De race van Verstappen | Verstappen bezorgde Lambiase zweethandjes: 'Doe maar wat rustiger, vriend' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Verstappen bezorgde Lambiase zweethandjes: 'Doe maar wat rustiger, vriend'

De race van Verstappen | Verstappen bezorgde Lambiase zweethandjes: 'Doe maar wat rustiger, vriend'

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen pakte in Brazilië de zege op een legendarische wijze door vanaf P17 door het veld te snijden alsof het niets was. Na 133 dagen wist hij eindelijk weer te zegevieren en mogelijk zelfs de genadeklap uit te delen in de titelstrijd. Het was een chaotische race onder zeer moeilijke omstandigheden.

Hoewel de sprintkwalificatie op vrijdag niet zo goed ging als Red Bull Racing had gehoopt, was de pace tijdens de sprintrace zelf toch wel erg bemoedigend. Verstappen mocht de race als vierde aanvangen en kwam als derde over de streep, maar vanwege een Virtual Safety Car infringement werd hij na afloop gedemoveerd naar P4. Hoe dan ook haalde de Oostenrijkse renstal positieve dingen uit de korte race voorafgaand aan de kwalificatie. Op zaterdagmiddag regende het zo hard dat de FIA besloot om de kwalificatie uit te stellen naar zondagochtend. Om 7:30u Nederlandse tijd stonden de coureurs al op de baan om de strijd om de poleposition te voeren.

Het leek er zeker op dat Verstappen mee kon doen voor de pole, wat belangrijk was gezien zijn motorstraf. Dat verliep anders. Lance Stroll crashte laat in Q2 en toen duurde het even voordat de rode vlag werd ingezet door de stewards, waardoor Verstappen zijn ronde niet meer af kon maken, maar anderen wel. Hij lag eruit na Q2, en met zijn gridpenalty belandde hij bijna op de achterste startrij in de startopstelling voor de Grand Prix van São Paulo. 'Een getergde Max is Max plus', zei Tom Coronel op maandag bij Viaplay. En dat was te zien. Van P17 naar de zege in de regen, alsof het niets was.

Chaos bij de start: 'Er is wat vertraging met de beslissingen'

De race leek op zondag, nog steeds op een natte baan, op tijd van start te gaan, maar Lance Stroll spinde en belandde in het grind in bocht 4, waardoor de start werd uitgesteld. 'Max, we hebben gele vlaggen in bocht 4, het is voor Stroll', liet race-ingenieur Gianpiero Lambiase weten. 'Volgens mij is zijn motor uit. Ah, hij rolt, hij rolt', reageerde Verstappen. 'Ja, zijn motor is weer aan, ik houd je op de hoogte', zei de ingenieur. Ondanks de duidelijke aborted start-signalen begonnen Lando Norris en een drietal anderen toch aan een nieuwe formatieronde, terwijl de reglementen voorschrijven dat je moet wachten en de motor uitzetten. Daarna keerde iedereen echter weer terug naar de grid en moest de FIA nog even het een en het ander bekijken voordat de race wel van start kon gaan. De auto van Stroll moest uiteraard ook uit het grind gehaald worden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start lando norris mclaren 2024 mcl38 regenrace brazilie
Bij de start ging het niet helemaal goed.

Ondertussen leek niemand een idee te hebben van wat er gaande was. 'Op het moment is er geen verandering in de zaak, Max. Er is ook wat vertraging met het maken van beslissingen', zei Lambiase. 'Woah, woah, woah. Ik moest gewoon volledig stoppen, maat', zei Verstappen, die vanuit de laatste bocht het rechte stuk weer op wilde rijden. 'Dit is gewoon een blinde bocht, echt heel gevaarlijk', mopperde hij. 'We hebben een aborted start. Je mag de motor uitdoen, het duurt op zijn minst zes minuten voordat we meer informatie hebben. Oh, we gaan een extra formatieronde doen. Volg maar, we kijken overal naar', legde Lambiase uit, die het zo duidelijk mogelijk probeerde te maken voor Verstappen.

'Colapinto staat op de verkeerde plek. Veel procedures zijn niet goed uitgevoerd hier, Max, we kijken ernaar. Hij (Norris, red.) had niet mogen starten', zei Lambiase. 'Nee, je moet wachten op de groene lampen', bevestigde Verstappen. 'Voor me rijden ze niet weg?' ging hij verder. 'Iedereen probeert nu de juiste procedure te volgen. Wacht maar even', begeleidde Lambiase. Verstappen moest de motor even weer uitdoen om vervolgens opnieuw op te starten. 'Hoe gaan we nu verder dan? Check de mensen die te snel reden, trouwens', verzocht Verstappen. 'Ja, deze chaos is vooraan gecreëerd, maar jij deed het goed. De start is afgebroken, dus zet de motor zo maar uit.'

Magische openingsfase: 'Jij ligt nu tiende'

Het duurde even, maar de race ging uiteindelijk van start. Lambiase liet weten dat de startprocedure en de fout van Norris under investigation was, maar dat het na de race zou worden onderzocht. Verstappen reageerde daar niet op, hij was bezig om een goede openingsronde te rijden. En dat deed hij. In de eerste ronde alleen al wist hij zes mensen in te halen. Lambiase liet Verstappen zijn ding doen en kwam na de openingsronde met een update. 'Je bent nu tiende. De pull toggle is beschikbaar voor meer rotatie in bocht 4, als je het nodig hebt. 'Het is wat heftiger gaan regenen, dit duurt ongeveer twee à drie minuten', ging de ingenieur verder. Verstappen sneed ondertussen met gemak door het veld.

Het duurde niet lang meer of hij zou aankloppen bij Oscar Piastri. 'De auto voor je is Piastri. De pace die ze vooraan rijden is een 25,3', vervolgde Lambiase. In ronde zes was dat gat met Piastri nog drie seconden, maar hij kwam erg snel dichterbij. Aan het begin van ronde negen was dat verschil nog maar vier tienden. Verstappen liet meerdere keren de snelste rondetijd al op zijn naam schrijven, en dus was hij significant sneller dan de andere rijders. Inmiddels was het gestopt met regenen en was de racelijn zelfs al een heel klein beetje zichtbaar, maar het was duidelijk nog te nat overal. Verstappen maakte korte metten met de Australiër in de McLaren-bolide in de ronde die volgde, met een mooie inhaalactie in bocht 1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilie sao paulo start george russell lando norris 12
Verstappen klom al snel op en sneed door het veld.

'Hij zit op je staart, maat, dus pas op. Blijf in je spiegels kijken. Of nou... het gat is zes tienden. All good', zei Lambiase, die zich realiseerde dat Verstappen snel weg kon rijden bij Piastri. Hij kwam bij het treintje richting de leider in de wedstrijd aan, dat begon met Liam Lawson, en daarna Leclerc, Ocon, Tsunoda en Norris. Het begon wederom te regenen. 'We verwachten dat deze regen aanhoudt voor ongeveer vijf minuten.' Na dat bericht van Lambiase was het even stil, en liet hij Verstappen weer zijn ding doen in de jacht op Leclerc. Even dacht Verstappen dat hij de Monegask te pakken had, maar dat was niet zo. 'Het is moeilijk om te volgen', zei hij. 'Begrepen, vind het moment', antwoordde Lambiase.

Verstappen en Lambiase discussiëren tot de rode vlag

'Er zijn nog veel ronden te gaan, er kan van alles gebeuren', vervolgde de ingenieur. Verstappen probeerde hem opnieuw in te halen in bocht 1, maar kreeg de inhaalactie niet gedaan. 'Hij duwde me en gaf me geen ruimte', klaagde Verstappen. Lambiase reageerde er niet op, wetende dat het de Nederlander heus wel zou lukken om Leclerc te pakken. Dat was echter niet nodig, want de Monegask ging in ronde 25 naar binnen voor een pitstop. 'Hij komt in veel verkeer terecht nu, Max', liet Lambiase weten, zodat Verstappen niet om een pitstop hoefde te vragen. Norris wilde juist wel stoppen, en discussieerde daarover met zijn ingenieur, omdat hij vastzat achter George Russell.

McLaren en Mercedes pakten het moment tijdens de Virtual Safety Car om de banden te wisselen, maar Verstappen besloot door te gaan. Het was overigens een korte VSC, Nico Hülkenberg stond stil in bocht 1, maar rolde later weer de baan op. 'Hoelang duurt deze bui?' vroeg Verstappen. 'Er komt veel water aan nu, maat. Laat me weten wanneer het tijd is voor extremes', zei Lambiase. 'Dat is alles wat ik hoef te weten', reageerde de Nederlander. 'Hoe gaat het met de banden?' vroeg hij vervolgens. 'Blijft het regenen of niet? Nu is het extreme namelijk', antwoordde Verstappen. 'Deze bui houdt ongeveer vier minuten aan, nog maar vier minuten.'

Daarmee was het een lastige keuze, maar Verstappen besloot buiten te blijven. 'Okay, fuck. En hierna is het droog en geen regen? Als het slechts vier minuten is, dan blijf ik buiten. Je moet me op de hoogte houden met de radar, dat weet ik niet namelijk', zei de 27-jarige. 'Ja, geen zorgen. Ik laat het je weten', zei Lambiase. Na een korte VSC werd de race kort hervat, maar de baan was wel heel nat geworden. 'Fuck, dat is echt heel veel water, maar ik probeer het een ronde', gaf Verstappen aan. 'Blijf buiten, maar wees heel, heel voorzichtig. Russell en Norris zijn naar binnen gegaan voor nieuwe inters. Ze liggen achter je en jij bent effectief P2 op de baan. Houd je auto alsjeblieft op de baan', verzocht Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp sao paulo zondag 2024 7
Verstappen besloot buiten te blijven toen het harder ging regenen.

Verstappen gelooft het bijna niet: 'Dit moet een rode vlag zijn'

Naar het idee van Verstappen waren de omstandigheden te extreem en moest er een rode vlag komen. Het water liep zichtbaar langs het asfalt naar beneden, en het zicht was ontzettend slecht. 'Kom op, maat, dit is rood. Dit moet een rode vlag zijn', zei Verstappen. 'Oké, de safetycar komt nu op de baan, Max. Alle coureurs zeiden hetzelfde, ik heb geen idee wat er gaande is', zei Lambiase, die het eens was met Verstappen. 'Ja, dit is echt belachelijk', zei de Nederlander. 'Blijf buiten, blijf buiten. De safetycar is nu bocht 4.' Red Bull nam daarmee het risico om de banden niet te wisselen onder de safetycar, maar te wachten tot een rode vlag om een 'gratis' stop te hebben. 'De baan staat gewoon onder water. Er lopen riviertjes over. Hier kan je niet op rijden', zei Verstappen.

'Nou, de kwalificatie zaterdag werd afgelast vanwege omstandigheden die er nog beter uitzagen dan nu', reageert Lambiase. 'Ik weet niet wat er gaande is, Max.' Uiteindelijk kwam de rode vlag nadat Franco Colapinto hard was gecrasht onder de safetycar. 'Het is net een boot', zei Verstappen over zijn auto. 'We gaan de pits in, toch?' vroeg hij. 'Yep', bevestigde Lambiase. 'Ik kan niet zien waar ik rijd, zelfs in de pitstraat met zeventig kilometer per uur', zei Verstappen. 'De baan is helemaal nat, dus dit duurt wel even', zei Lambiase, waarmee hij Verstappen ook toestemming gaf om even de auto uit te gaan. De rode vlag duurde zeker dertig minuten, maar de race werd wel hervat.

Verstappen pakte Ocon voor de leiding en was gezien

Achter de safetycar gingen de coureurs de baan weer op, waarna Esteban Ocon het tempo bij de herstart mocht bepalen. Lambiase liet Verstappen weten dat hij dezelfde pace reed als de Alpine-coureurs en dus gewoon zo door moest gaan tot hij een moment kon vinden om Ocon in te halen. Daarbij moest hij wel op zijn banden letten, want rechtsvoor begon een beetje te warm te worden. Hij kreeg de opdracht om de plassen water goed op te zoeken om de banden te koelen, maar daarbij dus wel voorzichtig te zijn. 'Mogelijk komt er geen regen meer, Max, dus blijf gewoon om deze banden denken', zei de ingenieur, die vervolgens kon melden dat er weer een safetycar op de baan was, dit keer voor de crash van Sainz.

Hij reed over de gladde, witte lijn en spinde. 'De witte lijn in bocht 7 was dat, dus daar niet overheen rijden', zei Lambiase. 'Copy that, mate', antwoordde Verstappen. 'Het gaat waarschijnlijk de laatste vijf à tien ronden van de race regenen, maar we houden het in de gaten', zei Lambiase. 'Lichte regen of?' vroeg Verstappen. 'Best wel licht op dit moment, maar dingen veranderen snel. De safetycar gaat nu weer naar binnen', vervolgde hij. Verstappen had bij de herstart opnieuw een kans om Ocon te pakken, en dat deed hij dan ook. Onder luid gejuich van de Red Bull-garage nam Verstappen de leiding in de wedstrijd over. Op dat moment waren er nog 26 ronden te gaan. Verstappen bouwde het gat op en liep elke ronde uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp sao paulo zondag 2024 13
Verstappen aan de leiding na de tweede safetycar van de race.

'We zijn blij met de balans op dit moment, Max. Blijf om de banden denken. Het gat is 2,9, ga zo door', informeerde de ingenieur. Een ronde later was het gat meer dan drie seconden. 'Ocon zit op 3,6, Gasly op zes seconden, Russell op negen en Leclerc op twaalf.' Vanaf dat punt liet Lambiase het vrijwel volledig over aan zijn coureur, die de snelste ronde na de snelste ronde reed. Verstappen meldde nog dat het asfalt buiten de racelijn erg hobbelig was, wat hij vooral ervoer als hij het gaspedaal intrapte, maar dat was geen groot probleem. Verstappen bleef het gat groter en groter maken, en Lambiase hield hem alleen op de hoogte van het aantal seconden tussen hem en Ocon.

Lambiase vond het genoeg: 'Back it off a bit'

Verstappen had een ijzersterk ritme te pakken en werd verzocht het iets rustiger aan te doen, maar dat hoefde van hem niet. Lambiase wilde vooral dat Verstappen geen capriolen uit zou halen en wilde liever dat Verstappen de auto op de baan zou houden. 'Denk om je rempunt, blijf weg bij de witte lijnen, de kerbs', somde hij op. 'Als er nu een safetycar zou komen, zou je dan een nieuwe set willen?' vroeg Lambiase, die zich alvast voorbereide op mogelijke scenario's in de slotfase. 'Ja, denk het wel', antwoordde Verstappen. 'Maar, als er iets van drie ronden dan nog te gaan zijn, dan zitten we wel safe, dan blijf ik buiten', ging hij verder. 'Oké, er zijn nog zeven ronden te gaan, ik verwacht droge omstandigheden tot het einde.'

Verstappen had een gat van meer dan tien seconden richting Ocon weten te trekken, maar ging er niet langzamer op rijden. Hij was gebrand om er een statement van te maken. Dat zorgde enigszins voor wat zweethandjes bij Lambiase. 'Geen risico's Max. Je hebt vijftien seconden, dus Ocon vormt geen bedreiging', zei Lambiase. 'Ja, ja, ik heb het onder controle', reageerde Verstappen. 'Nog twee ronden', vervolgde Lambiase, die zag dat zijn coureur wederom het paarse klokje achter zijn naam had staan. 'Twee ronden, back it off a bit', verzocht de ingenieur. 'Ja, ja, ik zal rustig aan doen nu', reageerde Verstappen, waardoor het radiocontact weer als vanouds klonk, en zoals ze ook hebben gepraat tijdens dominante races in 2023.

Lambiase trots: '2016 was er bijna niets bij'

Verstappen kwam over de streep met een voorsprong van meer dan negentien seconden, waarmee hij heel wat monden heeft weten te snoeren. Vanaf P17 won hij de Grand Prix van São Paulo. 'Wauw, maat. Het heeft even geduurd, maar wat was dit het wachten waard', zei Lambiase. 'Je bent de man!' Vanzelfsprekend was Verstappen erg blij met zijn zege. 'Oh, yes! Wat een ongelooflijke race, jongens! Weet je wat dit was? Simply lovely, I tell you that', reageerde de drievoudig wereldkampioen. 'Dat was fantastisch. Van P17 naar P1. Dat was een race van een wereldkampioen', loofde teambaas Christian Horner. 'Je reed in je eigen klasse, dus geniet van deze uitrijronde.'

Lambiase was het volledig met Horner eens. 'Ja, maat, dat was... 2016 was er bijna niets bij. Dat was echt ongelooflijk', complimenteerde de ingenieur. 'Goed gedaan iedereen. Nooit opgeven! Wat een dag', reageerde Verstappen. 'Emotions left and right. Ongelooflijk', zei hij. 'En zo snoerden we ze de monden', klonk Lambiase. 'Precies', stemde de racewinnaar ermee in. 'Geniet van deze ronde, Max', vulde Horner nog aan. 'Het is al even geleden sinds we dit hebben gedaan, maar dit was een masterclass', sloot hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws