Lammers zet in op transfer voor Verstappen: 'Hij wil Max losweken, die instelling heeft hij' Opinie
Opinie

Lammers zet in op transfer voor Verstappen: 'Hij wil Max losweken, die instelling heeft hij'

Lammers zet in op transfer voor Verstappen: 'Hij wil Max losweken, die instelling heeft hij'

Fernando Alonso was afgelopen weekend meerdere malen enorm te spreken over wereldkampioen Max Verstappen. Jan Lammers houdt er serieus rekening mee dat de ervaren Spanjaard het na dit seizoen voor gezien houdt in de Formule 1. De Zandvoorter zet in op een transfer van Verstappen naar Aston Martin, waar hij dan aan Lance Stroll als teamgenoot gekoppeld zou worden.

Alonso viert over enkele maanden zijn 44e verjaardag, en lijkt zichzelf ook niet meer als beste coureur in de Formule 1 te zien. 'Dit kan alleen Max', zei de man uit Oviedo tegen Viaplay over de poleposition van Verstappen. De tweevoudig wereldkampioen voegde eraan toe dat alleen Verstappen boven zijn eigen materiaal kan uitstijgen. Hoewel die uitspraak vrij realistisch is, is het ook opvallend. Het is vrij ongewoon dat coureurs zelf toegeven dat een ander beter is.

Stroll loert op zijn kans

Lammers vraagt zich bij Ziggo Sport dan ook af hoelang Alonso nog actief blijft in de sport. De Aston Martin-coureur tekende afgelopen jaar een contractverlenging tot en met 2026, maar Lammers houdt er serieus rekening mee dat Alonso dat contract niet uit zal zitten. 'Dat zou best kunnen', reageert Lammers als hem gevraagd wordt of dit het laatste seizoen is van Alonso in de koningsklasse van de sport.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

persconferentie aston martin lawrence stroll adrian newey 4
Stroll heeft Newey binnen en zal zijn pijlen nu op Verstappen richten.

Aston Martin heeft afgelopen winter al interesse getoond in Verstappen, en zou naar verluidt bereid zijn om Verstappen 1,2 miljard euro te betalen over een periode van vijf jaar. Hoewel het de vraag is of die bedragen ook echt kloppen, valt de interesse in Verstappen goed te begrijpen. 'Ik heb al langer het idee dat Max en Aston Martin uiteindelijk toch wel iets samen kunnen. Zodra Lawrence Stroll het idee heeft dat hij Max kan losweken bij Red Bull, denk ik dat hij zal doen wat nodig is. Die instelling heeft hij gewoon', geeft Lammers aan.

Ontbrekende factor

Lawrence Stroll nam enkele jaren geleden het failliete Force India over, en is sindsdien bezig geweest om het om te toveren tot een topteam. Dat is in de resultaten nog niet te zien, maar het Britse team bereidt zich dan ook vooral voor op de regelwijzigingen in 2026. 'Ze hebben heel veel geïnvesteerd in mensen, personeel, en materiaal. Waar het nog aan ontbreekt voor de toekomst, is Max', weet Lammers.

Aston Martin trok Adrian Newey al aan, die afgelopen maand van start ging bij zijn nieuwe werkgever, en vooral aan de 2026-auto werkt. Daarnaast zal Red Bulls huidige motorenpartner, Honda, verhuizen naar Aston Martin. Verstappen liet de deur voor een nieuwe samenwerking met het Japanse bedrijf al wagenwijd openstaan, en Honda-president Koji Watanabe sprak ook zijn droom uit dat hij nog een keer met Verstappen mag samenwerken. Het lijkt dus onvermijdelijk dat Aston Martin een poging zal wagen bij de wereldkampioen. 'Daar zullen ze heel erg hun best voor doen, maar Max is Max.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

koji watanabe max verstappen japan 2025 1 win 1 honda 12 christian horner
De Honda-engineers zijn fan van Verstappen, liet Koji Watanabe optekenen.

Pensioen voor Verstappen?

Lammers geeft aan dat er ook een alternatief mogelijk is voor Verstappen. 'Als hij het zat is, kan hij ook opeens zeggen: ik ga lekker Le Mans doen', zo sluit de Zandvoorter een vroeg pensioen niet uit. 'Ik denk dat hij het voor zichzelf heel goed op een rijtje heeft. Hij zal niet langer ermee doorgaan, dan dat hij het leuk vindt. Er zijn 24 Grands Prix. Hij moet iedere keer weer naar dat vierkantje', zo doelt Lammers op de mediaverplichtingen.

'Je krijgt iedere keer weer die voorspelbare vragen, en ze moeten steeds meer doen voor de social media', weet Lammers. Verstappen heeft dit seizoen wel contractueel laten vastleggen dat hij minder van dit soort verplichtingen heeft, wat Red Bull qua marketing miljoenen kan kosten volgens experts. 'Het klinkt heel gek, maar ik denk dat Max het geld totaal geen reden vindt om dingen wel of niet te blijven doen.'

Jack Plooij geeft aan dat die mediaverplichtingen nu eenmaal bij het werk horen. 'Dat kan ook wel', reageert Lammers, 'maar dan moet je je toch afvragen of je het nog wel leuk vindt.' Bij Verstappen is duidelijk dat hij dat dus niet leuk vindt, en Plooij kan dat bevestigen. 'Ik kwam hem op Zandvoort tegen, en hij zei dit ook precies: ik vind het rijden geweldig, maar die media...', zo citeert hij Verstappen, die moet afwegen of het rijden tegen alle verplichtingen opweegt. 'Er zijn zoveel Engelstalige televisiestations, dat je elke keer hetzelfde moet vertellen', voegt Lammers toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws