Tegenwoordig wordt Max Verstappen als één van de allerbeste coureurs uit de geschiedenis van de autosport beschouwd, maar het ging in zijn F1-carrière niet altijd van een leien dakje. Vooral in 2017 en 2018 liepen de frustraties bij de Red Bull Racing-coureur soms hoog op. Niet alleen liet het materiaal hem geregeld in de steek, maar ook journalisten haalden af en toe het bloed onder zijn nagels vandaan. Verstappen kan zich deze fase nog goed herinneren en stelt er veel van geleerd te hebben.
Met inmiddels 61 Grand Prix-zeges en drie wereldtitels op zak heeft Verstappen zijn plekje tussen de grootheden van de sport zonder meer verdiend. Daarnaast heeft de 26-jarige Limburger meer dan eens bewezen dat hij met zijn rijvaardigheden het materiaal kan overstijgen. Maar in sommige gevallen is het ook voor Verstappen onmogelijk om het mindere materiaal te compenseren. Dit jaar nog viel de WK-leider uit in Australië en daar kon de Nederlander niks tegen doen. Gelukkig voor hem gebeurde dit in 2024 slechts één keer, maar in 2017 gebeurde dit aan de lopende band.
In zijn eerste volledige seizoen in dienst van het grote Red Bull, in 2016 reed Verstappen immers de eerste vier races nog voor het zusterteam Toro Rosso, liet de Renault-krachtbron de Nederlander namelijk meer dan eens in de steek. Het zorgde voor veel frustraties bij Verstappen, die er ook toen al vrolijk op los schold over de boordradio om zijn onvrede over het onbetrouwbare Franse materiaal kenbaar te maken. In de Viaplay-documentaire 10 jaar Max Verstappen wordt de regerend wereldkampioen geconfronteerd met deze periode. 'Als ik Renault zeg, wat denk jij dan?', is de eerste vraag van interviewer Nelson Valkenburg, waarop Verstappen een glimlach niet kan onderdrukken.
'Nou ja, we hebben natuurlijk ook wel leuke dingen gedaan samen, maar we hebben ook best wel frustrerende momenten gehad', blikt Verstappen terug. 'Ik denk dat dit van beide kanten het geval was. Je wil natuurlijk winnen en dat is natuurlijk niet echt gelukt in die jaren. Veel uitvalbeurten ook, maar uiteindelijk hebben die het team denk ik wel sterker gemaakt en ook voor mij waren het echt wel leermomenten. Het stelt wel je geduld op de proef, maar uiteindelijk heeft het allemaal goed uitgepakt', ziet Verstappen ook de positieve kant van deze frustrerende fase in zijn carrière.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
'Ik weet zelf ook dat ik fouten maakte'
In 2018 begon Verstappen met frisse moed aan een nieuw seizoen, maar opnieuw ging er veel mis. Ditmaal was echter niet het materiaal de oorzaak, maar hijzelf. In de eerste zes raceweekends was de Red Bull-coureur immers telkens betrokken bij een incident, waaronder de veelbesproken crash met zijn teamgenoot Daniel Ricciardo in Bakoe. Ook in Monaco liet de Nederlander de kans op een goed resultaat liggen door een crash in de laatste oefensessie. Hij kon vervolgens niet deelnemen aan de kwalificatie en zag tot overmaat van ramp zijn teamgenoot de poleposition en de overwinning pakken.
Het was allerminst een sterke fase in de loopbaan van de drievoudig wereldkampioen en steeds vaker kreeg hij de vraag waarom hij zo veel fouten maakte. In Canada had Verstappen er genoeg van. 'Ik heb geen idee, maar ik word wel een beetje moe van deze vragen. Als ik er nog een paar krijg, dan deel ik een kopstoot uit', was de inmiddels zeer bekende respons van de Nederlander.
'Op dat moment was ik best wel pissig', herinnert Verstappen zich het moment nog goed. 'Op een gegeven moment is het ook genoeg. Ik weet zelf ook dat ik fouten maakte, maar op een gegeven moment moet je er niet over door blijven zeiken, want dan had ik hem echt bijna een kopstoot gegeven', lacht Verstappen tot slot. In Oostenrijk zou hij enkele races later zijn eerste overwinning van het seizoen pakken en de moeilijke fase achter zich laten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties