Red Bull Racing verliet Bahrein met gemengde gevoelens. De RB21 leek het goed te doen op woensdag en donderdag, maar na de vrijdag klonken Pierre Waché, Helmut Marko en Max Verstappen niet zo positief meer. Er is werk aan de winkel, aldus de viervoudig wereldkampioen. Ingenieur en analist Ernest Knoors is bang dat Red Bull een conservatieve weg is ingeslagen.
Aan de nieuwe Red Bull-bolide waren op het eerste oog weinig veranderingen te zien, maar technisch directeur Waché verzekerde iedereen ervan dat er onderhuids veel was gebeurd. De Oostenrijkse renstal had een aantal cruciale problemen op te lossen voorafgaand aan het ingaan van het 2025-seizoen. In 2024 reed de auto niet soepel over kerbs en hobbels en was de balans ook niet altijd in orde.
Richting het einde van het jaar werd dat enigszins hersteld, maar het was duidelijk dat er meer nodig was. Heeft Red Bull het lek nu boven? 'Van de top vier teams, vind ik dat Red Bull een redelijk conservatieve weg heeft ingeslagen om een groot probleem op te lossen', zegt Knoors in gesprek met F1Maximaal.nl. 'Misschien is dat ook wel de reden dat ze het lek nog niet helemaal boven hebben. Ik vond hun test niet zo sterk.'
Knoors wijst naar de betrouwbaarheidsproblemen. 'Zoals dat olielek. Het kan gebeuren, maar ze zitten niet vol vertrouwen', peinst de Brabander. 'Als je dan kijkt naar de laatste dag met Max, waren ze echt aan het zoeken naar een set-up. Ze zijn dan niet bezig met een stabiele set-up waar ze dan een long run mee gaan doen. Dus ik denk, wat Max ook zegt, dat er best veel werk aan de winkel is, en dat ze niet zo veel vertrouwen hebben ten opzichte van de rest van de teams.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren en Ferrari namen wel risico's
Bij de concurrentie zijn er wel veel grote stappen gezet om echt het verschil te maken met 2024. Bij McLaren is er op het aerodynamische gebied veel aangepast, met name betreffende de ophanging. Bij Ferrari hebben ze onder andere de stap gezet om van een push-rod naar een pull-rod te gaan. 'Ja, er zijn wel wat risico's genomen', zegt Knoors, nadat hij ingaat op de vraag of zoiets ook averechts kan werken.
'Op een gegeven moment denk ik dat je ook wel risico's moet nemen', vervolgt hij. 'Ik kijk dan naar Ferrari, met de ophanging. Er is veel over gezegd, maar het betekent wel dat ze echt een risico nemen om te kijken wat ze eruit kunnen halen. Ik denk dat ze het ook een beetje doen om een beslissing te nemen voor 2026.' McLaren heeft besloten om naar een anti-dive set-up te gaan. 'Dat is ook moeilijk voor een rijder, die dan eigenlijk het gevoel met de auto verliest.'
Koos Waché de veilige weg?
Met andere woorden: McLaren was erg zeker van haar zaak om dat door te voeren, anders was het concept niet op de nieuwe auto gemonteerd. 'Daaraan zie je dat Ferrari en McLaren risico's nemen, en dat Red Bull het redelijk conservatief speelt, terwijl ze toch een probleem op moeten lossen. Ik ben nog niet zo zeker dat ze het lek boven hebben', twijfelt Knoors, die wellicht had verwacht dat Red Bull meer rigoureuze veranderingen had doorgevoerd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Is het misschien zo dat Waché voor de veilige weg heeft gekozen? 'Ik denk dat dat risico aanwezig is', antwoordt de voormalig ingenieur van Ferrari. 'Het is een beetje te vergelijken met Mercedes die heel lang aan een concept vast heeft gehouden, maar het toch niet door heeft kunnen zetten. Misschien is het bij Waché ook wel zo... Hij heeft natuurlijk lang in de slipstream gezeten bij Newey. Misschien wilde hij het niet verzieken.'
'Geen teken van sterkte van de organisatie'
Adrian Newey verliet Red Bull vorig jaar in mei, en is onlangs begonnen met het volgende hoofdstuk van zijn carrière bij Aston Martin. De kampioensformatie liet optekenen dat Newey al een tijdje niet meer op de voorgrond betrokken was bij de auto, maar Knoors denkt dat het zeker mogelijk is dat zijn aanwijzingen en tips Waché's werk een boost gaven. '
'Misschien is het ook wel zo dat Newey de auto niet ontworpen heeft, maar wel op cruciale punten heeft ingezet. Dat helpt enorm', zegt Knoors. 'Als je het dan zelf moet doen, is de uitdaging misschien toch een stuk groter. Dan is het, denk ik, lastiger om een groot risico te nemen. Ik vind het geen teken van sterkte van de organisatie. Het kan natuurlijk altijd zijn dat ze het wel op de rit krijgen.'
Knoors klonk eerder niet zeker over Verstappens runs op vrijdag, maar komt erop terug: 'Als ze daar een goede set-up uit hebben kunnen halen, waar ze in Melbourne goed mee kunnen werken, dan is dat natuurlijk prima. Het is echter niet zo dat je denkt: ze gaan vol vertrouwen het seizoen in.' Red Bull heeft vanaf 14 maart nog drie vrije trainingen de tijd om de puntjes op de i te zetten. Verstappen verwacht niet dat hij mee kan doen voor de zege.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties