Niemand zal de ontknoping van afgelopen weekend van McLaren kunnen afnemen. Als het feestgedruis gaat liggen, kan het team wel ook eens best naar de realiteit kijken. McLaren heeft de constructeurstitel verdiend, maar flirtte in de laatste Grand Prix van het seizoen nog met een ware desillusie. Daar is het gespaard van gebleven dankzij een zesde overwinning. Max Verstappen deed bij Red Bull Racing wel eigenhandig beter.
Lando Norris is de gevierde man bij McLaren. Hij stelde met zijn overwinning in Abu Dhabi zijn tweede plaats in het rijderskampioenschap veilig en bezorgde zijn team de constructeurstitel. 'Hij had voldoende over om Ferrari af te houden', zag Mark Hughes in zijn analyse bij The Race. 'Dat de meeste teams in de tweede stint de mediumbanden wisselden voor harde banden, gaf Norris enkel nog meer voordeel.'
Ferrari kon titel stelen als Norris in de fout ging
Zo lijkt het alsof het rechttoe rechtaan een overwinning was die nooit in het gedrang kwam. Dat is schijn, want het had wel degelijk verkeerd kunnen aflopen. 'Er waren wel een paar spannende momenten, niet in het minst toen Norris op acht ronden van het einde in vuile lucht kwam te zitten bij het dubbelen van rijders achteraan. Als hij op één van die momenten wijd ging en Sainz had kunnen profiteren, dan waren de rollen omgekeerd. Dan zou Ferrari onder de neus van McLaren met het constructeurskampioenschap aan de haal gegaan zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het is merkwaardig dat het team dat in de loop van het seizoen de snelste wagen ontwikkelde zo lang moest wachten op de constructeurstitel. Anderzijds is het dus ook niet zo dat ze bij McLaren tot de allerlaatste ronde in spanning bleven. 'De stress ging liggen, want Sainz kon slechts op afstand van Norris achtervolgen, en Piastri reed nog in de punten, hoewel het niet meer nodig was. Norris reed een technisch perfecte race en het feestgedruis kon beginnen na de zesde overwinning voor zijn team. Dat zijn er nog altijd minder dan de negen overwinningen waar Max Verstappen bij Red Bull eigenhandig voor zorgde, maar niemand die daar bij McLaren over klaagde.'
Hughes genoot van superstart Leclerc
De opmerking van Hughes is wel iets wat ze bij McLaren best in het achterhoofd houden met het oog op de toekomst. Net zoals ze bij Ferrari zullen vloeken over één van de momenten waarop het misging in Abu Dhabi. 'We zullen nooit weten hoe het was afgelopen als de batterij van Leclerc het niet had begeven in VT1, met een gridstraf van tien plaatsen tot gevolg, of als hij bij zijn snel rondje in Q2 niet buiten de baan was gegaan. Met twee Ferrari's vooraan om Norris onder druk te zetten, was het misschien feest geweest in Maranello.' De autosportliefhebber in Hughes maalt er wel niet helemaal om. 'We zouden dan niet zo'n sensationele eerste ronde van Leclerc gezien hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties