Schmidt met de vuist op tafel: 'Straffen voor kritiek op de FIA zijn onacceptabel' Opinie
Opinie

Schmidt met de vuist op tafel: 'Straffen voor kritiek op de FIA zijn onacceptabel'

Schmidt met de vuist op tafel: 'Straffen voor kritiek op de FIA zijn onacceptabel'

Het FIA-wetboek is door de jaren heen behoorlijk dik geworden en er zijn de laatste tijd ook weer wat regels aan toegevoegd, waardoor sommigen door de bomen het bos niet meer zien. Formule 1-journalist Michael Schmidt is van mening dat een aantal regels prima geschrapt kunnen worden. Hij vindt vooral dat de regels omtrent het taalgebruik van de coureurs direct de deur weer uit kunnen.

De FIA stond begin 2025 al in de schijnwerpers. Zo liet het bestuursorgaan weten dat ze de regels betreffende het taalgebruik van de Formule 1-coureurs zouden aanscherpen en maakten ze het ontslag van FIA-steward en oud-coureur Johnny Herbert bekend. In de plaats van de vragen van de coureurs te beantwoorden, besloot de FIA meer regels te introduceren. Volgens Schmidt veroorzaakt niet alleen in de paddock verwarring, maar ook bij de fans. 'Motorsport zou zo eenvoudig kunnen zijn', schrijft hij in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport.

'X auto's staan aan de start en wie na Y ronden als eerste over de finish komt, wint', stelt hij simpel. 'De realiteit is anders. De Formule 1 is tot in het kleinste detail gereglementeerd. Er is nauwelijks nog vrijheid en de regels zijn zo ingewikkeld geformuleerd dat alleen juristen of ingenieurs ze begrijpen', schrijft hij kritisch. 'Het FIA-reglement is inmiddels verdeeld in vier categorieën. De technische voorschriften beslaan 178 pagina's, de sportwetgeving 109, de procedures 31 en de financiële regels 53. Dat zijn 371 pagina's in totaal.'

Schmidt wijst overbodige regels aan

Een behoorlijk boekwerk dus. Schmidt vergelijkt het met de grondwet van de Bondsrepubliek Duitsland, die in pocketeditie 'slechts 144 pagina's telt'. Volgens de Duitse journalist is de intentie van de federatie duidelijk. 'Meer regels betekenen meer ingrijpmogelijkheden en dus meer controle', vervolgt Schmidt. 'Maar deze voorschriften irriteren ook de toeschouwers, die de vele regelwijzigingen niet meer bij kunnen houden en bepaalde beslissingen niet begrijpen. Op technisch vlak helpt een blik in het FIA-wetboek praktisch niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia logo formule 1 2023
Veel regels, maar weinig duidelijkheid in het FIA-wetboek.

Schmidt heeft het regelboek van het bestuursorgaan doorgenomen en wijst daarom regels aan die naar zijn idee geschrapt kunnen worden. Hij biedt tevens een alternatief. Hij begint bij het minimumgewicht. 'De Formule 1 heeft geen minimumgewicht nodig', schrijft Schmidt. 'Crashtests en belastingproeven zorgen ervoor dat een lichte constructie op kritieke punten de veiligheid niet in gevaar brengt. De budgetlimiet en de materiaalvoorschriften voorkomen een wedloop met exotische materialen. Het voertuiggewicht zou, naast de aerodynamica en de motorprestaties, een extra onderscheidende factor zijn.'

Schmidt vult aan dat hij de technische richtlijnen in principe overbodig vindt. Naar zijn idee moeten alle voorschriften in het reglement worden opgenomen. De interpretaties van de FIA over betwiste punten zijn officieel alleen toegankelijk voor teams, maar kunnen bij overtredingen leiden tot diskwalificaties. 'En dat is voor toeschouwers onbegrijpelijk', vindt Schmidt. Om het nog spannender te maken voor de fans wijst de Duitser aan dat de verplichting om minstens twee verschillende bandentypes te gebruiken in de race ook overbodig is, omdat dat ervoor zorgt dat de strategieën van de teams op elkaar gaan lijken.

Muilkorf past niet bij de Formule 1

Schmidt stelt voor dat de teams voor elk raceweekend uit de zes bandensoorten een selectie moeten maken en die door moeten geven aan Pirelli. 'Op de baan geldt dan slechts één regel: iedereen start op de bandenset waarmee hij zich heeft gekwalificeerd. Pitstops zijn niet verplicht, en teams kunnen hun strategie zelf bepalen. Meer keuze betekent meer strategische opties', schrijft de journalist. Als er dan vrijer geracet kan worden, vindt Schmidt dat de coureurs ook vrij moeten zijn om hun emoties te uiten, inclusief kritiek op de autosportfederatie.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fia richtlijnen 2025 1
De nieuwe regels van de FIA over het taalgebruik van de rijders. (Bron: FIA)

Momenteel lijkt Mohammed ben Sulayem iedereen die kritiek op hem heeft harder aan te willen pakken. 'Straffen voor kritiek op de FIA zijn onacceptabel', zegt Schmidt. 'Censuur past in landen als China of Rusland, maar niet in de FIA-wereld. Teamradio's moeten met meer tolerantie worden behandeld. Coureurs staan onder adrenaline en het beperken van hun communicatie zou emoties uit de sport halen', is hij van mening. In 2025 kunnen de coureurs een boete tot 120.000 euro krijgen of zelfs een maandschorsing als het taalgebruik niet naar wens is.

Snelheidslimiet bij gele vlaggen?

Naast de regels die hij al heeft opgenoemd vindt Schmidt dat er ook een duidelijke snelheidslimiet moet komen bij gele vlaggen. Naar zijn idee zijn de huidige afspraken rondom een gele vlag, of dubbelgeel, te onduidelijk. Dat veroorzaakt meer straffen. 'De huidige regel 'klaar om te stoppen' is te vaag en wordt al nageleefd als een coureur kort van het gas gaat', schrijft Schmidt. 'In gevarenzones mag geen ruimte voor interpretaties zijn. Jules Bianchi zou nog leven als er op de plaats van het ongeval een vaste snelheidslimiet was geweest', haalt hij uit.

Mocht een gele vlag uiteindelijk een safetycar worden, vindt Schmidt het beter als de achterblijvers die een ronde achterlopen die achterstand blijven houden. Nu is het zo dat 'lapped cars may overtake' waardoor ze hun ronde achterstand weer kwijtraken. 'In plaats van een ronde terug te krijgen, zouden de achterblijvers zich simpelweg aan het einde van de rij moeten voegen. Dit zou sneller verlopen, kan worden uitgevoerd tijdens de gevarensituatie en is logischer. Waarom zou een coureur die achterop is geraakt zomaar een ronde cadeau krijgen?' sluit Schmidt af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws