Ook tijdens de derde vrije training in Qatar was er weer voldoende te beleven. Zo werd de sessie afgetrapt met een rode vlag, waarna de middag er voor Nikita Mazepin alweer op zat. Ook werd er Red Bull Racing-informatie gedeeld met Lewis Hamilton in de cockpit en liep Carlos Sainz schade op. Tenslotte meende ook Max Verstappen nog een telefoon af te horen gaan in de pitstraat. F1Maximaal zet de meest interessante, bijzondere en grappige boordradio's op een rijtje.
De eerste man die Losail International Circuit betrad voor de derde vrije training was Mazepin. De Rus miste een hele trainingssessie op vrijdag vanwege een probleem met zijn chassis en had dus flink wat meters goed te maken. Ook gedurende de derde training van het weekend zat het voor de Haas-coureur niet mee. Hij was de pitstraat nog niet uit of zijn Ferrari-motorblok begon te haperen.
Meteen was daar zijn ingenieur te horen over de boordradio. 'Zet de auto uit', werd hem dwingend verzocht. Mazepin was het eens met de gang van zaken: 'De auto klonk niet oké. De motor klonk anders dan voorheen. Ik stap uit.' Inmiddels is bekend geworden dat Haas waarschijnlijk motorcomponenten gaat vervangen, al zal het de startpositie van Mazepin vermoedelijk niet schaden. Doorgaans start hij immers al achteraan.
Wind steekt op in Qatar
De derde vrije training was wat weersomstandigheden betreft gelijk aan de eerste vrije training, al is de wind wel wat toegenomen. Ook Valtteri Bottas, rijdend voor Mercedes, werd dit verteld gedurende de sessie. 'We hebben wind van 17 kilometer per uur in de rug in bocht 1', meldde zijn ingenieur. Hij kreeg geen reactie van zijn Finse collega. Volgens de experts op Sky Sports F1 waait de wind op zaterdag precies vanaf de andere kant dan dat deze op vrijdag kwam.
Pierre Gasly kende geen vlekkeloze sessie. De Fransman, die in Qatar in topvorm leek te zijn op de vrijdag, had op zaterdag beduidend meer moeite met zijn auto. 'Ik verloor hem gewoon, wat is dit?', stelde hij verbaasd toen hij op een ongebruikelijke plek spinde. 'Ik heb geen idee', reageerde zijn ingenieur, die net zo verbaasd leek. AlphaTauri zou het nakijken.
Hamilton krijgt informatie over Verstappen
Halverwege de training, toen Verstappen zijn eerste snelle ronde neergezet had, kreeg Hamilton te horen dat hij achterliep op de Nederlander. Ingenieur Peter Bonnington meldde hem het volgende: 'Het gat naar Verstappen is drie honderdsten. Je laat het vooral in bocht 12 en 13 liggen.' Dit is een deel van de laatste sector van Losail dat voornamelijk uit hoge snelheidsbochten bestaat.
Vandaar dat Hamilton ook meteen even informeerde naar wat Red Bull precies met de afstelling van zijn titelconcurrent had gedaan. 'Bocht 12 en 13', antwoordde hij vragend. 'Hebben ze de vleugel veranderd?' Bonnington kalmeerde zijn coureur: 'Hun rechte lijnsnelheid is best oké. We gaan er vanmiddag naar kijken.' Mercedes houdt dus een oogje op hoe Red Bull dit weekend haar bolide op het circuit zet.
Niet veel later kwam er ook nog een bericht vanuit een van de Ferrari's. Carlos Sainz, die prima in zijn vel zit in Doha, raakte een van de hoge kerbstones die het circuit eigen is. 'Ja, check de vloer', liet hij ogenblikkelijk weten aan zijn Italiaanse renstal. 'Bij de exit van bocht 15', voegt hij daar meteen aan toe, om aan te geven waar het precies mis was gegaan.
Verstappen hoort een telefoon
In de slotseconden van de sessie liet ook Verstappen nog even van zich horen op de boordradio. Ingenieur Gianpiero Lambiase vuurde een salvo aan instructies op hem af: 'Engine 14, positie 6, alsjeblieft, Max. Engine één-vier, positie 6.' Verstappen hoorde op de achtergrond het alarm in de pitstraat en besloot daar op in te haken. 'Wiens telefoon gaat er af?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties