Robert Doornbos vindt het arrogant dat Red Bull Racing ervoor koos om Max Verstappen op mediums te zetten tijdens de sprintrace in Brazilië. Ieder topteam zette zijn coureurs op de zachte band, behalve Red Bull bij Verstappen. Het wierp zijn vruchten niet af, gezien de Nederlander slechts vierde werd en niet de snelheid had om te winnen.
'Je kan het bijna een arrogante keuze noemen om te zeggen: ik heb zoveel overspeed, ik haal Magnussen in en verdwijn aan de horizon', begint Doornbos bij Ziggo Sport. 'Je maakt uiteraard geen pitstop, dus hoe ga je om met de slijtage? We weten dat Max een soort bandenfluisteraar is, maar hij kreeg ze gewoon niet écht op temperatuur', zag de voormalig F1-coureur.
Doornbos legt nog eens uit waarom hij de keuze voor mediums arrogant vond. 'Omdat je in een sprintrace weet dat je eigenlijk wel voor die zachte band moet kiezen. Het is een korte run naar die eerste bocht, maar je wil toch dat momentum pakken. De Mercedes had een betere start, maar is Max laat op de remmen, omdat hij zijn verlies niet wil pakken daar.'
Toen Verstappen Magnussen inhaalde, dacht Doornbos nog: 'Dit is het moment dat hij zijn ritme vindt, maar je zag hem al glijden en tractieproblemen hebben, terwijl die auto toch een stukje lichter is dan met een volle tank. Gewoon overdriven leek het wel, geen grip. Dat je hem te snel opwarmt en dan zoekt naar tractie. Onderstuur vindt Max ook niet leuk en de onderdelen die hij verloor hielpen ook niet', wijst hij naar de schade die de RB18 opliep, vermoedelijk door een brokstuk van Fernando Alonso.
Doornbos kritisch op Verstappen voor inhaalactie van Sainz
Verstappen werd ingehaald door George Russell voor P1 en later ook Carlos Sainz. Hoe Verstappen het aanpakte bij Sainz, is iets waar Doornbos zich niet in kan vinden. De Red Bull-coureur kreeg namelijk voorvleugelschade na een kleine aanvaring tussen de twee oud-teamgenoten. 'Dat was echt onnodig, want hij was al gezien', oordeelt Doornbos.
'Hij ziet Sainz, hij weet dat je er met zijn tweeën naar beneden kunt gaan, maar dan kom je later ruimte tekort', gaat de analist verder. 'Je kan hem wel iets laten rollen zodat je niet je voorvleugel beschadigt, wat hij daar wél doet. Wat ook opvalt, is het risico op een lekke band. In het verleden hebben we weleens gezien dat je met die voorvleugel lichtjes de band toucheert, je vaak gelijk een lekke band krijgt.' Dat gebeurde bij zowel Sainz al Verstappen niet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties