Max Verstappen heeft in de negen jaar die hij in de Formule 1 heeft gereden, al veel dingen teweeggebracht in de sport. Er gaat haast geen Grand Prix-weekend meer voorbij waarin de coureur van Red Bull Racing niet uitvoerig besproken wordt. In het verleden is dat ook weleens in negatieve zin zo geweest en is de rijder meermaals op het matje geroepen bij de wedstrijdleiding en de FIA. Verstappen heeft er dan ook meerdere malen voor gezorgd, direct of indirect, dat de regelgeving in de sport werd aangepast. F1Maximaal zet deze aanpassingen op een rijtje.
Verstappen pakte vorig jaar zijn derde wereldkampioenschap op rij. Ditmaal ging dat zonder al te veel controverse, al was het titelfeestje op de zaterdag niet heel uitbundig. In 2021 en 2022 werd er wel naar het regelboekje gegrepen na de titelzege van de Nederlander. In 2021 werd de safety car-procedure flink in twijfel getrokken en in 2022 keken de media en de FIA naar verschillende regelboekjes. Er was verwarring alom, maar bij het bestuursorgaan wist men zeker dat de titel naar Verstappen ging, al moest de coureur nog even overtuigd worden. Deze situaties zorgden voor regelwijzigingen, maar dat was niet de eerste keer.
F1 wordt 18+ door Verstappen
Verstappen wist in zijn kartdagen en in de Formule 3 indruk te maken op meerdere teambazen in de Formule 1. Red Bull en Mercedes probeerden er met de handtekening van de zestienjarige Verstappen vandoor te gaan. De charme van Helmut Marko, die de Nederlandse coureur een snelle overstap naar de Formule 1 garandeerde, was uiteindelijk voldoende om de keuze op Red Bull te doen laten vallen. Dat de kans in de koningsklasse snel zou komen, bewees Marko door de jonge coureur een eerste vrije training te laten rijden voor het team van Toro Rosso (ondertussen na 4 jaar AlphaTauri, nu Visa Cash App RB, red.) op het circuit van Suzuka.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen was destijds zeventien jaar en drie dagen oud, waarmee hij de jongste coureur was die ooit een sessie verreed in de Formule 1. Meerdere mensen in en rondom de sport fronsten hun wenkbrauwen toen ze zagen dat Verstappen in mocht stappen. Daarbovenop komt het feit dat de huidige wereldkampioen een jaar later een zitje had bemachtigd bij Toro Rosso. De organisatie van Red Bull moest er dus voor zorgen dat Verstappen voldoende kilometers zou maken om een superlicentie te krijgen. De coureur reed meerdere vrije trainingen in het restant van het Formule 1-seizoen en moest vierhonderd kilometer rijden in een aparte test om een superlicentie te bemachtigen.
Het feit dat een zeventienjarige niet in een straatauto mocht rijden, maar wel in een Formule 1-bolide, viel natuurlijk ook op bij de FIA. De conclusie was dat een zeventienjarige veel te jong is om in te stappen in de koningsklasse van de autosport. Hierdoor besloot de FIA dat een coureur minimaal achttien jaar oud moest zijn om een superlicentie te kunnen bemachtigen. Naast het feit dat men de coureur te jong vond, was er nog een probleem in de ogen van de FIA en criticasters. Verstappen zou namelijk te weinig ervaring hebben in raceauto’s. Het klopt dat de nu meervoudig racewinnaar slechts één jaar in de Formule 3 had gereden. De FIA besloot dat een rijder minimaal veertig punten moest verdienen in de verschillende opstapklassen als ze een kans wilden maken op een Formule 1-zitje. Dit onderdeel van de regelgeving heet in volksmond van de Formule 1 ook wel de 'Verstappen-rule'.
FIA houdt Verstappen-rule 2.0 niet lang in stand
Verstappen staat bekend om zijn agressieve rijstijl. Dat heeft de Red Bull-coureur al meermaals een tijdstraf opgeleverd. Dit heeft er een aantal keren voor gezorgd dat hij zelfs van het podium werd gestoten nadat de race al voorbij was. Het zorgde er zelfs voor dat er een ‘Verstappen-rule’ 2.0 kwam in de Formule 1. Verschillende andere coureurs hadden namelijk opgemerkt dat de jonge rijder heel agressief zijn positie verdedigde en vaak onder het remmen van zijn lijn af kwam. Na enkele incidenten tussen Verstappen en Kimi Räikkönen besloot de FIA in te grijpen.
Lees ook
Norris: 'Als je tegen de beste coureur ter wereld wilt strijden, is dat niet het beste om te doen'
Horner staat versteld van Verstappen: 'Daar liet hij het hele weekend een waanzinnige prestatie zien'
Voor de Grand Prix van de Verenigde Staten van 2016 werd er een nieuwe regel geïntroduceerd door de wedstrijdleiding. Coureurs mochten niet meer van hun lijn afwijken onder het remmen. Er werd namelijk een extra regel toegevoegd aan het zinnetje: ‘geen enkele auto mag gereden worden op een manier dat deze gevaar veroorzaakt voor andere coureurs.’ De regel die er aan werd toegevoegd stelde dat coureurs die zich schuldig bevonden aan ‘het abnormaal veranderen van richting onder het remmen’ door de stewards bekeken zouden worden.
Waar Ferrari eerst nog de dupe was van zulke acties, zonder dat Verstappen daar een straf voor kreeg, werd Sebastian Vettel als eerste bestraft onder deze nieuwe regelgeving. Tijdens de Grand Prix van Mexico van dat jaar verdedigde de Duitser te stevig ten opzichte van Daniel Ricciardo. Vettel reed destijds voor de Italiaanse renstal en kreeg een tijdstraf van tien seconden. Dat kostte de Ferrari-rijder een hoop punten, aangezien hij hierdoor niet meer op het podium eindigde, maar vijfde, achter zowel Ricciardo als Verstappen. Na minder dan een half jaar had de FIA echter al genoeg van de ‘Verstappen-rule’ 2.0 en besloot het deze te schrappen voor het 2017-seizoen om coureurs zo meer vrijheid te geven tijdens de gevechten op de baan.
Eerste titel Verstappen met vervelende bijsmaak voor deel F1-wereld
De Grand Prix van Abu Dhabi van 2021 heeft een stempel gedrukt op de Formule 1. Het seizoen was zenuwslopend door de titelstrijd tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Deze strijd moest beslist worden in een zinderende apotheose op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Het leek op een anticlimax uit te lopen voor Verstappen, nadat Hamilton een groot gat had getrokken naar de Red Bull-coureur. De race werd echter op zijn kop gezet door een crash van Nicholas Latifi. De safetycar moest immers ingezet worden, waardoor het veld weer dichter op elkaar kwam te rijden.
Tussen Verstappen en Hamilton zaten er echter vijf gelapte auto’s. Michael Masi, de wedstrijdleider dat jaar, besloot de vijf auto’s tussen de twee titelrivalen vandaan te halen en de race een ronde later te hervatten, wat betekende dat er nog één ronde te rijden was. Er waren echter een aantal problemen met deze interpretatie van de regels. Ten eerste werden niet alle gelapte auto’s voorbij aan de safetycar gestuurd, waardoor enkele rijders benadeeld werden. Ten tweede moet de wedstrijdleider nog een extra ronde de safetycar buiten laten voordat er weer geracet kan worden.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mercedes was, en is stiekem nog steeds, woest over de situatie. Door de keuze van Masi wist Verstappen uiteindelijk zijn eerste wereldtitel te winnen, maar dat was dus niet zonder de nodige controverse. Een deel van de Formule 1-wereld was teleurgesteld in het einde van een geweldig seizoen. Er moest verandering komen, wat indirect teweeg werd gebracht door de titel van Verstappen. Er werd welgeteld één woordje aangepast, aangezien het ambigue ‘any lapped cars’ werd vervangen door het duidelijke ‘all lapped cars’. Een verandering die voor menig Formule 1-fan niet voldoende was na het controversiële einde in Abu Dhabi.
Verstappen moet netjes in treintje blijven rijden
Verstappen en de herstart na een safety car-situatie zijn in de afgelopen twee jaren een vreemd huwelijk gebleken. In Abu Dhabi wilde Mercedes niet alleen dat Verstappen de titel werd ontnomen door de keuze van de wedstrijdleiding, maar ook omdat hij Hamilton zou hebben ingehaald toen de safety car eenmaal weer op weg was naar de pitstraat. Verstappen werd uiteindelijk niet schuldig bevonden, maar het klopt wel dat hij naast Hamilton reed toen de safety car-lampen eenmaal waren uitgegaan; een situatie die zich een aantal maanden later weer voordeed.
Tijdens de eerste race van het 2022-seizoen, de Grand Prix van Bahrein, besloot de Red Bull-coureur namelijk hetzelfde te doen bij Charles Leclerc. Dit leverde hem uiteindelijk helemaal niks op, omdat de Monegask telkens een veel betere herstart kende. Verstappen moest immers een krappere lijn rijden in de laatste bocht, waardoor zijn exit werd gecompromitteerd. Een week later in Saoedi-Arabië deed Verstappen het dunnetjes over en toen had de FIA er genoeg van. Het bestuursorgaan zorgde ervoor dat dergelijke acties verboden werden voor de toekomst. Een regelverandering waar de coureur van Red Bull dus wel direct invloed op had.
Lees ook
Hamilton, Schumacher, en Stewart: deze records zijn in 2024 haalbaar voor Verstappen
Voormalig Mercedes-CEO noemt team dat Red Bull kan verslaan: 'Mijn achtjarige dochter heeft een sterke voorkeur'
Ook vraagtekens rondom tweede titel Verstappen
De tweede titelzege van Verstappen legde weer een aantal pijnlijke plekken bloot in de regelgeving van de FIA. Alles werd volgens het boekje uitgevoerd omtrent het uitdelen van de punten na de Grand Prix van Japan, maar het zorgde wel voor een hoop verwarring. Niemand wist namelijk dat de regel bestond. Aangezien de race gewoon werd afgevlagd, ondanks dat slechts 53 procent van de raceafstand werd verreden, mochten alle punten worden vergeven. Was de race geëindigd onder een rode vlag, dan had Verstappen bijvoorbeeld maar 19 punten gekregen en had hij dus nog geen titelfeestje kunnen vieren.
Ondanks dat Ben Sulayem tijdens het FIA-gala aan het einde van het 2022-seizoen nog stellig het bestuursorgaan verdedigde, werden de regels alsnog aangepast. Zo wordt er nu gekeken naar het aantal ronden dat gereden is en bepaald of 25, 50 of 75 procent van de race-afstand is afgelegd. Op basis daarvan worden nu dan ook de punten uitgedeeld. Mocht een race voor vijftig procent voltooid zijn, ook al eindigt de Grand Prix onder een groene vlag, dan krijgt de winnaar dertien punten. Opnieuw zorgde een titel van Verstappen indirect voor een regelwijziging.
Mag Verstappen nou wel of niet inhalen?
De laatste regelwijziging die Verstappen teweegbracht, had effect op één weekend. De FIA had zichzelf weer in de nesten gewerkt door een maximale rondetijd voor een out en in lap te introduceren. Hierdoor moesten coureurs elkaar gaan inhalen in de pitstraat. Dit werd aangemoedigd tijdens de Grand Prix van Brazilië, maar in de laatste race in Abu Dhabi werd Verstappen toch op de vingers getikt. De Nederlander haalde George Russell en Hamilton in, en dat leverde wat vragende blikken op bij de Mercedes-coureurs. Dat weekend werd, door de actie van Verstappen, het verboden om nog auto's in te halen in de pitstraat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties