F1-analist Mark Hughes trekt de zorgwekkende conclusie na de Grand Prix van Hongarije dat er scheuren zijn ontstaan in de relatie tussen Max Verstappen en Red Bull Racing nu een ogenschijnlijk eenvoudige titelrace ongebruikelijk spannend wordt. De frustraties van Verstappen worden steeds duidelijker, en tijdens de race in Boedapest barstte de bom. Naar het idee van Hughes versterkt het het gevoel dat er een breuk is ontstaan.
Verstappen was na de zaterdag op de Hungaroring al niet tevreden. Hij trok na de kwalificatie de conclusie dat de update niet genoeg performance leverde en baalde behoorlijk van de twee tienden die hij tekortkwam op Lando Norris voor de poleposition. Na de longruns te hebben geanalyseerd zag de drievoudig wereldkampioen het alsnog niet echt rooskleurig in. Hij wist bij de start wel direct een plek goed te maken, maar moest die plek teruggeven omdat hij buiten de baan terecht kwam.
Red Bull wilde een straf voorkomen en raadde hem aan Norris erlangs te laten. Daar begonnen de irritaties al. 'De escalerende boordradio's en bijtende kritiek na de race van Verstappen tijdens de Grand Prix van Hongarije onthullen de scheuren die ontstaan tussen hem en Red Bull, nu een ogenschijnlijk eenvoudige titelrace voor 2024 ongebruikelijk gespannen wordt', schrijft Hughes in zijn analyse bij The Race. 'Verstappens boodschap dat 'alle critici op mogen donderen', leek onvermijdelijk na een steeds dramatischere race voor de wereldkampioen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook Red Bull kwam voor de tweede keer in drie races onder vuur te liggen. Het team kreeg al een veeg uit de pan na zijn omstreden gevecht met Norris tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. 'Hij liet zich opnieuw gaan in Hongarije, na een race waarin zijn doorgaans botte communicatie met zijn race-ingenieur Gianpiero Lambiase nieuwe hoogten leek te bereiken', stelt Hughes. 'Dit ging verder dan de gebruikelijke frustratie van een gedreven wereldkampioen die een zege weg ziet glippen', schrijft de Brit. 'Het weerspiegelde een breder beeld van ergernis.'
Alarmbellen moeten nu echt afgaan bij Red Bull
Verstappen bekritiseerd de strategie van de pitmuur, die hem naar zijn idee in een nadelige positie had gebracht. De Nederlander was tevens niet mals over de upgrade waar Red Bull hard voor heeft gewerkt. 'Of dat nu komt door het gevoel dat er niet naar hem geluisterd wordt over de problemen met de auto of doordat hij kwetsbaar wordt nu rivaliserende teams hun auto's in een sneller tempo verbeteren...' peinst Hughes. 'Verstappen kan nooit goed tegen zijn verlies, maar dit was bijzonder erg. Dat komt omdat het over meer dan één lastig weekend ging.'
Wat Hughes zorgwekkender vindt, zijn de gevolgen ervan. 'Het versterkt het gevoel van een breuk die soms lijkt te ontstaan. Verstappen presteert meestal op een zeer hoog niveau en heeft eerder gewaarschuwd dat hij in feite de scheuren bedekt', legt Hughes uit, die verwijst naar de opmerkingen van Verstappen die aangaf dat hij de RB20 er beter uit laat zien dat de auto daadwerkelijk is. 'Red Bull ziet dat anders: wanneer de auto niet perfect is, heeft het team briljant gehandeld met de strategie en de pitstops, wat naast Verstappens vaardigheden bijdraagt aan het behalen van zeges, waar ze misschien slechts tweede of derde hadden kunnen worden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is onmiskenbaar dat Verstappen twijfels heeft'
Verstappen was er klaar mee na de Grand Prix van Hongarije, dat was duidelijk. Ook na afloop bij de media gaf hij aan dat hij het niet eens was met de manier waarop dingen werden aangepakt en waarop het naar hem werd gecommuniceerd. 'Het is onmiskenbaar dat Verstappen twijfels heeft over zijn team die er een paar maanden geleden nog niet waren', waarschuwt de analist. 'Dit lijkt misschien overdreven voor een coureur die het kampioenschap leidt met een voorsprong van 76 punten, maar een dergelijke houding is waar Verstappen bang voor is. Red Bull zit in een gevecht, en Verstappen impliceert dat sommige mensen in het team dat niet beseffen.'
Teambaas Christian Horner pareerde de vragen over Verstappens boosheid en gaf aan het deels te begrijpen, maar dat ze het achter gesloten deuren zullen behandelen, niet in de media. 'Of Red Bull het nu eens is of niet, de waarschuwingen van Verstappen komen niet zonder reden. Hij heeft al lange tijd kritiek op de beperkingen van de auto', gaat Hughes verder. 'Hoe meer Verstappen het gevoel heeft dat Red Bull iets van hem vraagt, hoe meer het risico bestaat dat er een lont wordt aangestoken die steeds korter lijkt te worden. Er zijn voorbeelden uit het verleden, zoals nog recentelijk in Oostenrijk drie weken geleden, van Verstappen die enigszins de controle verloor.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hughes kreeg een slecht gevoel van nostalgie
Het kookpunt werd onder andere bereikt toen Verstappen Lewis Hamilton in wilde halen, daarbij blokkeerde, rechtdoor schoot en over de voorwiel van Hamilton stuiterde. Daarmee verdween de kans op een podium definitief. 'Verstappens slecht ingeschatte duik op Hamilton in bocht 1 vertegenwoordigde een coureur die zijn kalmte verloor', vindt Hughes. 'Maar misschien was er ook weer een beetje erosie in de interne relaties bij Red Bull door dit incident. Het leidde tot verdere spanning over de radio toen Lambiase weigerde de klachten van Verstappen over Hamiltons verdedigende rijstijl door te geven aan de stewards.'
Verstappen en Lambiase hebben al jaren een goede band, dus het lijkt Hughes sterk dat één race met dergelijke communicatie dat nu verpest. 'Ze zijn zo scherp als maar kan. Dat kan alleen het geval zijn tussen twee mensen die in hart en nieren goed met elkaar kunnen opschieten en veel respect voor elkaar hebben. Maar er zal een grens zijn aan wat ze kunnen verdragen en misschien was deze race waar die grens werd overschreden', oppert Hughes. Verstappen zag het niet zo, hij was gewoon geïrriteerd. 'Opnieuw is dat verschil in beoordelen van de ernst van de situatie interessant', sluit Hughes af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties