunnen wij alleen maar van dromen', zei hij over de 1:13,8 van Norris. Mol vindt het jammer dat aan het einde van de race bleek dat Norris al lange tijd niet op de limiet zat. 'Het blijft bij mij altijd een pijnlijke conclusie in de Formule 1, dat we naar een wedstrijd zitten te kijken waarin iedereen zit te managen', zo merkt hij op dat de Formule 1 niet langer een sprint is.
Oproep tot verandering
Mol concludeert dan ook dat Norris met marge rondreed in de rest van de race. 'Ze kunnen dus nog veel harder, maar als hij het eerder doet, sloopt hij zijn banden. Het is allemaal doorberekend en behoudend. Daar moet wel wat gebeuren in de sport', kaart de commentator aan. 'Ik wil dat ze elk rondje met de tanden in het stuur racen en helemaal naar de gallemiezen uitstappen', zo omschrijft Mol zijn ideale scenario.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voorlopig zal dit echter niet gebeuren. 'Het probleem wat er is, wordt volgens mij alleen maar groter als het hybride-deel vanaf 2026 nog belangrijker wordt', aldus Mol, die daarmee ook de vinger op de zere plek legt. 'Dan draait het om deployment, en je moet batterijen opladen, en dus lift and cruise doen. Dat geeft je natuurlijk nooit meer snelheid.'
Saaie race?
De Grand Prix in Nederland was ook niet al te spannend, en dat ligt onder andere aan het circuit, volgens Mol. 'Zandvoort heeft een probleem met formule-auto's. De gemiddelde bochtensnelheid is zo hoog, dat je daar ook niet kunt inhalen. Dan kom je in een trein terecht, en dat is het dan ook. Je kunt nergens iemand uitremmen, behalve in de Tarzanbocht', sluit de man van Ziggo Sport af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties