Crashes, frustratie en een inhaalrace voor Verstappen in Monaco Max Verstappen
Max Verstappen

Crashes, frustratie en een inhaalrace voor Verstappen in Monaco

Crashes, frustratie en een inhaalrace voor Verstappen in Monaco

De volgende race van het 2021-seizoen van de Formule 1 staat alweer voor de deur. Deze keer belandt het circus weer in de straten van Monte Carlo nadat de race vorig jaar werd geannuleerd. Max Verstappen zal proberen het gat te verkleinen naar Lewis Hamilton in de titelstrijd van dit jaar, maar hoe heeft de Nederlander het de afgelopen jaren gedaan? F1Maximaal zocht het uit en zet alle resultaten op een rijtje die de 23-jarige heeft behaald tijdens de Grand Prix van Monaco.

Verstappen maakte zijn debuut op 17-jarige leeftijd in 2015 en mocht zo op jonge leeftijd al kennis maken met het Circuit de Monaco. Op hoge snelheid langs muren razen die slechts luttele millimeters van je auto afstaan: dat is niet niks, zeker niet voor een tiener. Toch leek Verstappen in de eerste instantie niet onder de indruk te zijn hiervan. In de kwalificatie werd hij knap tiende en mocht hij vanaf P9 starten door een straf voor toenmalig teamgenoot Carlos Sainz.

In de race liet de Toro Rosso-coureur zijn sluwheid zien na een niet zo geweldige pitstop. Verstappen reed gedurende de eerste fase van de Grand Prix in de top tien, maar door een langzame bandenwissel zakte hij naar P13. Hij moest vlak na de pitstop Sebastian Vettel voorbij laten gaan die hem op een ronde achterstand reed. Hij bleef echter in de slipstream van de Ferrari-coureur en passeerde op die manier Valtteri Bottas en Sainz, die beiden geen idee hadden dat Verstappen listig gebruik maakte van Vettel.

De pret bleek uiteindelijk van korte duur, omdat Vettel na een tijdje te snel was en Verstappen op eigen kracht voorbij de anderen moet zien te gaan. In ronde 64 zat hij achter Romain Grosjean voor P10, maar reed hij vol in op de achterkant van zijn Lotus in bocht 1 en belandde de jongeling in de bandenstapel. Het werd de inleiding voor toekomstige moeilijkheden met het stratencircuit.

Sprookjesdebuut krijgt geen vervolg

In 2016 ging het namelijk niet veel beter. Sterker nog, je kan gerust stellen dat het een dramaweekend was voor Verstappen. Het was de eerstvolgende race na die briljante eerste overwinning in Barcelona bij zijn debuut voor Red Bull Racing. Het sprookje zou alleen geen tweede deel krijgen in Monaco, waar het weekend nog redelijk goed begon. In VT1 en VT3 werd de inmiddels 18-jarige vijfde en in VT2 nog vierde.

Een goede score aan het einde van de race leek er dik in te zitten, maar het ging fout in de kwalificatie. In Q1 toucheerde Verstappen de binnenste muur inkomend in de chicane bij het zwembad. Daardoor brak zijn rechter voorwielophanging en raakte hij de muur na de chicane om definitief een streep door een goede startpositie te zetten. Het zorgde ervoor dat hij vanuit de pitstraat moest starten. Een hels karwei zat er aan te komen om naar voren te rijden.

De Grand Prix zou beginnen achter de safety car wegens een te grote hoeveelheid aan staand water op het circuit. Daardoor zou het nadeel van een start in de pitstraat al teniet worden gedaan. In ronde 7 begon de race écht en in ronde 21 zat Verstappen al in de top tien. Daarna ging het fout, want in ronde 35 kwam de Nederlander echt nét terecht op het natte gedeelte aan de buitenkant van bocht 3. Hij verloor de controle en raakte de muur. Zo kwam er weer vroegtijdig een einde aan een race in Monaco voor Verstappen.

Ga naar minuut 5:14 voor de crash van Verstappen.

Frustratie na eerste finish

Zou 2017 dan het jaar worden van revanche? Misschien is dat niet het juiste woord ervoor, maar het zou wel de eerste keer zijn dat Verstappen de eindstreep zag van een Grand Prix in Monaco. De training verliepen net als in 2016 op uitstekende wijze, maar daar viel niks in te halen. De kwalificatie zou een eerste indicatie geven of Verstappen de boel nu wel onder controle zou hebben in Monaco.

De Limburger slaagde erin om zijn auto op een vierde plek te zetten, achter Bottas en voor teamgenoot Daniel Ricciardo. Bij de start van de Grand Prix hield Verstappen maar net die vierde plek in eigen handen. De snelheid om naar Bottas toe te rijden zat er vervolgens niet in, maar Ricciardo was daarentegen wel erg snel onderweg. Na een overcut-strategie wist de Australiër zelfs voor beide heren te eindigen na zijn pitstop.

Verstappen zakte naar P5 en zou daar ook eindigen. Het feit dat hij achter zijn teamgenoot eindigde, vond de 19-jarige maar wat frustrerend. Zo liet hij weten dat hij het een 'fucking, fucking disaster', vond over de boordradio. Hij voelde zich nog steeds niet helemaal lekker in Monaco en dat hij niet het tempo had om voor het podium te strijden, vond Verstappen maar niks. Aan de andere kant mocht hij blij zijn dat hij eindelijk een keer een race wist te finishen in de straten van het prinsdom.

Ga naar minuut 2:29 voor de boordradio van Verstappen.

Inhaalrace vanaf laatste startplek

Verstappen keerde in 2018 weer terug in Monaco, dit keer met een lastige seizoenstart achter de rug. De zesde race van het jaar zou dan het ideale moment zijn om het jaar een kickstart te geven. Dit ging alleen niet helemaal volgens plan, want in de derde vrije training crashte de Nederlander hard in bocht 16. Dat was hetzelfde punt waar hij twee jaar eerder ook al de muur inging.

De ingenieurs van Red Bull kenden een race tegen de klok om de RB14 van Verstappen te repareren, maar het mocht niet baten. De schade was dusdanig groot dat deelname aan de kwalificatie niet meer mogelijk was. Daardoor moest Verstappen vanaf een laatste startplek naar voren rijden en lijkt de 2018-editie van de Grand Prix van Monaco wel een herhaling van 2016.

Naar verluidt is het in Monaco niet mogelijk om in te halen, maar daar wilde de Red Bull-coureur niets van weten. Met enkele prachtige manoeuvres vocht hij zich een weg door het verkeer en gedrang en kwam hij op een, in dit geval, briljante negende plaats terecht. Hiermee was de inhaalrace compleet en liet de Nederlander zich weer van zijn beste kant zien. Deze race was eveneens het punt waarop Verstappen weer in een goede vorm terecht kwam voor de rest van het seizoen.

'Meedoen' om de overwinning

2019 werd het jaar dat Verstappen hoogstwaarschijnlijk zijn beste Grand Prix van Monaco kende tot nu toe. In de trainingen kende de Limburger een goede start en zat hij steeds om en nabij de top vijf. In VT1 werd hij zelfs tweede, waardoor het erop leek dat het tempo van de Honda aangedreven RB15 dik in orde was. De kwalificatie op zaterdag zou ook voorspoedig lopen.

Verstappen wist namelijk zijn beste startpositie te behalen in Monaco door derde te worden, achter de twee Mercedessen van Lewis Hamilton en Bottas. In bocht 1 probeerde hij nog Bottas te verschalken, maar dat lukte niet. In ronde 12 was er een safety car-fase en de kopgroep besloot daarom naar binnen te gaan voor vers rubber. De exit van Verstappen ging echter niet goed en hij toucheerde Bottas in de pitstraat. Hij lag nu wel tweede, maar hij kreeg een straf van vijf seconden voor een unsafe release.

Werk aan de winkel voor de Red Bull-coureur, die een gat moest zien te maken van meer dan vijf seconden naar de Fin. Hij was snel onderweg en kwam achter Hamilton terecht. De Engelsman had moeite met zijn banden en mogelijk had Verstappen de leiding kunnen overnemen. Hamilton verdedigde sterk en er was geen ruimte voor de Nederlander om zijn slag te slaan. Een poging in bocht 10 was tevergeefs en zo hield Hamilton krampachtig vast aan de overwinning. Verstappen zakte door zijn tijdstraf van P2 naar P4 en belandde achter Vettel en Bottas, die nog werd ingehaald door de Duitser. Desondanks mag Verstappen met opgeheven hoofd terugkijken naar een succesvoller jaar en hoopt hij op nog betere resultaten in 2021.

Door: Terrence Riepma

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws