Max Verstappen eist van zijn team Red Bull Racing dat ze niet stoppen met de ontwikkeling van de RB16B, zo laat hij weten in gesprek met Formel1.de. De Nederlander wil de kansen op een mogelijke wereldtitel niet aan zich voorbij laten schieten en een doorontwikkelde auto is volgens hem daarin cruciaal. Zo benoemt hij BMW als voorbeeld, die exact het tegenovergestelde deed in 2008 wegens een aanstaande reglementswijziging.
'Mijn mening is: zolang we een goede kans hebben om de titel te pakken, mogen we niet opgeven', verklaart Verstappen die momenteel kampioenschapsleider is. Volgend jaar komt er een flinke wijziging in het technische reglement en daardoor is het belangrijk dat daar genoeg op wordt gefocust. Als team wil je natuurlijk niet achter de feiten aanlopen doordat de concurrentie wel alles op de nieuwe bolides heeft gegooid.
Doorontwikkeling RB16B cruciaal wegens onzekerheid van 2022
Desondanks wil de Limburger dat de ontwikkeling voor 2022 niet ten koste gaat van de RB16B van 2021. Daarvoor is de titelstrijd met Lewis Hamilton en Mercedes te kostbaar om te laten schieten voor de onzekerheid van het volgende seizoen: 'Het is moeilijk om te zeggen dat dit jaar nog lastig is en dat je volgend jaar kan winnen. Je weet dat gewoon niet. Als we dit jaar een kans zien, moeten en willen we die natuurlijk benutten.'
Verstappen wil dan ook niet dat zijn team net zo de fout in gaat als BMW in 2008. De Duitse renstal, toen nog naamgever voor het huidige Alfa Romeo, besloot te stoppen met de ontwikkeling van de bolide van dat jaar om volledig te focussen op 2009. Dat jaar stonden er grote reglementswijzigingen op de planning, net als voor 2022. Een andere overeenkomst is de positie in het kampioenschap: zowel BMW in 2008 als Red Bull in 2021 voerde op een gegeven moment de tussenstand aan.
BMW gooit alles op reglementswijziging, maar flopt volledig
Toen Robert Kubica de Grand Prix van Canada won, namen hij en zijn team namelijk de leiding over. Hoewel de Pool er goed voor stond om mee te kunnen doen met topteams McLaren en Ferrari, trok BMW vroegtijdig de stekker uit het project van 2008 om volledig te concentreren op 2009. Het doel was om juist dat jaar de titel te winnen, maar het idee flopte compleet en zelfs het behalen van podiums was een uitdaging. Aan het eind van het jaar trok het Duitse automerk ook nog eens de stekker uit het Formule 1-team.
'Juist daarom moet je doorontwikkelen', vertelt Verstappen verder. 'Ik denk dat we genoeg mensen binnen ons team hebben om ook voor volgend jaar een goede auto te ontwikkelen.' Concurrent Mercedes gaf eerder dit jaar al aan te stoppen met de ontwikkeling van de W12, zoals hun auto heet. Slechts zeer kleine updates zouden nog worden doorgevoerd, maar niet meer dan dat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties