Voormalig vice-president van Mercedes-Benz Motorsport Norbert Haug heeft zich erover uitgesproken of hij denkt dat de Europese erfenis van de Formule 1 verloren dreigt te gaan, nu dat er steeds meer races buiten Europa worden georganiseerd. Haug geeft aan daar niet zo bang voor te zijn, maar denkt wel dat de F1 in Duitsland aan populariteit verliest.
Duitsland was één van de belangrijkste bolwerken in de Formule 1-wereld. Zo wist het land in 22 jaar tijd drie F1-kampioenen (Michael Schumacher, Sebastian Vettel en Nico Rosberg) voort te brengen . Nu heeft het land geen enkele F1-race meer op de kalender staan, en is nog maar één Duitse coureur, Nico Hülkenberg, actief in de Formule 1. Haug denkt daarom niet dat de Formule 1 in Duitsland in de nabije toekomst weer aan populariteit zal gaan winnen. 'In het eerste decennium van de jaren 2000 waren er twee Duitse Formule 1-races per jaar, elk met 100.000 toeschouwers en altijd meer dan vijf miljoen kijkers. Tegenwoordig kijkt misschien tien procent van dit aantal naar Formule 1 op tv', aldus Haug aan DW.com.
Volgens Haug zijn kleinere landen, zoals Oostenrijk en Nederland, nu de Formule 1-bolwerken binnen Europa, met name sinds Max Verstappen het ene succes na het andere succes beleeft binnen de motorsport. Buiten Nederland en Oostenrijk wordt de aandacht toch steeds meer van Europese races verlegd naar Grands Prix in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Circuits zoals Spa en Monaco komen daardoor steeds meer onder druk te staan. Haug denkt echter niet dat deze legendarische circuits gauw van de F1-kalender zullen verdwijnen. 'Deze races zijn verzekerd voor de lange termijn. Zo zeker als er deze Grands Prix zullen zijn in de komende tien jaar, zo zeker zal er geen zijn in Duitsland.'
Ecologische voetafdruk Las Vegas-race valt wel mee
De voormalig Mercedes-Benz vice-president doet niet alleen uitspraken over de toekomst van verschillende races, maar ook over de Formule 1 in het algemeen. De Formule 1 probeert al langere tijd groener te worden, en de ecologische voetafdrukken van races worden daarom nu steeds meer onder de loep genomen. Haug denkt echter niet dat een stadsrace, zoals in Las Vegas, een veel grotere ecologische voetafdruk heeft dan de klassieke circuits. 'Ik weet zeker dat er tijdens een Formule 1-weekend minder auto's in Las Vegas zijn dan tijdens een gemiddeld weekend, dus de impact op het milieu is maar een fractie van wat het anders zou zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties