Het is lang goed gegaan tussen Carlos Sainz en Charles Leclerc, maar de laatste week gaat de sfeer bij de Italiaanse renstal snel achteruit. Over twee weken komt er een einde aan een vierjarige samenwerking, nu Sainz plaats moet maken voor Lewis Hamilton. Olav Mol geeft aan wat er nu precies aan de hand was in Las Vegas, en bespreekt daarnaast de vormdip van Oscar Piastri.
Leclerc startte en eindigde in de Amerikaanse race als vierde, maar reed in de tussentijd wel op de tweede plek. Uiteindelijk finishte hij dus weer achter zijn teamgenoot, tot grote onvrede van de Monegask, die aan het einde van de race niet in de gaten had dat zijn radio nog aanstond. 'Ja, ik deed mijn werk, maar als ik me aardig opstel, word ik verdomme elke keer genaaid, all the f*cking time', roept Leclerc in de auto aan het einde van de race, waarbij hij driemaal het F-woord in één zin gebruikt. 'Het draait niet eens meer om aardig zijn, dit gaat gewoon over respect', sneerde hij naar teamgenoot Sainz. 'Ik weet dat ik mijn bek moet houden, maar het is altijd hetzelfde verhaal.'
Genegeerde teamorder en veel frustratie
Frédéric Vasseur meldde zich snel op de boordradio, om zijn coureur tot kalmte te manen. 'Charles! Charles!' De coureur heeft echter nog niet door dat zijn radio openstaat, en gaat nog even vrolijk door, na een bericht van zijn engineer. 'Je hebt het juiste voor het team gedaan. Denk er ook alsjeblieft aan om rubber op te pikken voor je banden', aldus het verzoek van Bryan Bozzi. 'Ja, ja, met je f*cking rubber. What the f*ck wil je nou eigenlijk?' roept Leclerc uit, waarna een nieuw bericht volgt: 'Oh, de radio stond nog aan. Sorry, dat was...' aldus Leclerc, die duidelijk door de grond kan zakken van schaamte.
Achteraf maakte Leclerc duidelijk dat hij liever niet in detail wilde treden over wat er nou aan de hand was. Olav Mol bespreekt de situatie bij het Ziggo Sport Race Café. 'Hij heeft eigenlijk Carlos Sainz de les gelezen. Na de pitstop kreeg hij een boordradio, waarbij het team zei dat ze Carlos hadden gevraagd om hem niet aan te vallen, zodat hij geen graining zou krijgen op de harde band, zodat hij rustig de banden op temperatuur kon brengen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Misschien in het Spaans?
Sainz trok zich weinig aan van die teamorder. 'Twee bochten later haalt Sainz hem in, en hij steekt nog net niet de middelvinger op. Dat was niet de afspraak, en Sainz is daar geen teamplayer in. Dat is ook logisch, want hij moet weg', zo toont Mol wel begrip voor de reactie van de Spanjaard. 'Hier had Ferrari wel harder moeten ingrijpen. Leclerc staat nu 21 punten achter Lando Norris, en dat hadden er achttien kunnen zijn.'
Eerder was er al frustratie tussen beide mannen in bijvoorbeeld Austin en Mexico-Stad. In Texas ging Sainz op harde wijze de strijd met Leclerc aan, en na Sainz' zege in Mexico negeerde Leclerc hem herhaaldelijk. In Las Vegas kreeg Leclerc van engineer Bryan Bozzi wel nog te horen: 'Carlos heeft het bericht gekregen dat hij je niet moet inhalen.' De 30-jarige coureur deed dat dus toch, waarna Leclerc cynisch reageert: 'Misschien moeten jullie het eens in het Spaans proberen.' Sinds Sainz een contract voor 2025 bij Williams heeft, lijkt hij zich weinig meer aan te willen trekken van verzoeken van het team. In 2025 wordt Leclerc aan Hamilton gekoppeld, waar Mol ook. 'Het wordt volgend jaar een gevaarlijk jaar voor Leclerc.'
Wat is er met Piastri aan de hand?
Rond de zomerstop was Oscar Piastri nog the man of the moment. De Australiër won in Hongarije en Azerbeidzjan, en zette teamgenoot Lando Norris te kijk in onder meer Italië. De jongeling scoorde meer punten dan zijn teamgenoot, en McLaren had het dan ook lastig om Norris tot eerste coureur uit te roepen. De laatste tijd is Piastri echter nog maar nauwelijks aan de voorkant van het veld terug te vinden. In Las Vegas viel hij op via een valse start. Hij stond te ver naar voren in zijn startvak en kreeg vijf seconden straf.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ja, hoe komt dat rommelige?' geeft Mol aan, die het antwoord nogal voor de hand vindt liggen. 'Dat komt door dat hele gezeik bij McLaren. Ja, we doen geen teamorders. Oh, we gaan toch teamorders doen. Oh nee, we doen geen teamorders meer. Deze jongen is daar veel te jong voor. Dit soort jongens moeten leren om te winnen, met alles wat erbij hoort. De vorige race moest hij Norris matsen in de sprintrace en de hoofdrace.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties