F1-analist zag een hevig gevecht: 'Totaal onbevredigende manier om een positie te bepalen' Formule 1
Formule 1

F1-analist zag een hevig gevecht: 'Totaal onbevredigende manier om een positie te bepalen'

F1-analist zag een hevig gevecht: 'Totaal onbevredigende manier om een positie te bepalen'

Lando Norris en Max Verstappen zijn verwikkeld geraakt in een strijd om de titel, en dit was gisteren ook weer te zien tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Norris vertrok vanaf pole, maar kon rekenen op een agressieve Verstappen in bocht één. Hierdoor verloren beide coureurs plekken aan Leclerc. Aan het einde van de race kwamen ze elkaar wederom tegen, nadat Norris de Nederlander buiten de baan had gepasseerd. Hij kreeg een tijdstraf, waardoor hij alsnog achter Verstappen finishte. Mark Hughes, F1-analist, blikt terug op de titanenstrijd in Austin.

In bocht één liet Verstappen gelijk merken dat er niet met hem te sollen valt. Hij dook namelijk in het kleine gaatje aan de binnenkant om zo de aanval te openen op Norris. Hierdoor gingen beide coureurs buiten de baan, waardoor Leclerc door een krappere lijn aan de leiding van de GP ging, zo zag ook Hughes. Leclerc vertrok vanaf de vierde plek, maar dit was een tijdelijk probleem. 'Dat probleem werd opgelost door Norris toen hij de leiding met Verstappen in bocht 1 uitvocht. In de McLaren liet hij de Red Bull aan de binnenkant met een te grote opening naar binnen rijden nadat hij hem aanvankelijk van de lijn had ingehaald, waardoor Verstappen in de positie kwam om Norris wijd te laten gaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

F1-analist geeft zijn oordeel over strijd tussen Norris en Verstappen: 'Dan wordt het vreselijk subjectief' '
Norris en Verstappen in gevecht.

'De acties van Verstappen in bocht 1 bepaalden de route die Ferrari zou kunnen nemen om te profiteren van de snelste auto van de dag', vervolgt Hughes. En dit was niet de enige keer dat Verstappen en Norris elkaar tegenkwamen in Austin. Later in de race probeerde de Brit een weg langs de Red Bull-coureur te vinden, maar dit ging niet zonder slag of stoot. 'De lay-out van de baan en de uitloopgebieden betekenen dat dergelijke incidenten in handen vallen van de wedstrijdleiding. Die zijn verplicht om een ​​beslissing te nemen', zo legt Hughes uit over het gevecht.

Vreselijk subjectief

'Heeft Norris de inhaalactie gemaakt door van de baan te gaan? Ja. Werd hij door Verstappen van de baan gedwongen om contact te vermijden? Ja. Dus, moet de inhaalactie tellen? Dan wordt het vreselijk subjectief en een totaal onbevredigende manier om een ​​positie te bepalen', vervolgt de analist. 'Welke beslissing de stewards ook namen, iemand zal zich beledigd voelen. In dit geval was dat McLaren, aangezien Norris een straf van vijf seconden kreeg, waardoor hij weer achter Verstappen terechtkwam. Andrea Stella van McLaren betoogde dat Verstappen stopte met van richting te veranderen en rechtdoor reed, en hij hiermee de regels overtrad.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws