Oud-coureur Jan Lammers steekt de loftrompet voor het verdedigende werk van Max Verstappen in het gevecht met Lando Norris tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Na het gevecht barstte er een discussie los of Verstappen niet te heftig verdedigde en of Norris zijn straf wel verdiend had, maar Lammers denkt dat de Nederlander zijn aanpak echt niet had hoeven te veranderen. De Le Mans-winnaar vond het uiterst professioneel.
Norris leek in eerste instantie niet meer in de buurt te komen bij Verstappen nadat hij zijn P1 verloor in de openingsfase, maar de Brit wist met frissere banden toch richting Verstappen te razen in de slotfase van de race. Het was duidelijk dat Norris de snellere auto had, maar het lukte hem een tijdje niet om de Nederlander voorbij te steken. Een inhaalpoging in ronde 52 was succesvol, maar Norris haalde Verstappen buiten de baan in, en kreeg daarvoor een straf. Diegenen die dat niet terecht vonden, gaven aan dat Verstappen zelf wijd ging en hem van de baan duwde.
Daar zijn de heren in de studio van NOS het niet mee eens. 'Het duurde te lang voordat Norris echt ging aanvallen', begint Jeroen Bleekemolen. 'Hij kwam toen in vuile lucht terecht, het was lastig en de banden werden te heet', zegt hij, terwijl ze de beelden van Norris en Verstappen nogmaals laten zien. Velen vonden de regels die de stewards toepasten enigszins vaag. 'Dat is ook het lastige eraan, en het is jammer dat we het hierover moeten hebben. Hij ging buiten de baan, maar Max forceerde een ander buiten de baan, maar dat is racen. En dat is wat we willen zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lammers bekritiseert regels, maar looft Verstappen
Lammers is het wel met Bleekemolen eens, maar denkt niet dat Verstappen iets anders had moeten doen. 'Piastri had het daar na afloop ook over want waar ligt het onderscheid? Wanneer is het forcing another driver off the track en wanneer is het leaving the track and gaining an advantage?' vraagt Lammers zich af. 'Vroeger koos je niet voor de buitenkant, want dan wist je dat je de sjaak was. Je zou dan zeggen: Max krijgt een penalty. Niet dat ik een van de twee bekritiseer, maar de regels zijn niet meer duidelijk. Vooral richting het grote publiek, er is geen peil meer op te trekken.'
Sky Sports-analist en oud-coureur Anthony Davidson legde uit dat de stewards de regels betreffende het inhalen buiten de baan toepasten, en dat Norris daarom een straf kreeg. Verstappen zat er immers voor bij de apex. 'Max was op zo'n professionele manier aan het verdedigen, dat wil je graag zien. Hier trapte Lando in de val. Hij had zijn rust moeten bewaren', is Lammers van mening. 'Norris had de snellere auto, dan moet je je niet kwaad laten maken. Het is net als in het voetbal, dat je je een gele kaart af laat troggelen. Dat gebeurde nu ook.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lawson maakte indruk
Niet alleen Verstappen reed professioneel in de ogen van Lammers, ook Liam Lawson reed een dijk van een race naar het idee van de 68-jarige. 'In de eerste ronde ging hij al van P19 naar P14, dat was toch fantastisch? En ook Colapinto, die er op anderhalve seconde achter zat', looft Lammers. 'Als ik het voor het zeggen had bij Red Bull, dan was het wel mijn keuze geweest (om Lawson te promoveren, red.). Australië en Nieuw-Zeeland hebben de laatste jaren zulke goede coureurs geleverd, en ze hebben ook zo'n volwassen kop op de schouders. Lawson plankgas naast Verstappen zetten', luidt de conclusie van Lammers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties