De race van Verstappen | Norris rook bloed, Verstappen moest antwoorden: 'Wat wil je dat ik doe, maat?' Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Norris rook bloed, Verstappen moest antwoorden: 'Wat wil je dat ik doe, maat?'

De race van Verstappen | Norris rook bloed, Verstappen moest antwoorden: 'Wat wil je dat ik doe, maat?'

In de ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen startte de Grand Prix van Spanje als tweede, maar wist toch als eerste over de streep te komen. De drievoudig wereldkampioen pakte zijn 61ste overwinning op het circuit waar hij ook zijn eerste zege behaalde.

Het weekend van Red Bull Racing in Barcelona begon eigenlijk een beetje net als de twee raceweekenden die ervoor kwamen. Tijdens de vrije trainingen zat het nog niet helemaal goed met de balans. Verstappen klaagde over het rijgedrag van de RB20 en voelde zich tot aan de kwalificatie niet geweldig in zijn auto. Ook uit de longruns was op te maken dat Red Bull niet de snelste auto had voor de race. Lando Norris was in zijn McLaren een tiende of zeven sneller op de harde band dan Verstappen op de mediums. Op veel steun van Sergio Pérez hoefde Verstappen niet te rekenen, ook als de Mexicaan een goede kwalificatie zou hebben, moest hij nog een gridstraf van Canada inlossen.

Eerste run leverde voorlopige pole op

Red Bull zorgde voor een verrassing toen ze begon aan de kwalificatie. Verstappen was direct snel, en diegenen die hadden gedacht dat hij niet mee zou doen voor de poleposition, hadden het dus bij het verkeerde eind. Ook McLaren was erg snel, en het leek vanaf Q1 al duidelijk dat de strijd om de poleposition tussen hen zou gaan. Mercedes leek ook mee te kunnen doen, maar de overtuiging van de Duitse renstal bleef nog achter. Verstappen ging met de snelste tijd op zak door naar Q3 om alles te geven en de eerste startplek te bemachtigen. Met een hagelnieuwe set rode banden ging hij op pad. Na een opwarmronde gaf race-ingenieur Gianpiero Lambiase aan dat de weg vrij was om aan te zetten.

In zijn eerste run van Q3 kende hij wat kleine momentjes waarbij hij de RB20 moest corrigeren. In sommige bochten moest hij wat stuurcorrecties doen, maar alsnog schoot hij naar de eerste tijd. 'Leclerc opent nu een ronde, dus ga naar de rechterkant. De wind waait ook wat harder', zei Lambiase. 'Ja', antwoordde Verstappen, die niet helemaal tevreden was met zijn ronde. Hij zette Carlos Sainz echter op meer dan twee tienden achterstand. Norris was ook snel onderweg, maar verloor in de laatste sector een tiende. 'Kom maar naar binnen, Max', zei Lambiase. Verstappen verdween even kort in de Red Bull-garage voor een paar nieuwe banden.

Verstappen toch tevreden: 'Het maximale eruit gehaald'

Hij ging de baan weer op met nog enkele minuten op de klok. 'Maak het gat wat groter', verzocht Lambiase, die kon zien waar de andere coureurs op de baan zaten. 'Checo is nu op een pushronde, hij zit zes seconden achter je. Hij komt langs je voor bocht tien', ging de ingenieur verder. Verstappen reed achter Sergio Pérez en kon daardoor op het rechte stuk van een flinke tow profiteren. Hij pakte een paarse middensector en derde sector, waardoor hij naar de eerste tijd schoot met een ronde van 1:11,403. Norris kwam na hem over de streep en was echter twee honderdsten sneller. 'Hoe zagen de sectoren eruit?' vroeg Verstappen. 'Lando was twee honderdsten sneller. Hamilton drie tienden achter je, Russell ook', liet Lambiase weten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen max redbullracing spanje 2024 race gianpiero lambiase
Verstappen en race-ingenieur Lambiase in overleg in Spanje. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Dat is het dan. P2, helaas. Nice recovery', zei de ingenieur. 'Ja, goed gedaan. De auto voelde heel wat beter aan. Ook een goede tow van Checo, we hebben er echt alles uitgehaald', antwoordde Verstappen. 'Dat was een heel goede kwalificatie, maat. Het scheelde maar twee honderdsten, dus we doen morgen absoluut mee', klonk teambaas Christian Horner. Pérez kwalificeerde uiteindelijk op de achtste plek, wat betekende dat hij met de gridstraf dus vanaf P11 zou beginnen op zondag. Voor Verstappen was in ieder geval alles mogelijk, zoals Horner na afloop aangaf is het starten op P2 in Barcelona niet per se slecht.

Norris wil de deur dichtgooien: 'Ik werd op het gras gedrukt!'

Dat het starten vanaf P2 niet nadelig hoeft te zijn, bewees Verstappen direct toen hij als een raket uit de startblokken vertrok. Norris zat aan de buitenkant en duwde hem even over het gras, maar aangezien de Brit zo druk bezig was met Verstappen kon hij niet meer reageren op Russell, die een enorme tow kreeg van de twee coureurs voor zich. Russell kon buitenom zowel Norris als Verstappen inhalen, en dat leverde hem tijdelijk de leiding in de wedstrijd op. Norris was gedemoveerd naar P3. 'Ik werd daar net op het gras gedrukt!' liet Verstappen weten. 'Ja, begrepen, Max', antwoordde Lambiase. 'De auto voor je is Russell', vervolgde hij.

Het was belangrijk om Russell snel in te halen, zodat hij zijn eigen pace en eigen race kon gaan rijden. In de vuile lucht van eventuele voorgangers zou hij zijn banden te snel oververhitten. 'DRS is nu beschikbaar', klonk Lambiase. 'Nu is je beste kans, Max. Wees verstandig', moedigde hij Verstappen aan. De Nederlander maakte er direct werk van, hij lijnde zich op op het rechte stuk en besloot er aan de buitenkant voorbij te gaan. Ze lieten elkaar net voldoende ruimte. Verstappen ging aan de leiding. 'Great stuff', zei Lambiase. De drievoudig wereldkampioen kon vanaf dat moment zijn voorsprong opbouwen en om zijn banden denken.

'Russell op 1,1 seconde, heeft geen DRS', informeerde de ingenieur. Verstappen had na het duwtje van Norris in de eerste ronde niets meer gezegd. Het gat werd echter niet zo gauw groter, maar daar had Lambiase ook een verklaring voor: 'Russell is duidelijk aan het pushen om Lando achter zich te houden, dus het gat is 1,2. Je verliest alleen tijd op het rechte stuk.' Dat Norris na acht ronden nog steeds achter Russell zat, was erg gunstig voor Verstappen. Het leek er ook niet op dat Norris snel voorbij zijn landgenoot zou komen, en daar won de Nederlander natuurlijk alleen maar tijd mee. Het gat begon dan ook groter te worden, en was inmiddels zo'n twee seconden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

grid barcelona russell buitenom norris verstappen barcelona 2024
Verstappen hield vast aan P2 terwijl Norris terugzakte en Russell aan de leiding ging bij de start. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Norris op jacht: 'Alleen de Mercedessen zitten er tussen nu'

Rond de tiende ronde van de race werden de eerste pitstops uitgevoerd, maar het leek erop dat Verstappen nog wel even door kon rijden op zijn gebruikte set softs. 'Update over de voorvleugel wanneer je kan, graag', verzocht Lambiase. 'Het is perfect zo', antwoordde Verstappen. 'Ik had net een momentje in bocht zeven', ging hij verder. 'Begrepen. Je kan het managen van de banden iets verminderen vanaf dit punt, Max', zei Lambiase. 'Het gat is 2,7.' Vanaf dat moment werd Verstappens voorsprong ook alleen maar groter en kon Red Bull richting de eerste pitstop werken. Bij McLaren overwogen ze een undercut te doen om Russell voorbij te gaan, wat Norris geen slecht idee vond, maar Russell was hem voor.

Verstappen lag ongeveer 5,5 seconden voor Norris op dat moment. 'De wind is tricky nu', liet Verstappen weten. In de verte waren ook wat donkere wolken te zien, maar het zou tijdens de race gewoon droog blijven. 'Russell had een langzame stop net', zei Lambiase. Dat was weer positief voor Norris. Verstappen kwam in de zeventiende ronde van de race binnen, waardoor de leiding in de wedstrijd tijdelijk naar Norris ging. Charles Leclerc lag tweede, maar die zou er snel tussen weg gaan, hij moest ook nog stoppen. Norris moest vanzelfsprekend ook nog naar binnen. De strategie om de race te winnen lag in de handen van McLaren, maar of het hen ging lukken was een tweede.

Het gat tussen hem en Verstappen was zeker zeventien seconden, en Verstappen begon alweer in te lopen. Norris zou dus absoluut geen vrije stop hebben. De Brit kwam dan ook als vijfde terug op de baan na zijn stop, waardoor Verstappen weer de leider in de wedstrijd was. 'Je moet focussen op deze stint, Max. Je moet je stuur zo stabiel mogelijk houden in de bochten', zei Lambiase. Minder stuurbewegingen in de bochten zorgt voor minder wrijving betreffende de banden. 'Op dit moment zitten beide Mercedessen tussen jou en Lando', ging de ingenieur verder. Met nog bijna veertig ronden te gaan leek de kans op een eenstopper klein. Norris was wel sneller dan Verstappen, en lag zo'n negen seconden achter de Nederlander.

Verstappen verstond er niets van: 'Strat wat?'

'De banden zijn echt heel inconsistent', mopperde Verstappen. Het gat met Norris begon dan ook kleiner te worden, helemaal toen Norris voorbij Lewis Hamilton wist te komen. Het feit dat Russell weer tussen de twee coureurs zat, was opnieuw voordelig voor Verstappen. Russell hield Norris bijna een ronde bezig, waardoor het gat weer 9,4 seconden werd. De Nederlander kwam echter in wat verkeer terecht. 'Russell en Sainz zijn naar de harde band gegaan om door te gaan tot het einde', liet Lambiase weten. Verstappen ging zelf in ronde 45 opnieuw naar binnen, en ging over op een nieuwe set softs. Norris ging tijdelijk aan de leiding, maar had geen vrije stop op Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Norris rook bloed, Verstappen moest antwoorden: 'Wat wil je dat ik doe, maat?'
Verstappen had de touwtjes in handen tijdens de race in Barcelona. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Dit is een stint van 22 ronden', zei Lambiase. 'Hoe lang was die eerste?' vroeg Verstappen, aangezien hij de race ook startte op een set softs. 'Zeventien ronden, op een gebruikte set', antwoordde Lambiase. 'Hoe lang was de stint op de mediums?' vroeg de Nederlander daarna. '27', zei de ingenieur. 'Lando rijdt 19,2 en gaat nu naar binnen.' Norris kwam weer voor de neus van Russell terecht nadat zijn stop iets langzamer was dan verwacht. Hij kwam op acht seconden achter Verstappen weer de baan op. De McLaren-coureur kon vooral aan het begin van zijn laatste stint veel tijd goedmaken. 'Lando pusht hard en spaart zijn banden niet', liet Lambiase weten.

Het leek erop dat de Red Bull-pitmuur ervan uit zou gaan dat Norris zijn banden op zou rijden voordat hij Verstappen aan kon vallen. 'Kan iets meer high speed diff krijgen?' verzocht Verstappen. 'Display 5, position 3, wanneer je kan', reageerde Lambiase. Er waren nog vijftien ronden te gaan. 'Wat wil je dat ik doe, maat?' vroeg Verstappen. 'Gewoon doorgaan, Lando spaart zijn banden niet, zoals ik al zei. Hij rijdt een 17,7', zei de ingenieur. 'Strat 10 wanneer je kan', ging Lambiase verder. 'Strat wat?' vroeg Verstappen. 'Tien', herhaalde Lambiase. 'Twee of tien? Ik versta het niet', antwoordde de Nederlander. 'One-zero', herhaalde Lambiase nogmaals. Toen verstond Verstappen het wel.

'We waren niet de snelsten, maar deden alles perfect'

Het gat tussen Verstappen en Norris was al een tijdje ongeveer vijf seconden, dus Norris kon niet tot het einde zoveel blijven vragen van zijn banden. Lambiase bevestigde dan ook dat zijn tempo iets afzwakte. 'Zijn laatste ronde was een 18,1', zei de ingenieur. 'Kan ik nog iets meer high speed support krijgen?' vroeg Verstappen, waarna Lambiase weer een andere afstelling doorgaf die Verstappen door kon voeren op zijn stuur. In de laatste paar ronden begon de McLaren-coureur echter weer wat te versnellen. Verstappen en Red Bull leken het perfect ingecalculeerd te hebben, want het gat werd uiteindelijk niet kleiner dan twee seconden. Verstappen kwam als winnaar over de streep.

'Gefeliciteerd, Max. Dat was hard werken, maar je hebt het zelf voor elkaar gekregen door die inhaalactie op Russell', zei Lambiase. 'Yes! Nice! We waren absoluut niet de snelsten, maar we hebben alles goed gedaan met de strategie en dergelijke', antwoordt Verstappen. 'Erg goed gedaan, Max', klonk ook Horner. 'Dat was erg close met Lando, maar Hamilton zat achttien seconden achter je, Russell 22', zei Lambiase. 'We deden alles goed met de strategie, ook om de marges te behouden', sluit Verstappen af.

F1Maximaal.nl heeft nu ook een kalender van alle andere autosport, zodat je hier snel ziet wat er per weekend te zien is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws