Max Verstappen kwam in de buurt van het winnen van de openingsrace van het seizoen, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in Lando Norris en McLaren. In de chaotische slotfase van de race leidde Verstappen wel nog twee ronden, en de Limburger dacht dat hij een goede kans maakte op de overwinning in Melbourne. Verstappen legt zijn denkwijze uit.
In de persconferentie na de race kreeg Verstappen de vraag of hij aan het einde van de race niet een beetje baalde dat de race niet één ronde langer duurde. 'Eigenlijk niet, om eerlijk te zijn', aldus Verstappen, die niet overtuigd is dat hij dan wel de aanval had kunnen openen op Lando Norris. 'Ik deed gewoon mijn best om dichtbij te blijven en Lando een beetje onder druk te zetten, maar inhalen is hier heel lastig.'
Verstappen legt uit dat dit ook met de omstandigheden te maken had. 'Er was maar één droge lijn. Zelfs als ik in bocht 9 een aanval had kunnen plaatsen, dan had ik nog op het natte gedeelte moeten rijden, dus je kunt eigenlijk niet veel doen, maar ik zat in ieder geval in de buurt. Het zag wel goed uit op de televisie', zo begrijpt de wereldkampioen dat zijn fans toch nog even hoopten om een stunt in de slotronden.
Afwijkende strategie
Verstappen ging ook uitgebreid in op zijn strategie. Red Bull Racing maakte met de wissel naar droogweerbanden al een afwijkende keuze. Alleen Red Bull, Sauber, en Alexander Albon kregen de mediumbanden. Haas koos in eerste instantie voor nieuwe intermediates, maar alle andere teams gingen voor de harde banden. 'Je weet natuurlijk nooit of dat goed uitpakt, maar ik vond het wel een logische keuze met vijftien tot twintig ronden te gaan, toen de Safety Car de baan opkwam', aldus Verstappen.
Uiteindelijk hoefden die regenbanden nog veel minder lang mee te gaan, want in de tweede ronde na de herstart veranderden de omstandigheden alweer. 'Daarna begon het natuurlijk te regenen, en toen zag ik ze voor me van de baan vliegen', grinnikt de 27-jarige. 'Ik kleurde binnen de lijnen, en toen Oscar weer de baan opkwam, dacht ik wel dat we beter buiten konden blijven. Het waren alleen die drie bochten (in de laatste sector, red.), en de rest was nog droog.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris wisselde als eerste naar de regenbanden, terwijl Verstappen op dat moment doorreed. Die keuze leek eerst goed uit te pakken. 'Toen ik doorreed, waren de eerste twee sectoren ook nog prima, dus het ging er puur om of ik de laatste sector kon overleven', legt de Nederlander uit over de drie bochten in het laatste gedeelte. 'Mijn ronde was nog best oké, en er kwam ook niet veel regen meer.
Verstappen dacht op dat moment op poleposition te liggen voor een overwinning. 'Ik dacht dat het nog wel kon werken. Je moet namelijk ook meenemen dat zij het gat op de intermediates aan het dichten waren, dus ze zouden dan opnieuw moeten stoppen voor droogweerbanden, als de regen niet zou doorzetten, dus ik dacht dat het goed zat', verklaart de Nederlander. 'Ik dacht: we doen nog wel een ronde. In die ronde was de eerste sector nog wel oké, maar in de tweede sector begon het te veel te regenen, en toen moesten we alsnog stoppen.'
Hoewel de strategie uiteindelijk niet helemaal perfect uitpakte, heeft Verstappen geen spijt van zijn keuze. 'Achteraf maakte het ook niet uit. Als ik in dezelfde ronde als Lando gestopt was, zou ik tweede zijn gebleven. Als ik de ronde daarna zou zijn gestopt, zou ik ook tweede gereden hebben, en in de ronde waarin ik stopte, bleef ik ook tweede. We probeerden iets anders, en het had kunnen werken. Het werkte helaas niet, maar ik verloor er ook geen plek mee, dus het was prima zo.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties