Verstappen in eerste twee races F1-seizoen vaak goed voor podiumfinish Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen in eerste twee races F1-seizoen vaak goed voor podiumfinish

Verstappen in eerste twee races F1-seizoen vaak goed voor podiumfinish

De eerste double header, of triple header als de testdagen in Bahrein worden meegeteld, zitten erop. De coureurs krijgen nu een weekend vrij om de seizoensstart in de Formule 1 te verwerken. De verhoudingen in het nieuwe tijdperk van de sport zijn al iets duidelijker geworden. Max Verstappen heeft 25 punten overgehouden aan deze seizoensstart, maar hoe zagen de eerste twee races van het seizoen er in het verleden voor de Nederlander bij Red Bull Racing? F1Maximaal zet het op een rijtje.

Het was geen foutloos begin van het nieuwe jaar voor de wereldkampioen van de Formule 1. Op het Bahrain International Circuit had Verstappen lang uitzicht op een podiumfinish, maar door problemen met de RB18 wist de coureur de eindstreep niet te halen. Bovendien kende de auto gedurende de hele race meerdere mankementen, waardoor Verstappen nooit echt dicht bij Charles Leclerc kwam. Een week later in Saoedi-Arabië wist de Red Bull-rijder op de perfecte manier revanche te nemen. Hij startte nog als vierde, maar na de safety car-periode kwam Verstappen aan de staart van Leclerc. Vlak voor het einde wist de coureur de Monegask in te halen en pakte hij zo zijn eerste overwinning van het seizoen.

2017 - 25 punten: Verstappen kent positieve seizoenstart

Verstappen is momenteel 24 jaar, waardoor het best ongeloofwaardig klinkt dat de coureur in 2017 alweer zijn derde seizoen in Formule 1 verreed. Dit was tevens ook het eerste volledige jaar bij het team van Red Bull. De seizoensopener vond traditiegetrouw plaats op het stratencircuit in Melbourne. Verstappen mocht de race als vijfde aanvangen, maar wist tijdens de race geen vooruitgang te boeken. De coureur had een prima start, maar kon uiteindelijk niet voorbijgaan aan toenmalig Ferrari-coureur Kimi Räikkönen. Vanaf dat moment kon Verstappen niet meer dicht bij de leiders van het veld komen. Hij hoefde ook niet meer achterom te kijken en hield de vijfde plek dan ook vast. Hierdoor scoorde de coureur in de eerste race van 2017 tien punten.

Twee weken later vloog het Formule 1-circus naar China. Het Shanghai International Circuit, dat volgend jaar weer terugkeert op de kalender, was de gastheer van de tweede race van het seizoen. Hier wist Verstappen zijn positieve start een geweldig gevolg te geven. In een regenachtig Shanghai kende de Red Bull-rijder nog een verschrikkelijke kwalificatiesessie, want de Nederlander kwam niet verder dan de negentiende plek. Dat wist Verstappen echter in de eerste vier ronden van de race, opnieuw in natte omstandigheden, al goed te maken. Hij lag toen namelijk al op de vijfde plek. Na een crash van Antonio Giovinazzi doken de meeste coureur de pits in om over te stappen naar droogweerbanden. Ook op deze banden wist Verstappen nog enkele plekken te winnen. Door een geweldige inhaalrace wist de coureur uiteindelijk zijn achtste podium van zijn carrière te halen en mocht hij vijftien punten toevoegen aan zijn seizoenstotaal.

2018 - 8 punten: Fout Verstappen en motorproblemen kosten veel punten

Het 2018-seizoen kende een kleine verandering op de kalender, maar dat gold nog niet voor de eerste race van het seizoen. Deze werd opnieuw verreden in Albert Park in Melbourne. Verstappen mocht de eerste race van het jaar op een positie hoger aanvangen in vergelijking tot een jaar eerder. Desalniettemin betekende dat niet dat de coureur ook hoger eindigde in de race. Verstappen verloor bij de start direct een plek aan Kevin Magnussen en in zijn overijverigheid maakte de Red Bull-rijder een prachtige pirouette toen hij vol aan het jagen was op de Haas-bolide van Magnussen. Dat is natuurlijk het laatste wat de Oostenrijkse renstal had willen zien. Verstappen verloor plaatsen aan Daniel Ricciardo, Romain Grosjean, en Nico Hülkenberg. Door twee uitvalbeurten wist de regerend wereldkampioen nog op de zesde plek te finishen en dat leverde hem acht punten op.

De verandering op de kalender kwam tijdens de tweede race, want de Formule 1 was ditmaal niet te vinden in China, maar in Bahrein. Daar ging alles van kwaad tot erger voor Verstappen. Verstappen crashte in Q1, waardoor hij geen tijd neer kon zetten in de sessie daarna. De coureur begon de race dan ook als vijftiende, maar hij kon geen heroïsche start maken zoals in China in 2017. In de tweede ronde van de race maakte de achterband van Verstappen contact met de voorvleugel van Lewis Hamilton (die als negende begon doordat hij zijn versnellingsbak verving, red.), waardoor hij een lekke band kreeg. Verstappen reed inmiddels helemaal achteraan, maar er werd nog wat zout in de wonden gestrooid van de Red Bull-rijder. Verstappen moest zijn auto parkeren na problemen met de transmissie, waardoor hij niet in de dubbele cijfers wist te komen na twee Grands Prix.

2019 - 27 punten: Verstappen kent beste start in vijf jaar Formule 1

In 2017 begon Verstappen al goed aan het seizoen, maar in 2019 deed de coureur het net iets beter dan twee jaar eerder. Verstappen mocht de race in Australië opnieuw als vierde starten en kwam gelijk in gevecht met beide Ferrari's. Voor hem stond Sebastian Vettel en achter hem reed Leclerc. Vooral tussen Verstappen en Leclerc ontstond getouwtrek om de vierde plaats. Uiteindelijk wist de Red Bull-rijder een gat te slaan naar de Monegask na bocht 5 en moest hij nu achter Vettel aan. Het duurde even voordat Verstappen überhaupt een kans had om de volgende Ferrari-rijder aan te vallen. Pas in ronde 31 kon Verstappen zich een weg langs de voormalig Red Bull-coureur wringen. Verstappen wist deze positie vast te houden in de overige 27 ronden, waardoor hij niet alleen 15 punten mocht opschrijven, maar ook plaats mocht nemen op het podium in Albert Park.

Een week later was het Formule 1-circus opnieuw te vinden op het Bahrain International Circuit. De kwalificatiesessie was ditmaal een stuk beter voor de rijder, aangezien hij op de derde startrij te vinden was. De openingsfase zelf was opnieuw niet vrij van incidenten, want toenmalig McLaren-coureur Carlos Sainz probeerde Verstappen te passeren in bocht 4. De voormalig teamgenoten bij Toro Rosso (nu AlphaTauri, red.) maakten contact, waardoor Sainz de pitstraat in moest rijden vanwege een lekke band. Uiteindelijk wist Verstappen geen rol van betekenis meer te spelen in de strijd om een podiumplek, maar kreeg hij wel de vierde plek cadeau van Vettel. De Duitser verloor de tweede plek aan Hamilton door een spin. De banden van zijn Ferrari-bolide waren versleten, waardoor hij veel vibraties ervoer. Hierdoor knalde de voorvleugel opeens van de auto van Vettel, waardoor hij veel posities moest inleveren en Verstappen zichzelf op de vierde plek vond.

2020 - 15 punten: Verstappen en Red Bull-motor niet opgewassen tegen Mercedes

In 2020 werd de seizoensstart met maar liefst vier maanden verplaatst door de coronapandemie. De Formule 1 was in maart al neergedaald in Australië, maar de wereld werd op zijn kop gezet. Niet alleen de datum van de openingsrace was anders, maar ook de plek. De koningsklasse van de autosport was naar Oostenrijk gevlogen om daar een double header te verrijden. De eerste van de twee races op de Red Bull Ring verliep uitermate dramatisch voor Verstappen. De Red Bull-rijder was als derde gekwalificeerd, achter de twee Mercedessen, maar mocht als tweede starten, aangezien Hamilton een gridstraf van drie plekken had. Alle goede bedoelingen konden echter gauw de prullenbak in op zondag. De elektrische systemen van de RB16 van Verstappen hielden ermee op in de elfde ronde, waardoor het stuur van Verstappen telkens aangaf dat de auto in anti-stall was gegaan. De coureur moest op het lange rechte stuk zijn auto parkeren en al vroegtijdig terugkeren naar zijn garage.

De coureurs mochten een weekje blijven hangen tussen de bergen van Stiermarken. Voor Verstappen en Red Bull was het een weekje vol extra leerwerk, maar dat deed de Oostenrijkse renstal goed. Tijdens Q3 wist Verstappen de tweede tijd te rijden. De coureur stond echter wel op 1,2 seconden van polesitter Hamilton. De derde kwalificatiesessie werd in hevige regenval verreden en de Brit was duidelijk sterker in de erbarmelijke omstandigheden. Tijdens de race verloor Verstappen echter een plekje ten opzichte tot zijn startpositie. Bottas startte op de vierde plek, maar zijn Mercedes-bolide was een aantal klassen beter dan de Red Bull-auto van Verstappen. Vijf ronden voor het einde van de race was Bottas aan de staart gekomen van de Limburger. Verstappen kon één ronde goed weerstand bieden, maar moest in bocht 4 uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de Fin.

2021 - 43 punten: Verstappen en Hamilton leveren voorbode op zinderende titelstrijd

In 2021 werd de Formule 1 nog steeds geteisterd door de pandemie. De testdagen waren dit jaar dan ook niet in Barcelona, maar in Bahrein en daar werd ook de eerste race van het seizoen gehouden. Tijdens de testdagen was Red Bull duidelijk als favoriet uit de bus gekomen en dat betaalde zich uit op zaterdag, want Verstappen pakte direct poleposition. De overwinning ging uiteindelijk toch naar Hamilton door een betere strategie en door het fenomeen baanlimieten. Na de pitstops had de Mercedes-rijder een voorsprong opgebouwd, maar door vers rubber kwam Verstappen in de laatste ronden akelig dichtbij. In ronde 53 plaatste de Red Bull-rijder zijn aanval en hij ging voorbij aan de zevenvoudig wereldkampioen. In zijn actie werd Verstappen van de baan geforceerd en moest hij de positie teruggeven. Hierdoor moest Verstappen de overwinning laten aan zijn grootste rivaal van dat jaar.

De Formule 1 keerde pas drie weken later weer terug en was inmiddels gearriveerd in Italië voor de Emilia Romagna Grand Prix op het circuit van Imola. Hamilton wist op zaterdag poleposition op zijn naam te zetten, terwijl Verstappen niet verder kwam dan een teleurstellende derde plek. Die twee posities maakte de coureur direct goed bij de start van de race. Verstappen passeerde teamgenoot Sergio Pérez zonder enige moeite en in de eerste bocht rekende hij af met Hamilton. Daar werden wat bandjes tegen elkaar aangetikt, maar de wedstrijdleiding besloot niks met het incident te doen. Een vroege safety car had roet in het eten kunnen gooien voor Verstappen, maar tijdens de herstart was hij Hamilton te slim af. De rest van de race reed de Red Bull-rijder soeverein vooraan en overleefde hij een nieuwe herstart na een rode vlag. Het resulteerde in de eerste van tien overwinningen dat seizoen. Bovendien scoorde de coureur in de eerste twee races direct 43 punten, iets wat hij nog niet eerder deed.

De afgelopen twee races had Verstappen de cijfers van 2021 zeker kunnen evenaren, ware het niet dat zijn auto de geest gaf in Bahrein. Uiteindelijk werd het dus een evenaring van zijn seizoensstart in 2017. Niet de slechtste start die de coureur heeft gehad bij Red Bull, maar hij had toch op beter gehoopt. Zijn slechtste start kwam in 2018 en daarbij moet hij voor een deel naar zichzelf kijken. Verstappen had uitzicht op meer in Australië, maar door een eigen fout moest hij veel plekken inleveren. In alle andere jaren scoorde Verstappen in de eerste twee races van het seizoen minstens één podium met als hoogtepunt natuurlijk zijn kampioensjaar. In 2017, toen Verstappen ook met 25 punten begon, werd de coureur uiteindelijk zesde in het kampioenschap. Gezien de snelheid van de RB18 hoeft de coureur waarschijnlijk niet te vrezen voor een dergelijke klassering.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws