Max Verstappen ervaart nu voor de zoveelste keer tijdens een sessie problemen met de achtervleugel. Ook tijdens de derde vrije training ging het weer mis bij de Nederlander. Red Bull Racing is inmiddels met een verklaring gekomen voor de aanhoudende problemen bij de RB16B. Wat is er precies aan de hand? En weet Red Bull dit probleem op de lossen voorafgaand aan de kwalificatie in Qatar? Deze prangende vragen beantwoorden we.
Laten we eerst eens kijken naar wat precies het probleem is. Logischerwijs weigert Red Bull om een exacte uitleg te geven voor de technische fout die optreedt, maar gelukkig zitten er heren bij het Oostenrijkse ServusTV die meer weet hebben van de technische kant van het achtervleugelprobleem van Red Bull. Sergio Pérez moest immers de laatste trainingssessie in Doha ook tijdelijk in de garage blijven staan, het heeft dus niet enkel betrekking op de 24-jarige.
Bij het Oostenrijkse medium wordt gemeld dat de problemen met het onderdeel afkomstig zijn van het activatiesysteem. Wanneer de DRS wordt geactiveerd, komt het mechanische om de openklappende vleugel te activeren onder grote druk te staan. De DRS-zone in Qatar is lang, en dat heeft een negatief effect op het betreffende systeem. Daarom zagen we de DRS van Verstappen ook klapperen in de diverse vrije trainingen.
Het probleem is dat wanneer de vleugel begint te klapperen, de kans dat het vervolgens fout gaat alleen nog maar groter wordt. Hoe meer de achtervleugel trilt, hoe meer schade er immers optreedt aan het activatiesysteem, en de vleugel zelf. Het bovenste deel van de Red Bull-vleugel is dus te zwaar belast, wat volgens de experts op de televisiezender zelfs tot gevolg heeft dat er scheurtjes ontstaan in het onderdeel. Dit kost topsnelheid en dus rondetijd.
Also read
Boordradio's VT3 | Hamilton vraagt naar afstelling Verstappen: 'Hebben ze de vleugel veranderd?'
Waarom gebeurt dit in Qatar?
Waarom heeft Red Bull op Losail International Circuit last van dit probleem? Ook dit wordt belicht. Het probleem is dat de aerodynamische eigenschappen van Midden-Oosterse circuit om een specifieke combinatie vragen bij de afstelling. Zo kent het circuit één heel lang recht stuk, maar verder voornamelijk bochten, waardoor er, eigenlijk zoals gebruikelijk, een afweging moet worden gemaakt tussen rechte lijnsnelheid en snelheid in de bochten. Met name in de bochten is de tijdswinst middels de afstelling aanzienlijk.
Om de rondetijden te optimaliseren wordt er zodoende met een opvallend grote achtervleugel gereden. Zo'n achtervleugel staat toe dat de bolide in de bochtige sectoren van het asfalt veel grip wint, maar dit kost zoals gezegd tijd op het rechte stuk. De zestien bochten vormen voldoende reden om voor de high-downforce-afstelling te gaan. Daardoor ervaart de achtervleugel echter wel meer weerstand op het rechte stuk dan op andere circuits. Daarom keerde ook de flapperende achtervleugel in Qatar terug.
De oplossing van Red Bull bij achtervleugel Verstappen
Het probleem is dat Red Bull momenteel enkel een hot fix aan kan bieden. Dit houdt in dat ze elke keer opnieuw het onderdeel vastschroeven en vastlijmen. Een tijdelijke oplossing dus, maar op termijn blijft het misgaan met de vleugel. Red Bull blijft dus tijdens elke sessie maar sleutelen, maar zal dit vermoedelijk de rest van het weekend moeten blijven doen om een eindresultaat te verzekeren voor de WK-leider.
Wel heeft het team uit Milton Keynes al een bemoedigend bericht naar buiten gebracht. Iedereen wacht immers met spanning tot de kwalificatie. Weet Red Bull het onderdeel tijdig in dusdanige staat te krijgen dat Verstappen de zaterdagsessie zonder zorgen kan verrijden? Het team zelf zegt van wel: 'Het probleem is bij Pérez verholpen en treedt alleen nog op bij de bolide van Verstappen', zo belichtte een woordvoerder van het team de zaak in Qatar.
'We hebben het probleem weten te verbeteren maar nog niet helemaal opgelost', wordt benadrukt. 'We zullen het onder controle hebben voordat we de kwalificatie ingaan.' Red Bull zegt dus dat Verstappen zich tijdens de kwalificatie geen zorgen hoeft te maken over of het systeem werkt of niet. Wel weigert de renstal vrij te geven wat ze precies gedaan hebben en hoe dit probleem in de nabije toekomst voorkomen zal worden.
Update 15.00u (20/11) | Horner ligt probleem achtervleugel Verstappen toe
Christian Horner heeft in gesprek met Sky toegelicht wat het probleem met de achtervleugel van Verstappen veroorzaakt. 'We hebben wat problemen met de activator gehad. Zodra de vleugel begint te klapperen, stopt het niet. Dat kost ons tijd omdat het het gat tussen de vleugels verkleint. Hopelijk krijgen we het op tijd onder controle.' De teambaas geeft hiermee aan dat de tijd van Verstappen mogelijk beter had gekund mocht de vleugel goed werken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties