Vermeulen wil wensen Verstappen in commerciële wereld respecteren: 'Max is geen showman' Max Verstappen
Max Verstappen

Vermeulen wil wensen Verstappen in commerciële wereld respecteren: 'Max is geen showman'

Vermeulen wil wensen Verstappen in commerciële wereld respecteren: 'Max is geen showman'

Max Verstappen en Raymond Vermeulen zijn ingegaan op het commerciële aspect van de Formule 1. De coureur van Red Bull Racing heeft aangegeven dat deze dagen een stuk langzamer gaan dan de dagen waarop hij in zijn Formule 1-bolide mag stappen. De drievoudig wereldkampioen begrijpt het belang van deze kant van de sport, maar hij weet maar al te goed wat hij wel en niet wil doen. Vermeulen probeert de wensen van de coureur altijd te respecteren.

Verstappen is natuurlijk niet alleen een coureur meer, maar ook een merk. De naam van de coureur van Red Bull is bekend over de gehele wereld, wat betekent dat het marketingaspect van de Formule 1 in de loop van de jaren steeds belangrijker is geworden voor Verstappen. De Nederlander heeft zich daar meermaals enigszins negatief over uitgelaten, aangezien hij zich vooral wil focussen op het racen. Desondanks speelde Verstappen de afgelopen jaren meerdere hoofdrollen in verschillende reclames.

Dat de Formule 1 ook heel commercieel is, werd vooral duidelijk tijdens de Grand Prix van Las Vegas. Verstappen wist de race in de Verenigde Staten te winnen, maar hij weet duidelijk waar zijn voorkeuren liggen. 'Als een echte Formule 1-liefhebber rijd ik liever op Spa-Francorchamps, Zandvoort, Suzuka, de echte banen', zegt de coureur in zijn eigen Viaplay-documentaire Off the Beaten Track. 'Dat zijn circuits waar een Formule 1-auto echt tot leven komt in de hogesnelheidsbochten. Daar push je jezelf tot de limiet.'

Verstappen mag zichzelf spelen

Het racen is voor Verstappen vooral een fysieke uitdaging, maar de mentale uitdagingen spelen zich vooral af naast het circuit. Afgelopen jaar was Verstappen onderdeel van een reclamecampagne van Heineken, waar de coureur een ambassadeur voor is. Het biermerk heeft zijn best gedaan om Verstappen een makkelijke dag te geven tijdens het schieten van de reclame. 'Wanneer we aan het filmen zijn, blijft hij gewoon Max Verstappen. Natuurlijk speelt hij een rol, maar hij is zichzelf. Hij gaat uit met vrienden en rijdt in auto's. Het moet gaan over Max', zegt Bram Westenbrink, de commercieel directeur in kwestie.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing hongarije zaterdag 2024 13
Max Verstappen voelt zich prettiger met een helm op.

'Ze kunnen Max gewoon op deze authentieke manier gebruiken', haakt Vermeulen, de manager van Verstappen, in op de reclame van Heineken. 'Max is geen George Clooney of een acteur. Ze willen gewoon het imago van hem gebruiken om hun product te promoten.' Vermeulen weet dat hij zijn coureur niet per se een plezier doet met deze campagnes, al kent hij wel het belang van deze zakelijke kant van de Formule 1. 'Maar Max is een gewone jongen. Hij houdt van racen en hij is geen showman.'

Verstappen weet wat hij wil

Verstappen benadrukt ook dat hij dit aspect van het racen begrijpt. Het doet de coureur wel denken aan de makkelijkere dagen toen hij nog een karter was. Destijds hoefde Verstappen geen tijd in zijn schema vrij te maken voor reclamecampagnes. 'Het zijn hele lange dagen. Ik ben geen acteur, dus deze dagen zijn mentaal een stuk vermoeiender dan wanneer ik in een raceauto zit. Het komt gewoon niet natuurlijk. Uiteindelijk was het bij Heineken allemaal oké.'

Verstappen heeft dan ook zeggenschap over zijn eigen publieke imago. 'Verstappen is natuurlijk heel uitgesproken. Hij geeft duidelijk aan wat hij wel en wat hij niet wil doen', geeft Vermeulen aan, die de wensen van zijn coureur altijd laat meewegen. 'Hij wordt ook wat volwassener, dus het is een proces. Max is geen achttienjarige meer, dus hij weet precies wat hij wil. Dat moeten we respecteren. Dat moeten we ook laten zien met de deals die we sluiten', aldus de manager van Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws