Christijan Albers heeft zich in het Grand Prix-weekend van Australië flink zitten ergeren aan de verslaggeving uit Groot-Brittannië. Max Verstappen heeft de afgelopen seizoenen gedomineerd, en dus waren veel neutrale fans er niet al te rouwig om dat de wereldkampioen uitviel. Albers vindt echter dat de partijdigheid in Engeland in het commentaar goed merkbaar was.
Verstappen kende geen ideale start van het weekend. De 26-jarige Red Bull Racing-coureur beschadigde zijn vloer in de eerste vrije training, en ging in de tweede sessie later van start, waardoor hij een kans miste om een long run af te werken. Die racesimulatie deed Red Bull op zaterdag alsnog in de derde vrije training, maar daarbij kampte het team met graining, iets waar Sergio Pérez het ook op de zondag lastig mee had.
Red Bull kansloos zonder Verstappen
Voor Verstappen kwam het niet zo ver: de Nederlander kende vanaf de start problemen met zijn rechterachterrem, en moest het uiteindelijk na vier ronden voor gezien houden. Pérez eindigde in niemandsland als vijfde. 'Ik vond het eigenlijk wel een leuke race', vertelt Albers in de podcast van De Telegraaf. 'Het is balen van Max, want je wilt nooit dat een coureur zo uitvalt. Zeker die Red Bull, die is zo betrouwbaar. Dit laat maar zien dat het een mechanische sport is.'
Net als in Singapore vorig jaar was het wederom Carlos Sainz die de zegereeks van Verstappen beëindigde. Gedurende de race leken alleen de coureurs van Ferrari en McLaren kans te hebben op een podiumplek. 'Dit bewijst ook maar weer dat als je Max, of in ieder geval een supertalent, niet in je team hebt zitten, en je hebt een tweede coureur die dat niet kan evenaren, dan krijg je een uitslag die je niet verwacht had', zo wijst de analist op de afhankelijkheid van Verstappen.
Britten niet objectief
Albers werd wel een beetje verrast door de analyses in Groot-Brittannië, zowel toen Verstappen nog in de race zat, als na de uitvalbeurt van Verstappen. 'Vooral van Engelse commentatoren hoor je dan ook dat Verstappen ingehaald werd door Sainz. Dat was absoluut niet het geval', zo maakt de voormalige teambaas en Formule 1-coureur zijn mening duidelijk.
'Als je rechtsachter zo'n groot probleem hebt met die remschijf, kun je de auto dan ook niet vertragen, dus je gaat dan ook glijden', gaat Albers verder, die de inhaalactie van Sainz aan het remprobleem linkt. 'Ook achteraf was ik er een beetje stil van dat de tendens was dat Carlos Sainz er wel even aan voorbij was gereden. Dat was niet helemaal het geval. De realiteit was dat Max zijn positie verloor, omdat de temperatuur rechtsachter opliep. Dat is de ware reden.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties