Verstappen geprezen: 'Zelfde niveau als Senna en Schumacher, met toevallig een Nederlands paspoort' Opinie
Opinie

Verstappen geprezen: 'Zelfde niveau als Senna en Schumacher, met toevallig een Nederlands paspoort'

Verstappen geprezen: 'Zelfde niveau als Senna en Schumacher, met toevallig een Nederlands paspoort'

Christijan Albers is 'apetrots' op Max Verstappen, na een geweldig optreden in Brazilië. Albers vindt het extra knap dat Verstappen in staat was om zo'n prestatie neer te zetten, nadat hij wekenlang het doelwit van de Britse media was, en het moest opnemen tegen een veel snellere McLaren. De analist vindt dan ook niet dat de vreugde bij het technische team van Red Bull Racing erg terecht was.

Albers heeft in zijn eigen tijd zelf samengewerkt met Gianpiero Lambiase, en ziet nu hoe zijn voormalige rechterhand nu een dreamteam vormt met Verstappen. 'Gianpiero Lambiase zit er bovenop, en Red Bull ook', aldus Albers in de Formule 1-podcast van De Telegraaf, waar hij de strategische keuze van Verstappen om geen pitstop te maken eerder kunde dan geluk noemt. 'Als je er al een paar van de baan hebt zien schieten, kun je er gif op innemen dat er nog wel een rode vlag komt, want er komen nog wel een paar situaties. Dan heb je gewoon een gratis pitstop. Je ziet dan wel weer hoe het gaat uitpakken, want er was niks te verliezen.'

De teams voorspelden na de openingsfase van de race al dat er nog een flinke bui aan zat te komen. Bij die hardere regen zochten veel coureurs meteen het team op voor nieuwe banden, maar dat bleek de verkeerde keuze te zijn, omdat inhalen lastig was, en er uiteindelijk ook een rode vlag zou komen. 'Als het zo hard regent, weet je dat dit kan gebeuren. Dan moet je geen risico nemen door naar binnen te komen, en dat hebben ze goed gedaan', oordeelt Albers.

Trots op Verstappen

Red Bull heeft dit jaar alleen met Verstappen races gewonnen, waar de andere drie topteams wel met beide coureurs races wonnen. Sinds de Grand Prix van Spanje won Verstappen tien keer op rij niet, maar in Brazilië bezorgde hij zijn werkgever weer de grootste beker. Albers vindt echter dat Red Bull niet al te veel credits moet krijgen voor die overwinning. 'Dit heeft helemaal niks met Red Bull te maken. Dit is een jongen die op hetzelfde niveau staat als Ayrton Senna of Michael Schumacher, die toevallig een Nederlands paspoort heeft', vindt de 45-jarige analist.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp sao paulo zondag 2024 24
Albers is duidelijk fan van Verstappen.

Albers maakt van zijn bewondering voor de wereldkampioen geen geheim. 'We mogen met zijn allen apetrots op hem zijn, want hij heeft weer de sterren van de hemel gereden. Dat is echt ongelofelijk', weet Albers. 'Het heeft er niks mee te maken of de auto snel of langzaam is, want dat hebben we aan Alpine gezien, maar hij doet het gewoon.' Verstappen kwam bijna twintig seconden voor Esteban Ocon over de eindstreep.

Ocon durft, Verstappen denkt

Albers gaat ook dieper in op de verschillen tussen beide voormalige Formule 3-rivalen. 'Er waren ook situaties waarin Max ook een stapje terug zette, terwijl Esteban Ocon wel gewoon vol gas ging over de rechte stukken. Dat sloeg helemaal nergens op. Die is dus echt 0,0 bang', weet Albers. Verstappen kon zich dat risico niet veroorloven, omdat hij ook de wereldtitel in het achterhoofd moest houden, waar Ocon voor een dagsuccesje ging. De hoofdprijs pakte Ocon niet, maar met een tweede plek verraste hij wél.

'Ik vond het heel knap dat hij Ocon een gat van zeven seconden liet trekken toen het echt begon te regenen', aldus Albers, die uitlegt dat hij dit prijzenswaardig vond voor Verstappen. 'Ocon nam zoveel risico, en ik vond het knap dat Max toen besefte dat het toen niet nodig was. In dat opzicht heeft hij gewoon een geniale race gereden, en het laat zien dat hij een ware wereldkampioen is.' Met uitzondering van technische problemen, is Verstappen dan ook nooit meer uitgevallen sinds hij voor het eerst kampioen werd. Zijn laatste uitvalbeurt vanwege een fout of crash was in Italië 2021, na de aanvaring met Lewis Hamilton. Dat is inmiddels 73 Grands Prix geleden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen silverstone groot brittannie engeland lewis hamilton
Bij Verstappen en Hamilton was het altijd hard tegen hard.

'Coureurs als Lando Norris maken veel te veel fouten', weet de analist. 'Hij raakte in de interviews ook wel geïrriteerd na alle vragen, maar het draait natuurlijk ook wel om het wereldkampioenschap. Ze hebben het bij McLaren wel een beetje weggegooid. Het kan in de Formule 1 heel snel omdraaien. Verstappen heeft het helemaal omgegooid.' In Mexico sloeg Norris juist nog een slag door tien punten in te lopen op Verstappen.

Britse media

Albers vindt het ook heerlijk dat Verstappen de Britse media met zijn inhaalrace op hun plek zette. 'Het bouwde zich steeds verder op, want op een gegeven moment merk je dat die Engelse pers McLaren met de Engelse coureur altijd een beetje zal helpen. Dat is zo extreem, dat het bijna niet meer gezond is. Als je tegengewerkt wordt, en je krijgt continu van die vervelende verhalen, word je er een keer moedeloos van', zo snapt hij de irritaties bij de Verstappens. 'De eerste paar keer zet je je daaroverheen, maar als dat het hele jaar doorgaat... Die tweede actie van Max in Mexico, bij bocht 8, helpt er natuurlijk ook niet bij.'

'Als je zo goed presteert, is het logisch dat je superblij bent en f*ck you zegt tegen iedereen', lacht Albers. 'Daarnaast hadden ze het de laatste races ook heel moeilijk, maar als we eerlijk zijn was deze overwinning van Max, en niet van Red Bull. Het was de Max-factor, die ervoor zorgde dat hij die race naar zijn hand zette, en niet Red Bull.' Albers vreest dan ook dan Red Bull in de slotraces weer niet de favoriet is. 'Ik denk wel dat we in de laatste races weer een ander verhaal hebben. De druk staat er bij McLaren vol op, en dan falen Lando Norris en Oscar Piastri, want ze zijn niet constant.'

'Ik mis die vechtlust en de agressiviteit bij McLaren. Die zie je niet, en bij Red Bull merk je dat wel', zo legt hij het verschil uit. 'Ze zitten er altijd bovenop, ook als er ruzie en strijd is. Dat is ook gezond, want ze leven van overwinningen. Die overwinning had er niks mee te maken dat de auto beter is geworden, dus dan kunnen Pierre Waché en anderen wel een gat in de lucht springen, maar die overwinning kwam doordat Max in de regen een klasse apart was. Ocon mag ook niet ondergesneeuwd worden, want hij heeft het ook echt fantastisch gedaan. In de eerste sector was hij vaak een halve seconde sneller dan de rest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws