Waar Jean Todt jarenlang zoveel mogelijk op de achtergrond bleef als president van de FIA, vormt opvolger Mohammed Ben Sulayem een groot contrast met de Fransman. Ben Sulayem schuwt de camera's niet, en is ook niet bang voor controversiële keuzes. Zo knikkerde de Emirati eerder deze week wedstrijdleider Niels Wittich eruit. Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers kan wel begrip opbrengen voor die keuze.
Lammers heeft net als veel landgenoten en andere Formule 1-fans genoten van de Grand Prix van São Paulo. Ook na twee weken is het nog nagenieten van de race waarin Max Verstappen vanaf de zeventiende plek naar de overwinning vloog. Concurrent Lando Norris viel juist terug van poleposition tot de zesde plek, waardoor de Limburger hard op weg is naar zijn vierde wereldtitel. 'Die hele dag was gewoon de mooiste Formule 1-dag ooit in mijn beleving', zo opent Lammers als analist bij Het Race Café van Ziggo Sport.
Verstappen top, Albon flop
Presentator Rob Kamphues vraagt aan Lammers of de eerste overwinning van Verstappen in Spanje 2016, of de eerste wereldtitel in Abu Dhabi 2021, niet nóg mooier waren voor de Nederlandse racefans, maar Lammers vindt het weekend in Brazilië toch een goede kanshebber. 'Je had het hele verhaal, met die kwalificatie op dezelfde dag. De druk stond erop, en je mocht dus geen schade rijden. Daarnaast stond er ook druk op vanwege het kampioenschap. Het was echt prachtig.' Verstappen deelde in het kampioenschap een mokerslag uit met zijn 62e Grand Prix-zege.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Eén van de vijf coureurs, die in de kwalificatie wél schade reden, was Alexander Albon. De voormalige teamgenoot van Verstappen reed zijn Williams dusdanig in de prak dat hij de Grand Prix misliep, iets wat Verstappen en Norris zich duidelijk niet konden veroorloven. Eerder dit seizoen overkwam Albon in Australië iets soortgelijks, maar destijds moest teamgenoot Logan Sargeant zijn auto inleveren voor de rest van het weekend.
Sinds Franco Colapinto de onfortuinlijke Amerikaan verving, heeft Albon het lastiger en heeft hij ook al regelmatig schade gereden. 'Als je keer op keer in dezelfde situatie terechtkomt, moet je je toch een keer gaan afvragen, of je er misschien toch niet wat mee te maken hebben', lacht Lammers. 'Ik vind hem een prachtig mens en een goede coureur, maar hij rijdt wel veel schade.'
Ben Sulayem denkt aan 'klantvriendelijkheid'
Hoewel het weekend voor Verstappen uiteindelijk zeer goed afliep, overheerste de frustratie bij Red Bull Racing eerder in het weekend nog, na enkele dubieuze momenten, waarbij de wedstrijdleiding zeer laat ingreep. Zo was Verstappen nog woedend na de kwalificatie, nadat hij in Q2 afviel vanwege twee rode vlaggen. Na de crash van Lance Stroll duurde het maar liefst 51 seconden voordat er met een rode vlag gezwaaid werd, terwijl Verstappen van de tiende naar de twaalfde plek kelderde. 'Dat was zeer terecht', zegt Lammers over de boosheid van de wereldkampioen.
Lammers denkt dat dit moment Wittich niet geholpen heeft. 'Iedereen plaatste daar natuurlijk vraagtekens bij: waarom moet het zolang duren? Het is zo grillig, want de ene krijgt een financiële straf, en de ander krijgt een gridstraf, en weer iemand anders krijgt een tijdstraf.' Zo kreeg Verstappen recentelijk ook nog een taakstraf voor het gebruiken van een krachtterm, terwijl Charles Leclerc enkele weken later met een geldboete ontsnapte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook sportief gezien vindt Lammers dat er de nodige ruimte voor verbetering is. 'De momenten waarop beslissingen genomen worden over Virtual Safety Cars en rode vlaggen zijn ook opvallend. Bij die start van Lando Norris werd pas na de race ernaar gekeken. Norris kreeg een geldstraf (van 5.000 euro, red.). Niemand kan daar chocola van maken', zegt de Zandvoorter. 'De kijkcijfers bepalen de waarde van de sport. De kijkers zijn de klanten. De reglementen zijn zo verwarrend, en je hebt ook te maken met klantvriendelijkheid. Maak het nou gewoon simpel om te begrijpen voor iedereen in de wereld', roept Lammers op.
Herhaling van Abu Dhabi 2021?
'Het gaat om duidelijkheid', benadrukt Lammers, die dus vindt dat Wittich daar niet voor zorgde. 'Zodra je dingen voor interpretatie openlaat, heb je een bron voor onenigheid. Het moet niet voor interpretatie open zijn. Het moet helder en duidelijk zijn. Het kampioenschap nadert de ontknoping. Ik denk dat ze geen herhaling van de situatie met Michael Masi wilden, en dat ze dat voor proberen te zijn.' Lammers verwijst daarmee naar Abu Dhabi 2021, waarbij Verstappen na een controversiële ontknoping wereldkampioen werd.
Lammers heeft ook wel vertrouwen in Rui Marques, de nieuwe wedstrijdleider. 'Van het rijtje racedirecteurs na Charlie Whiting denk ik wel dat het nu het beste gaat worden. De Formule 2 en de Formule 3 zijn best lastige raceklassen.' In beide opstapklassen zijn er vaak veel incidenten, omdat de jonge talenten zich stuk voor stuk willen bewijzen, en weten dat ze indruk moeten maken op de leidinggevenden van de Formule 1-teams.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties