Analyse | Heeft Verstappen terecht leiding moeten teruggeven aan Hamilton tijdens GP Bahrein? Max Verstappen
Max Verstappen

Analyse | Heeft Verstappen terecht leiding moeten teruggeven aan Hamilton tijdens GP Bahrein?

Analyse | Heeft Verstappen terecht leiding moeten teruggeven aan Hamilton tijdens GP Bahrein?

Iedereen heeft het erover na de Grand Prix van Bahrein: waarom mocht Lewis Hamilton tijdens de race meermaals de track limits van bocht 4 overschrijden en moest Max Verstappen de eerste de beste keer dat hij dat deed gelijk zijn positie teruggeven aan de Brit? F1Maximaal duikt het reglementenboek van de FIA in om die vraag te beantwoorden.

We letten hierbij op twee zaken: de regels zelf en wat er voorafgaand aan het weekend is afgesproken tussen wedstrijdleider Michael Masi en de coureurs. Laten we gelijk het reglement en artikel 27.3 in het bijzonder erbij pakken, want die gaat specifiek in op de track limits. De regels zeggen het volgende:

  1. Een coureurs moeten zich naar alle redelijkheid inspannen om de baan te gebruiken en mag de baan niet verlaten zonder een gerechtvaardigde reden.
  2. Een coureur heeft de baan verlaten wanneer geen enkel onderdeel van de auto er contact meer mee heeft. Om alle twijfels te voorkomen, worden alle witte lijnen die de baan definiëren beschouwd als onderdeel van de baan. De kerbs niet.
  3. Wanneer een auto de baan verlaat, mag deze de baan weer betreden. Dit mag alleen gebeuren wanneer dat veilig is en als er geen blijvend voordeel is. Naar goeddunken van de wedstrijdleiding kan een coureur de kans krijgen het behaalde voordeel, dat behaald is bij het verlaten en terugkeren op de baan in te leveren.

Dan gaan we over naar wedstrijddirecteur Michael Masi. Voorafgaand aan het openingsweekend van 2021 zei hij namelijk dat er verschillende track limit-regels gelden tijdens de kwalificatie en de race. 'Een rondetijd gereden tijdens iedere trainingsessie (Masi rekent de kwalificatie hier ook onder, red.) wordt ongeldig verklaard door de stewards wanneer de coureur de baan verlaat en achter de de rood-witte kerbs rijdt bij het terugkomen op de baan', zei hij vrijdagmiddag tegen RaceFans.

Tijdens de race zou echter anders beoordeeld worden. 'De track limits zullen niet worden bewaakt door de stewards met betrekking tot rondetijden, omdat de gedefinieerde limieten het kunstgras en het grind zijn.' Echter: 'Coureurs worden in alle gevallen wel herinnerd aan de bepalingen van artikel 27.3 van de FIA-regels.' Dat houdt dus in dat alle coureurs geacht worden zich naar alle mogelijkheid in te spannen om in bocht 4 binnen de lijnen te blijven kleuren.

Dat hebben Lewis Hamilton én Max Verstappen dus niet gedaan. De regerend wereldkampioen heeft tijdens de race maar liefst in 29 van de 56 ronden zich niet aan de track limits van bocht 4 gehouden. Verstappen ook niet, toen hij Hamilton inhaalde in de slotfase van de wedstrijd.

Hielden Verstappen en Hamilton zich nou aan de regels?

Het is echter lastig te stellen of Hamilton zich nou wel aan de regels hield of niet. Zoals Masi zei lette de wedstrijdleiding niet op de track limits in bocht 4. Dit gebeurde pas toen Red Bull Verstappen aansprak op het feit dat de concurrentie het deed. Echter: Masi benadrukte wel dat coureurs zich wel zo veel mogelijk moesten inspannen om de track limits te respecteren, zoals artikel 27.3 dat ook voorschrijft. Had Hamilton dat kunnen doen? Ietwat subjectief, maar ja, dat had hij kunnen doen. Als je kijkt naar bovenstaande video is namelijk te zien dat de bolide voor Hamilton zich wél aan de track limits hield. Dan had de Mercedes-coureur dat zelf toch ook kunnen doen?

Ziggo Sport-analist Robert Doornbos denkt in ieder geval dat Hamilton zeker voordeel heeft kunnen halen uit het negeren van de track limits. 'Hamilton heeft ruim dertig rondes die tracklimieten overschreden, wat hem elk rondje zo'n twee tienden van een seconde opleverde', analyseert hij bij Q-Music. Bij elkaar zou dat Hamilton zo'n zes seconden hebben opgeleverd. Let wel: exacte wetenschap is het niet.

Kijkend naar de inhaalactie van Verstappen, die in de slotfase van de race Hamilton buitenom inhaalde voor de leiding, kan gesteld worden dat de call om de positie terug te geven wél terecht was. Artikel 27.3 van het FIA-reglement schrijft namelijk voor dat een coureur geen voordeel mag halen uit het verlaten van de baan. Dit was bij Hamiltons 29 keer lastiger vast te stellen, maar bij Verstappen niet. Hij kon zijn rivaal immers alleen inhalen door de baan te verlaten. Bleef hij binnen de lijnen, dan was hij de zevenvoudig wereldkampioen naar alle waarschijnlijkheid niet gepasseerd. Hier is dus sprake van een direct voordeel.

De vraag is echter dus of Hamilton een straf had kunnen krijgen van het zich niet maximaal inspannen om de track limits te respecteren. Het lijkt er op dat hij het voordeel van de twijfel krijgt, gezien Masi letterlijk heeft gezegd dat de wedstrijdleiding niet streng handhaaft op dit gebied. Echter is het begrip 'maximaal inspannen' te subjectief om een eventueel Red Bull-protest mee te winnen. Een grijs gebied, zo luidt onze conclusie. De absolute waarheid? Nee, maar dat laat al zien hoe lastig de kwestie is. Eén ding is zeker: Verstappen heeft terecht zijn positie moeten teruggeven aan Hamilton.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws