Martin Brundle verwacht dat we aan de vooravond staan van een van de meest memorabele Formule 1-seizoenen ooit. Er zijn drie teams die een serieuze kans maken op de titel, met Mercedes als outsider. McLaren, Red Bull Racing, en Ferrari zijn volgens de wedkantoren enorm aan elkaar gewaagd. Brundle durft voorzichtig wel een favoriet aan te wijzen bij de constructeurs en bij de coureurs.
Bij Sky Sports F1 wordt vooruitgeblikt op het nieuwe seizoen, waarbij ook de quoteringen van wedkantoren worden aangehaald. Daarbij wordt duidelijk dat Lando Norris en Max Verstappen de favorieten zijn. Norris wordt zo'n 29 procent kans op de titel toegedicht, terwijl Verstappen volgt met 27 procent kans. Charles Leclerc (zestien procent kans), Lewis Hamilton (twaalf procent kans), Oscar Piastri (negen procent), en George Russell (vijf procent) zijn de andere serieuze kanshebbers.
Ferrari op weg naar titel?
Brundle wordt gevraagd of hij het ermee eens is dat Leclerc een grotere kanshebber op de titel is dan Hamilton. 'Zij weten het beter dan ik, want ik zit pas 43 jaar in de Formule 1', grapt Brundle over de wedkantoren. 'Wat ik wel weet, is dat de reglementen al lang niet veranderd zijn. We verwachten dus niet dat één team opeens een voorsprong pakt, want ze benaderen de piek van wat de auto's onder deze reglementen kunnen doen.'
'Ferrari is vol vertrouwen. Momenteel is het gevoel wel dat Ferrari de auto meer verbeterd heeft dan McLaren of andere teams', zo deelt Brundle wat hem ter oren is gekomen. Hij ziet Ferrari als de favoriet. 'Ze hebben vertrouwen in hun data en in hoe hun auto uitziet. Het zou in ieder geval een van de beste seizoenen ooit uit de geschiedenis van de Formule 1 moeten worden. Wie de titel ook wint, zal een geweldig kampioenschap winnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volgens de bookmakers heeft McLaren dus zo'n 38 procent kans op de coureurstitel, en hebben Ferrari en Red Bull Racing ieder 28 procent kans op de coureurstitel. Brundle denkt echter dat het een sleutelrol speelt dat Red Bull als enige van deze drie teams slechts één serieuze kandidaat op de titel heeft met Verstappen.
Teamduels bepalend
Brundle is duidelijk voorzichtig in zijn voorspelling voor de coureurstitel, aangezien er vijf serieuze kandidaten zijn met Verstappen en beide coureurs van McLaren en Ferrari. Daarnaast gelden Liam Lawson en de Mercedes-coureurs nog als outsiders. 'Het zou heel dapper zijn om al iemand af te schrijven, of iemand al tot favoriet te bombarderen. Bij McLaren hebben ze wel twee coureurs die punten van elkaar af kunnen snoepen. Dit kan ook bij Ferrari gebeuren', waarschuwt de voormalige coureur.
Verstappen heeft hierin een voordeel. 'Bij Red Bull Racing is het echt een eenmansteam met Max Verstappen. We hebben Kimi Antonelli in de Mercedes. Hij moet nog veel leren, dus Mercedes kan ook een duidelijke eerste coureur hebben met George Russell. Dit kan een voordeel zijn voor het coureurskampioenschap', zegt hij over de kopmannen van de nummers drie en vier uit het afgelopen constructeurskampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Herstelt Red Bull zich?
Brundle voegt toe dat veel afhankelijk is van de problemen bij Red Bull. Het Oostenrijkse team viel met de RB20 ver terug, en krijgt met de RB21 een kans om weer terug te slaan. 'We gaan zien of Red Bull de problemen met de auto heeft opgelost. Dat vormt de sleutelfactor', meent de 65-jarige analist. 'Als Red Bull de auto weer flink verbeterd heeft, en Verstappen in vorm is, dan zal hij de te kloppen man zijn voor de wereldtitel.'
'Daarnaast kan Piastri dus punten afpakken van Norris, en Hamilton en Leclerc kunnen punten van elkaar afpakken. We verwachten een heel spannend seizoen, waarin de coureurs het verschil maken', geeft Brundle aan. Bij de wedkantoren worden Ferrari en McLaren als gedeelde favorieten gezien voor de constructeurstitel. Bij Red Bull rekent men op een groot verschil tussen Verstappen en Lawson, waardoor Red Bull op grotere achterstand volgt.
Verstappen is mentaal wel ijzersterk, en dat kan doorslaggevend zijn, meent Brundle. De Brit benoemt daarbij de interne chaos in 2024. 'Het vormde wel een afleiding. Max hield zijn hoofd heel knap koel, als je in acht neemt wat in de eerste helft van het jaar gebeurde. Wat hem meer zorgen zal baren, is dat de auto te langzaam was, terwijl McLaren en Ferrari verbeterden. Hij zal nerveus afwachten of ze dit hebben kunnen herstellen. Adrian Newey verliet het team halverwege afgelopen seizoen, dus weten zijn opvolgers dit op te lossen? Als ze dat niet kunnen, zal hij de Ferrari's en McLarens niet bij kunnen houden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties