De auto van McLaren heeft veel verbazing opgewekt bij Michael Schmidt. De bolide van de Britse renstal is op dit moment de maatstaf in de Formule 1 en de MCL39 wist dan ook te overtuigen tijdens de Grand Prix van Australië. Er zijn echter een hoop vraagtekens omtrent de McLaren-bolide, aangezien de auto dingen lijkt te kunnen die niet voor mogelijk werden gehouden.
Na de testdagen in Bahrein was McLaren de duidelijke favoriet voor de zege in de eerste race van het seizoen. De Britse renstal leek tijdens de kwalificatie nog wat concurrentie te hebben en ook in de Grand Prix kwam Max Verstappen dichterbij, maar uiteindelijk ging de zege naar Lando Norris. Door de regen werd de performance van de MCL39 deels verdoezeld, maar op een opdrogende baan kon McLaren zijn superioriteit tonen.
Verstappen kon aanhaken door de meerdere Safety Cars gedurende de race. Aan het einde van de Grand Prix kon de Nederlander de overwinning ruiken, maar er was geen weg langs Norris. 'Je kan op zulke momenten echt alles fout doen. Er zijn duizenden scenario's te bedenken waarin je zo'n race weggooit. Norris maakte dan ook een klein foutje, maar dat maakte hij goed door direct de pitstraat in te duiken', zegt Schmidt op het YouTube-kanaal van Auto, Motor und Sport.
De Duitse journalist is dan ook onder de indruk van Norris. Schmidt zag immers dat de situatie in de laatste zeven ronden van de race nadelig was voor de McLaren-coureur. 'Max reed echt met het mes tussen de tanden. Max had op dat moment ook nog de betere auto, want Norris had een beschadigde vloer. Bovendien waren zijn banden ook op, omdat hij de intermediates te hard pushte in de eerste twee ronden. Hij heeft het echt heel goed gedaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Auto van McLaren wekt veel verbazing op
Er is echter wel één conclusie die makkelijk te trekken is na de Grand Prix van Australië over de bolide van McLaren. 'Die auto is gewoon de maatstaf.' Desondanks was poleposition absoluut geen gegeven op de zaterdag. 'We snappen er eigenlijk allemaal niks van. De auto is snel in alle sectoren en als je de beste tijden bij elkaar op had geteld, hadden ze een straatlengte voorsprong gehad. Lando zegt ook dat het lastig is om een ronde aan elkaar te knopen. Het lijkt echt allemaal op zijn plek te moeten vallen voor McLaren en dat gebeurde dan in de tweede ronde in Q3.'
Bij Red Bull bestaat dan ook de hoop dat McLaren in de komende weken bij te halen is. Schmidt doet echter een andere constatering na de Grand Prix. 'Verstappen stond er na de kwalificatie nog vier tienden achter, maar de achterstand van de andere teams was ruim een halve seconde. In de race werd het nog wat erger. Dat moet een hoop concurrenten hebben ontmoedigd. Er is een groot klassenverschil. Dat zet de andere teams aan het denken: wat doen ze bij McLaren?'
Christian Horner viel het ook al op dat McLaren de banden snel op kan warmen tijdens de kwalificatie en dat er eigenlijk weinig bandendegradatie is op de zondag. Dat hoort in de ogen van de Red Bull-teambaas niet te kunnen. 'McLaren hoeft gewoon geen opofferingen te maken.' Hoe groot is dan de achterstand van de Oostenrijkse renstal. 'Je moet denken aan ongeveer drie of vier tienden. Maar de auto is wel een stuk makkelijker geworden.'
Schmidt merkt echter wel een zwakte op bij de RB21. 'In de langzame bochten neigt de auto wat meer naar onderstuur. Dan moet de coureur de bocht halen door wat sneller op het gas te drukken, maar dat gaat dan weer ten koste van de achterbanden. Daardoor verschuift de balans continu. Dat zijn nou net de problemen waar McLaren geen last van heeft. Red Bull tast een beetje in het duister en moet haastig op zoek naar verbeteringen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties