Max Verstappen wist op de laatste testdag in Bahrein de snelste tijd te noteren, namelijk een 1:31.720. Volgens de Nederlander was het niet een bewuste keuze om bovenaan het klassement te eindigen. Daarmee wil Verstappen vooral aangeven dat er nog meer in zit, wat voor Red Bull Racing goede hoop geeft voor de aankomende Grand Prix van Bahrein, die al over een week van start gaat.
'Het is gewoon de natuurlijke progressie van de dag', begint Verstappen na afloop van de laatste testdag tegenover zijn eigen website. 'Ik probeerde gewoon de verschillende compounds uit en de focus daarbij lag op de banden die we volgende week gaan gebruiken. Maar de wagen voelde verder prima aan en we hebben het geplande programma weten te voltooien, wat altijd positief is. Ja, maar dat geldt voor iedereen. Niemand gaat momenteel volle bak alsof het de kwalificatie is.'
'Hopelijk blijft het op de auto'
Daarnaast voerde Red Bull ook nog eens een aantal aanpassingen door. 'Die nieuwe onderdelen werkten goed en dat is natuurlijk waar je op hoopt. Het verschil zit hem meer in het circuit. Het ruwere baanoppervlak, de warmere omstandigheden en de lay-out van de baan zorgden alles bij elkaar voor een compleet ander gevoel dan in Barcelona. Maar natuurlijk hebben we de afgelopen dagen heel veel meer over de auto geleerd. Hopelijk blijft het op de auto.'
Tijdens de testdagen kregen de teams en coureurs te maken met porpoising, een effect waardoor de auto's bij hoge snelheden beginnen te stuiteren. Iedereen zocht naar een oplossing om het te verhelpen. 'Tijdens het testen in Barcelona hebben we een aantal dingen geprobeerd', aldus Verstappen. 'Hier in Bahrein hebben we weinig last van porpoising. We hebben geleerd wat we eraan moeten doen en dat lijkt goed te werken.'
Hoe werkt porpoising?
'De reglementen zijn veranderd en er wordt veel downforce gegenereerd door de vloer', legt Verstappen uit. 'Hoe sneller je gaat, hoe meer de auto naar het asfalt wordt getrokken. De auto gaat naar beneden en op een gegeven moment is er zo'n kracht dat de vloer afslaat. Hoe sneller je gaat, hoe meer de vloer zich zo gedraagt. Dat kan verholpen worden, bijvoorbeeld door de vloer of rijhoogte te veranderen. Dat zal het effect verminderen, maar het kost je veel downforce', sluit Verstappen af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties