Viaplay-analist en oud-coureur Allard Kalff is niet te spreken over de fouten die McLaren de laatste tijd maakt. Naar zijn idee helpt het dan ook totaal niet dat CEO Zak Brown vooral bezig is om Red Bull Racing een hak te zetten terwijl hij zich beter kan richten op wat zijn strategen aan de pitmuur allemaal besluiten. Kalff snapt niet hoe McLaren al meerdere keren een kans op de zege heeft laten lopen.
McLaren doet absoluut mee in de strijd om de zeges en inmiddels valt ook te stellen dat, als McLaren zo blijft scoren en Red Bull met één coureur blijft scoren, het team meedoet in de strijd om het constructeurskampioenschap. Echter hebben ze al een paar keer wat fouten gemaakt betreffende de strategie. Dat gebeurde vooral in Silverstone, waar McLaren vermoedelijk de race had gewonnen als ze geen strategische blunders hadden gemaakt met de pitstops en de chaotische radiocommunicatie naar Lando Norris.
Kalff snapt niet hoe het komt dat McLaren die fouten blijft maken. 'Piastri had die race op Silverstone kunnen winnen, maar hij liep een enorme achterstand op omdat ze hem een ronde later naar binnen haalden', kaart Kalff aan in Shakedown, een programma van Viaplay. 'Dat ze daar niet beide auto's tegelijkertijd naar binnen haalden, was voor mij een raadsel. Die Zak Brown is vooral bezig met Red Bull-dingen in de pers roepen, maar hij moet zijn eigen strategen eens op het matje roepen en zeggen: hé, we hebben nu drie wedstrijden in het putje gegooid, ga eens aan het werk. Punt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ze doen het ingewikkelde goed, het simpele verkeerd'
Op Silverstone had McLaren de kans om de wedstrijd met Piastri of met Norris te winnen. Beide coureurs lagen op een bepaald moment aan kop. Piastri werd een ronde te laat naar binnen gehaald, Norris kreeg bij de tweede pitstop te veel ingewikkelde keuzes voorgeschoteld. Hij moest kiezen tussen de zachte band of de mediums, en koos voor de zachte band omdat hij ervan uitging dat hij Hamilton daarmee kon coveren. Dat bleek niet zo te zijn. 'En Norris schoot een meter door bij zijn stop, dus hij moet ook de hand in eigen boezem steken', is Ho-Pin Tung van mening.
'De pitstops gaan samen, en het is ook flauw van de strategen om de coureur te laten kiezen welke banden hij moet nemen', vindt Tung. 'Ik snap er gewoon niets van', neemt Kalff over. 'Ik moet denken aan Freek de Jonge. Weet je waarom? Hij zit op de tribune naar Ajax te kijken en een mooie avond te hebben, maar bij een open goal schieten ze ernaast. Toen zei hij: het ingewikkelde doen ze goed, het simpele doen ze verkeerd. Dat is wat er bij McLaren gebeurd. Ze bouwen een fantastische auto, maar op het goede moment binnenkomen is lastig. Zoek het uit!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Tung zag het in Monaco al
Tung zag echter al eerder in het seizoen dat McLaren niet alle strategische mogelijkheden benutte. 'Monaco was voor mij het eerste teken dat ze gewoon niet scherp genoeg waren', kaart Tung aan. 'Russell zat toen achter hen, hij was aan het managen, en het gat was groot genoeg om te pitten zonder een positie te verliezen. Dat hebben ze gemist. Het ging niet om de zege, maar Norris finishte een seconde achter Sainz, terwijl ik zeker weet dat hij met nieuwe banden had kunnen inhalen, zelfs op Monaco', wijst de coureur aan.
Giedo van der Garde vindt dat men ook niet mag vergeten dat het een behoorlijke tijd geleden is sinds McLaren vooraan meedeed. 'Ze hebben een megastap gezet en ze moeten nu races winnen. De engineers, de teambaas, de rijders, ze moeten een mind switch hebben nu, en dat gebeurt gewoon niet', zegt Van der Garde. 'Norris had in Silverstone nog een setje mediums, en die had hij gewoon moeten kiezen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties