In Austin suggereerde Ferrari-coureur Charles Leclerc dat de kerbstones de limieten van de baan zouden moeten vormen en niet de witte lijnen, en daar sluit Max Verstappen zich bij aan. De Nederlander wil in gesprek blijven met de FIA om te kijken of er een betere permanente oplossing gevonden kan worden.
Zo extreem als in Oostenrijk of Qatar was het niet, maar ook in de Verenigde Staten ging het veel over de track limits. Zo was Verstappen de pineut op vrijdag, waar hij zijn snelste tijd, goed genoeg voor poleposition, moest inleveren, en terugzakte tot de zesde plek. 'Ik denk ook dat de kerbstones voor ons als coureurs iets makkelijker zijn in te schatten dan de witte lijnen, zeker in snelle bochten', zei Verstappen na afloop van de sprintrace in Austin.
Leclerc legde namelijk al uit dat je de kerbstones in de auto ook daadwerkelijk kan voelen, terwijl je die witte lijnen niet voelt. Daarnaast is het soms lastig om zo'n lijn te zien, voegt Verstappen toe. 'In hele langzame bochten is het nog niet zo'n groot probleem geweest om die witte lijnen in te schatten, maar in sommige bochten is zo'n smalle lijn heel lastig te zien, en in de kwalificatie was ik natuurlijk het haasje', zegt de Red Bull Racing-coureur, die op zondag wel de schade herstelde.
Dikkere lijnen als tussenoplossing
Na de vrijdag op het Circuit of the Americas besloot de FIA om de witte lijnen in drie bochten breder te maken, om zo de coureurs enigszins tegemoet te komen. Verstappen, die zijn poleposition op vrijdag verloor vanwege het overschrijden van de witte lijn in de voorlaatste bocht, pleitte zelf dan ook voor het verbreden van die witte lijnen. 'Ik heb wel het idee dat we een andere oplossing moeten vinden dan wat we nu hebben, omdat dit gewoon heel lastig is.'
Verstappen was in Qatar juist de enige coureur die de race uitreed zonder track limits-overschrijdingen, en ook zijn kwalificatiefoutje in Austin leverde uiteindelijk geen puntverlies op. 'Dit soort fouten maak je natuurlijk niet opzettelijk. Ik denk wel dat die dubbele witte lijn al beter was, dat hielp wel al', geeft Verstappen toe. 'We moeten echter met de FIA blijven praten om te kijken wat we kunnen doen.' Het enige punt dat Verstappen ooit verloor vanwege de track limits, was het punt voor de snelste ronde in Portugal in 2021.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties