Tijdens de derde editie van de Grand Prix van Nederland heeft de organisatie van de Dutch GP uitgelegd dat de toekomst van Zandvoort op de F1-kalender onzeker is na 2025. Het is goed mogelijk dat Zandvoort dan om het jaar op de kalender komt en gaat rouleren met Spa-Francorchamps. Op het eerste gezicht lijkt dat jammer, maar wellicht is het zo'n gek idee nog niet, met name als we op die manier beide circuits kunnen behouden. Hoe dan ook is het zonde dat er een keuze gemaakt moet worden tussen beide circuits.
De toekomst van de Dutch GP is een veelbesproken onderwerp geweest tijdens de Grand Prix van Nederland 2023. Na 2025 heeft Zandvoort mogelijk geen vast plekje meer op de kalender. F1-CEO Stefano Domenicali was echter wel heel enthousiast over de Nederlandse Grand Prix. Het succes van Max Verstappen zorgt vanzelfsprekend voor gevulde tribunes en een uitverkocht evenement. Daarnaast doet de organsatie ontzettend veel moeite om te voldoen aan de eisen om tegenwoordig een ‘moderne Grand Prix’ te organiseren.
Dit jaar kwam maar liefst 98 procent van de bezoekers met het openbaar vervoer of met de fiets, en daardoor was het evenement ook nog eens duurzaam. Het statiegeldsysteem met de bekers zorgde ervoor dat er weinig tot geen troep werd achtergelaten. Kortom: Zandvoort kwam niks tekort om na 2025 ook gewoon op de kalender te komen. Toch zijn er kapers op de kust. Er zijn veel circuits die ook een Grand Prix willen organiseren, en daarnaast lijkt de focus van Liberty Media op circuits buiten Europa te liggen.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
In 2024 gaat de Formule 2 niet mee naar Zandvoort, waardoor alleen de Formule 1 en de Porsche Mobil 1 Supercup overblijven. Er vallen dus grote gaten in het schema, wat voor sommige bezoekers wellicht een domper op de pret kan zijn. Circuit Zandvoort krijgt geen overheidssteun, en dus is de kaartverkoop heel belangrijk. ‘De interesse in de kaarten voor 2024 en 2025 gaat een belangrijke graadmeter zijn’, aldus circuitdirecteur Robert van Overdijk in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. Als de kaartverkoop gaat dalen, kan dat vanzelfsprekend negatieve gevolgen hebben voor de toekomst van de Dutch GP.
Domino-effect van meer roulatiedeals: Hockenheim en Nürburgring?
Al met al lijkt me zo’n roulatiesysteem in ieder geval niet verkeerd. Het geeft wat variatie, en zoals al genoemd, is het een manier om beide ‘old school’ circuits te behouden. Wellicht geeft het ook inspiratie om zo meerdere circuits terug te laten keren, of ze zo ook met de huidige circuits op de kalender af te laten wisselen. De Hockenheimring heeft een tijd geleden ook al aangegeven open te staan om samen te werken met de collega’s van de Nürburgring. Op die manier kan de Duitse Grand Prix wellicht een comeback maken.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het zou mooi zijn als er meer traditionele circuits op die manier terugkeren, met name omdat de Formule 1 momenteel enorm populair is, en het ook de circuits die financieel niet helemaal lekker gaan wellicht kan helpen. De kalender in de coronatijd vond ik mooie circuits hebben, met Mugello, Imola, de Nürburgring, Istanboel, Portimão. Ik kijk veel liever naar dat soort races dan races in Qatar en andere oliestaten die gewoon heel veel geld neerleggen om vervolgens een saaie Grand Prix te houden die alleen belangrijk is omdat het miljoenen oplevert.
De kalender is inmiddels al zo veranderd, en die blijft veranderen met de interesse van de F1 in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Dat de Grand Prix van Hongarije tot en met 2032 op de kalender blijft, vind ik een klein lichtpuntje in deze veranderende kalender. Ik weet niet wat de Hungaroring daarvoor heeft gedaan (naast veel geld betalen), maar ik vind dat meerdere circuits zo’n deal moeten kunnen krijgen, zoals Monza, Spa, en Imola. Wellicht is het een soort eerste stap in de richting van de wensen van de fans aanhoren. Ik hoop dat de organisaties een goede beslissing kunnen maken betreffende Zandvoort, en in dit geval kiezen om beide, old school-circuits op de kalender te houden.
Spa moet ook op de kalender blijven, misschien nog wel meer dan Zandvoort
Als ik denk aan Spa, het iconische circuit en de fantastische races die we hebben mee mogen maken, vind ik eigenlijk dat Spa nog wel meer een plekje verdient op de kalender dan Zandvoort. Terwijl Zandvoort natuurlijk een ‘oude bekende’ op de kalender is, is het tegelijkertijd een nieuwkomer, aangezien het in het hybride-tijdperk van de Formule 1 nog maar drie Grands Prix heeft mogen organiseren. De Grand Prix van Nederland is natuurlijk tot stand gekomen door Max Verstappen. Als hij niet in de Formule 1 had gereden of niet zo succesvol was geweest, heb ik mijn twijfels of de Grand Prix van Nederland dan wel was teruggekomen.
Spa is altijd al een onderdeel geweest van de Formule 1-kalender, en als ik kijk naar de traditionele circuits, denk ik dat Spa voor iedereen wel een beetje bijzonder voelt. Zandvoort is een Hollands, oranje feestje, en ik vind Spa toch iets meer een circuit voor de autosportliefhebbers dan Zandvoort. Hoe dan ook zal dat Liberty Media een worst wezen, want als puntje bij paaltje komt draait het allemaal om geld. Het ene jaar Zandvoort op de kalender en het andere jaar Spa, is dan waarschijnlijk de beste oplossing als de Formule 1 beide circuits wil behouden.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
De mensen die langs de baan zitten in Zandvoort zullen ongetwijfeld ook hun weg vinden naar Spa, en voor het publiek zal het wellicht weinig uitmaken. Ook qua prijzen verschillen de circuits niet superveel. Ik vraag me wel af of de circuits er zelf voor openstaan. Zoals Jacques Villeneuve aankaartte in een interview tijdens de Dutch GP betekent het een halvering van de kosten. Spa is gastheer van meerdere, grote autosportevenementen en zal het wellicht niet zo moeilijk hebben met de kosten als Zandvoort. Dat is iets waar de organisatie goed over na moet denken.
Toen Zandvoort op de kalender kwam, tekende het circuit een meerjarige deal om de Grand Prix te hosten. Van Overdijk gaf aan dat het allerminst een zekerheid zou zijn betreffende het nieuws vanuit de F1 of Zandvoort mag blijven, in welke vorm dan ook, maar in welke vorm willen ze dan een deal sluiten om te rouleren? Voor een jaar, of direct vijf? Want wat als Verstappen inderdaad besluit om te stoppen na 2028 en Zandvoort tot en met 2030 nog een Grand Prix moet blijven hosten? Ik vraag me af hoe vol ze de tribunes dan nog krijgen en of het circuit zo'n deal dan wel kan overleven. In ieder geval hoop ik voor de Nederlandse fans dat ze het feestje in de duinen nog een aantal jaren kunnen blijven vieren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties