De Formule 1 is in de afgelopen jaren in populariteit toegenomen. Sinds de overname van Liberty Media in 2016 zijn de kijkcijfers van de sport door het dak gegaan. Bovendien heeft de Netflix-serie Drive to Survive bijgedragen aan toestroom van nieuwe Formule 1-fans. Deze hernieuwde interesse in de sport heeft volgens Nico Hülkenberg ook invloed gehad op de races en de beslissingen van de wedstrijdleiding.
'Naast Verstappen waren de media ook de grote winnaar afgelopen seizoen', zegt de reservecoureur van Aston Martin op zijn LinkedIn. 'Iedereen heeft het nog over de finale in Abu Dhabi, maar het resultaat kan niet meer worden omgedraaid.' De laatste race op het Yas Marina Circuit zorgde voor veel controverse in de wereld van de Formule 1. Alle ogen waren op de koningsklasse van de autosport gericht die dag en dat is volgens Hülkenberg geen verrassing. 'De Formule 1 is weer sexy.'
Dat was in de jaren voor de overname van Liberty Media wel anders, zag de coureur. De kijkcijfers en de interesse in de sport namen al een tijdje af. De frisse blik van Liberty Media was nodig, aldus Hülkenberg. 'De Amerikanen zijn experts als het aankomt op entertainment, aangezien zij geen middel onbeproefd laten. Bovendien zijn de juiste mensen binnengehaald om de reglementen nog eens te herzien. Dat werd een succes, omdat het veld een stuk dichterbij elkaar is geschoven.'
Hülkenberg zag interpretatie van de regels veranderen
In 2020 kende de Formule 1 vijf verschillende Grand Prix-winnaars en afgelopen seizoen waren er zes verschillende racewinnaars. Ook de wedstrijdleiding ging inspelen op dit entertainment. 'De rode vlag in Baku is een duidelijk voorbeeld', doelt Hülkenberg op de situatie na de crash van Max Verstappen op het lange rechte stuk. 'Als de auto's achter de safety car door de pitstraat waren gereden, dan was dat al genoeg geweest. We hebben nog nooit zoveel rode vlaggen gezien als in de afgelopen jaren.'
'Daarnaast heeft de sport ook een aantal spectaculaire circuits toegevoegd aan de kalender.' De rijder doelt daarmee op de toevoeging van meer stratencircuits. Ook heeft de Duitser een goed woordje over voor de Nederlandse Grand Prix. 'Zandvoort is een prachtig voorbeeld, want het is mooi bochtig circuit en er was een geweldige sfeer op de tribunes. Daarnaast waren er aanpassingen aan Abu Dhabi, zagen we Jeddah aan de kalender worden toegevoegd en zal Miami dit jaar ook een spectaculaire Grand Prix organiseren. Geld speelt natuurlijk een belangrijke rol, maar er is nog nooit zoveel entertainment geweest', aldus Hülkenberg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties