Naast de analisten van Ziggo Sport zijn ook de verslaggevers van Sky Sports nog niet helemaal uitgepraat over het incident in bocht 1 tussen Max Verstappen en Oscar Piastri in Jeddah. Het valt Karun Chandhok op dat de eerste bocht al langer een probleem is in Saoedi-Arabië, en dat de FIA wellicht daar eens naar moet kijken. Simon Lazenby en Bernie Collins vragen zich af waarom Red Bull de positie niet teruggaf.
Verstappen reed door nadat hij de bocht afsneed en bleef aan de leiding van de race, waarna een gele vlag en vervolgens een safetycar volgde voor de crash van Yuki Tsunoda en Pierre Gasly. Ondertussen communiceerde hij met zijn ingenieur en vertelde hij dat Piastri hem geen ruimte gaf en de bocht nooit wilde halen. Piastri zei hetzelfde tegen zijn ingenieur, waarna McLaren uiteindelijk gelijk kreeg.
Lees ook
De race van Verstappen | Lambiase vreest voor taalgebruik, Verstappen cynisch: 'Dit boeit me niet'
'De overleden Charlie Whiting zei altijd dat het gewoon de moeite waard zou zijn om de plek terug te geven', kaart Lazenby aan in de Sky Sports F1 Show. 'Ik was behoorlijk verrast dat Red Bull dat niet gewoon deed. Ik neem aan dat het een kwestie was van schone lucht opgeven als hij achter Piastri terecht zou komen. Elk jaar komen we eigenlijk tot dezelfde conclusies', zegt de Brit.
'Ik vraag me af of ze niet wilden ruilen omdat de safetycar op de baan was, en ik denk niet dat Red Bull of iemand de tijd had om een beslissing te nemen', neemt Collins het op voor de pitmuur van de Oostenrijkse renstal. 'Red Bull zou hun beslissing misschien toch niet veranderd hebben, maar er was denk ik niet genoeg tijd om te bespreken en te zeggen: geef de positie terug.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Was er überhaupt kans bij de herstart?
Na de herstart koos Red Bull er echter ook niet voor om alsnog de plek terug te geven, merkt Collins op, die op dat moment nog een kansje zag waar Red Bull de posities had kunnen laten wisselen. Niet veel later kreeg Verstappen immers ook te horen dat hij een tijdstraf van vijf seconden had gekregen.
'Hij had misschien wel een kans gekregen om Piastri dan in te halen in bocht 1', zegt Collins, die ook inziet dat het in zo'n kort stukje niet mogelijk was geweest. 'Maar ja, ik denk dat het gewoon de safetycar was die ervoor zorgde dat ze niet snel genoeg op het juiste punt konden komen om te wisselen of die beslissing te maken.'
Lazenby haalt er een paar soortgelijke incidenten bij uit voorgaande edities of andere races. 'Karun, ik herinner me bij de herstart in Jeddah in 2021 dat Lewis Hamilton zelfs nog verder voorlag en Max hetzelfde deed, nietwaar? Toen lagen hij en Ocon voor Hamilton. Het is niet de eerste keer en niet de laatste keer dat we dit zien', zegt Lazenby, die hier niet per se met het vingertje naar Verstappen wil wijzen, maar wil benadrukken dat een incident in bocht 1 al vaker heeft plaatsgevonden.
Het voorval in Austin, tussen Lando Norris en Verstappen, werd ook aangehaald. 'Het punt is eigenlijk dat dat hetzelfde was', zegt Chandhok daarover. 'Alleen toen ging Lando van de baan, en bleef Max op de baan. Hij zat aan de binnenkant. In Jeddah bleef Oscar op de baan. In dat opzicht kreeg Lando vijf seconden in Austin en Max kreeg vijf seconden in Jeddah. De realiteit is echter dat we dit nu voor de vijfde keer hebben gezien bij deze Grand Prix en bij deze bocht.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

FIA moet het oplossen
Jan Lammers en Renger van der Zande bespraken bij het Race Café dat het circuit aangepast moet worden, zodat de coureurs geen mogelijkheid hebben om de bocht af te snijden. 'Er is daar een probleem, toch? Elke keer als coureurs daar dicht bij elkaar rijden, snijdt iemand de bocht af. Waarom wordt daar niet iets geplaatst, zoals in Monza bijvoorbeeld? Dat snap ik niet. Voor mij is dit de les die de FIA hieruit moet halen', sluit Chandhok af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties