Peter Windsor is in een exclusief interview met F1Maximaal ingegaan op de drie kopstukken die Red Bull Racing de afgelopen jaren hebben omgevormd tot een dominant team: Adrian Newey, Max Verstappen, en Christian Horner. De laatste maanden is het onrustig geworden in het team, maar Windsor vindt het belangrijk om niet te vergeten dat Horner juist in de afgelopen jaren ervoor zorgde dat de toppers binnen het team bleven.
Newey bouwt de laatste jaren, met behulp van de krachtigere Honda-krachtbron, de ene na de andere topauto, en ook in 2024 staat Red Bull bovenaan in beide kampioenschappen. Sinds de start van het 2022-seizoen wist Verstappen maar liefst 36 Grand Prix-zeges te pakken in de door Newey gebouwde auto's. 'Als je een coureur hebt die het maximale uit de auto weet te halen, is dat altijd van grote waarde voor welk team dan ook', zegt Windsor.
'Als je geen coureur hebt die het maximale uit de auto kan halen, is dat een duidelijk nadeel. Adrian (Newey, red.) is zo goed dat hij het nooit zou laten gebeuren dat hij voor een team werkt waar hij geen coureur had die het maximale uit zijn auto kon halen. Dat zou zinloos zijn voor een engineer van het niveau van Adrian.' Mocht Verstappen dus bij Red Bull vertrekken, dan kan dit ook van invloed zijn op de keuzes van Newey.
Newey streed tussen 1992 en 2004 eigenlijk steevast tegen Michael Schumacher. Beide heren verdeelden dertien jaar lang de wereldtitels, waarbij zeven coureurstitels naar Schumacher gingen, en zes stuks naar coureurs in Newey-bolides, bij Williams en McLaren. Nu lijken de beste coureur en de beste ontwerper verenigd te zijn, wat heeft geleid tot een periode van extreme dominantie. 'Verstappen is wel een beetje een moderne versie van Schumacher', luidt het compliment van Windsor aan Verstappen.
Schumacher dankzij de banden dominant
De analist geeft wel aan dat de dominantie van Schumacher bij Ferrari van een andere factor afhankelijk was. 'Toen hij echt dominant was, kwam dat doordat hij samen met Jean Todt en Ross Brawn een situatie gecreëerd had waarbij ze in feite exclusief met Bridgestone samenwerkten. In de theorie niet', zo wijst Windsor op klantenteams Jordan en Minardi, 'maar in de praktijk wel. Bridgestone kon banden ontwerpen die specifiek voor Ferrari bedoeld waren, om zo de strijd aan te gaan met de andere grote teams, die allemaal met Michelins reden.'
'Dit was nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de sport', voegt de 71-jarige toe. 'Een bandenfabrikant van het kaliber van Bridgestone, dat waarschijnlijk de beste bandenfabrikant wereldwijd is, die specifiek banden bouwde voor een team als Ferrari met een coureur als Schumacher achter het stuur. Dat duurde vijf of zes jaar lang, in de gouden periode, en ik denk dat dit nooit meer zal gebeuren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het talent van Newey was in het begin van deze eeuw onvoldoende om die strijd te kunnen winnen. 'Hij moest het opnemen tegen die combinatie van Bridgestone, Schumacher, en Ferrari. Dat was uiteindelijk nog best een mooi gevecht, maar dat laat alleen maar zien hoe goed Adrian is. Hij kon die ijzersterke combinatie bestrijden, en soms ook verslaan. Die bandenoorlog is nu verdwenen, en iedereen gebruikt Pirelli's. Is het dus gek dat Newey nu iedereen de baas is?' zo stelt Windsor een retorische vraag. 'Het is nu kinderwerk voor hem, om eerlijk te zijn.'
Horner had het makkelijk
Voor teambaas Christian Horner is het dan ook jarenlang eenvoudig geweest om Max Verstappen te behouden, vindt Windsor. 'Horner heeft gedaan wat Frank Williams en Ron Dennis niet voor elkaar krijgen, namelijk Newey tevreden houden, en hem alle middelen geven om zijn werk te doen. Het is niet lastig geweest om Max in het team te houden. Als je Adrian hebt, moet je een idioot zijn om te vertrekken, en Max is bepaald geen idioot. Horner moet dus vooral Newey tevreden houden.'
Dat heeft Horner volgens Windsor dan ook goed gedaan, aangezien Newey aan aanbiedingen geen gebrek had. 'Zes of zeven jaar geleden ging Adrian bijna naar Ferrari, maar daar zag hij op het laatste moment vanaf. Christian (Horner, red.) wist die deal op het laatste moment tegen te houden. Als Ferrari toen geslaagd was, en Adrian veel geld hadden betaald, hadden ze nu al twee of drie kampioenschappen gewonnen, daar twijfel ik niet over. Misschien was Max dan wel naar Ferrari gegaan, wie weet?'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties