Max Verstappen is niet alleen wereldkampioen in de Formule 1, maar ook zeer actief in het simracen. Met Team Redline heeft hij de ambitie om een simcoureur naar de echte racewereld te loodsen. Dat plan moet dit jaar al van de grond komen met Chris Lulham. Verstappens collega's bij Team Redline vertellen over hun band met de Red Bull Racing-coureur, en de gebruiksaanwijzing, die ze nodig hebben bij de eigenwijze coureur.
Voor veel coureurs blijft de autosport ver buiten bereik. Zelfs een seizoen in de opstapklassen of de karts kost steeds meer geld, terwijl het simracen steeds serieuzere vormen aanneemt. Bij Team Redline rijden verschillende toptalenten op de virtuele banen, waaronder ook Verstappen zelf. Een van de mannen, met wie Verstappen al het langst samenwerkt bij Redline, is Gianni Vecchio, een 26-jarige Duitser.
Band met Verstappen
Vecchio vindt het inmiddels vrij normaal dat hij met Verstappen samenwerkt. 'Toen ik mijn vrienden hier voor het eerst over vertelde, geloofden ze me niet', lacht Vecchio bij Viaplay. 'Ze zeiden: dit kan niet, iemand speelt gewoon onder zijn naam. Ik liet hen wat foto's zien, dus ze begonnen me langzaam te geloven', grinnikt Vecchio, die net als Verstappen graag op iRacing competitief is.
Verstappen heeft regelmatig contact met zijn oosterbuur. 'Iedereen ziet hem als een heel bekende topatleet, maar voor ons is het gewoon alsof je met hele goede vrienden praat', legt Vecchio uit, die zijn beroep ook niet langer als een computerspelletje ziet. 'Het is geen spel meer. Dit is de meest realistische E-sport die je kunt vinden. Veel echter dan dit wordt het niet, dit is geen spel meer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen slecht voorbereid
Verstappen zelf komt op het laatste moment aan bij de Heineken Player 0.0-simracefinale, waar hij F1 2024 moet spelen. Tijd voor voorbereiding was er niet. 'Ik moet zeker nog oefenen, anders lig ik een halve ronde achter. Het is ook achttien ronden! Ik moet hem eigenlijk in de vijfde ronde helemaal opvouwen', lacht Verstappen tegen manager Raymond Vermeulen.
'Ik heb nul kans, dit wordt echt helemaal niks', beseft de 27-jarige coureur. 'Als het nou op iRacing was, had ik nog wel een beetje kans. Dan had ik zeker kans, maar niet in het F1-spel, aldus Verstappen, die nooit op dat spel racet. 'Moet ik dan liegen en zeggen dat ik honderd ronden heb geracet? Dan sta ik helemaal voor lul.'
Verstappen komt vervolgens aan bij zijn teamgenoten, waar hij nog een half uurtje heeft om te oefenen op het circuit van Zandvoort. 'Wat is de snelste lijn door die kombocht?' zo verwijst Verstappen naar de Hugenholtzbocht. 'Gebruik ik nu DRS of de batterij? Hoe open ik de DRS?' luiden de vragen van Verstappen.
Eigenwijs
'Hij kwam binnen, en hij vroeg meteen om advies. Wij vertelden hem wat hij moest doen, en hij volgde het advies niet op. Kom op, man' lacht Vecchio, terwijl Verstappen nog steeds probeert te wennen aan het spel. 'Wat een schijtbocht!' roept de Nederlander op de achtergrond uit, onder het gelach van zijn collega's. 'Je moet naar binnen snijden', adviseren Vecchio en Enzo Benito. 'Ga niet helemaal naar de buitenkant. Je moet meer voor een V-vorm kiezen.'
De tekst gaat verder onder de video.
Vecchio legt uit dat hij als teamgenoot inmiddels weet hoe hij met Verstappen moet omgaan. 'Hij weet dat hij goed is. We moeten soms dingen drie keer zeggen, omdat hij al verwacht dat hij het betere idee heeft op dat moment. Dan kost het drie of vier pogingen, voordat hij denkt: misschien hebben ze toch gelijk. Ik moet het hem altijd vol passie vertellen.' Verstappen reageert gevat op die opmerkingen: 'Het ligt eraan of ik het goede feedback vind.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties